موسیقی امروز  قرار نیست در ساخت تمدن کشور موثر باشد!

محمد اللهیاری، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: اکثر ترانه‌ها و موسیقی‌های امروزی، کاربردی و مصرفی هستند و قرار نیست در ساخت تمدن کشور موثر باشند.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی ذائقه موسیقی و وفاق ملی، با حضور محمد اللهیاری فومنی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

محمد اللهیاری فومنی در برنامه «ارغنون» گفت: شرکت‌های موسیقی همیشه با اهداف قبلی سلیقه موسیقیایی مردم را تعیین می‌کنند. شرکت‌های موسیقی با تولید آثار مختلف سلیقه موسیقیایی مردم با به سمتی که می‌خواهند، هدایت می‌کنند.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اشاره به این که عمر فعالیت خوانندگان سلیقه‌ای و امروزی کوتاه است، عنوان کرد: بسیاری از خوانندگانی که به یک‌باره مشهور می‌شوند، با گذشت چند ماه از فعالیت خود فراموش می‌شوند و جای خود را به سبک و خواننده‌ای جدید می‌دهند.

وی با اشاره به این که بسیاری از ترانه‌های ماندگار سبک و محتوایی مطلوب دارند، توضیح داد: اکثر ترانه‌های تولید شده در سال‌های اول انقلاب هنوز هم در بین مردم جایگاه دارند و در یاد مخاطبان ماندگار شده‌اند، در حالی که هیچ یک از ترانه‌های دو سال گذشته بر حافظه‌ی موسیقیایی مردم – قشر جوان – ماندگار نشده‌اند. متاسفانه امروزه اکثر تولیدکنندگان موسیقی در کشور به تولید «موسیقی بدون ادبیات» سوق پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به این که اکثر خوانندگان امروزی اشعاری با ساختار مشوش و نادرست می‌خوانند، اظهار داشت:‌ شعرهای قطعات موسیقی امروزی از تعدادی واژه‌ی تکراری تولید می‌شوند. اکثر ترانه‌ها و موسیقی‌های امروزی، کاربردی و مصرفی هستند و قرار نیست در ساخت تمدن کشور موثر باشند.

وی با اشاره به این که در حالت کلی موسیقی در دایره تولیدات فرهنگی و هنری مورد بررسی قرار می‌گیرد، توضیح داد: شرکت‌های موسیقی در کنار توجه به تولیدات فرهنگی و هنری باید موضوعات اقتصادی و تجاری را مورد توجه قرار دهند.

محمد اللهیاری فومنی تاکید داشت: در حال حاضر موضوع اقتصاد اولویت اولِ شرکت‌های تولید موسیقی به شمار می‌آید. اکثر تولیدکنندگان موسیقی با به‌کارگیری واژه‌های تکراری و مشخص سعی می‌کنند تا آثار خود را در چشم مخاطبان امروزی خاص و بزرگ جلوه دهند.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ادامه داد: دفتر موسیقی وزارت ارشاد تلاش می‌کند تا سطح سلیقه‌ی مردم در شنیدن موسیقی را ارتقا دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082157

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =