جو بایدن و آنتونی بلینکن چه دیدگاهی در مورد کردهای سوریه و پ.ک.ک دارد؟

بایدن برای موفقیت ناچار است آنکارا و بغداد را تشویق کند تا او را به عنوان شریکی ببینند که توانایی کمک به مسائل کردی آنان دارد که با مظمون «دوستدار کردها بودن» در تضاد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تایید پروسه انتقال قدرت در این کشور به بایدن، بر اساس گزارش رسانه‌ها، آنتونی بلینکن از سوی جو بایدن به عنوان وزیر خارجه معرفی خواهد شد.

وی که از دیپلمات‌های نزدیک به دموکرات‌ها است، در مورد کردهای سوریه و همچنین گروه مسلح پ.ک.ک، دیدگاه‌های مختلفی دارد که در این گزارش به آنها پرداخته خواهد شد. بلینکن به عنوان معتمد بایدن و نفر دوم در وزارت امور خارجه و معاون مشاور امنیت ملی در دولت باراک اوباما خدمت کرده است.

در عین حال، این انتخاب مایه ناامیدی کردهاست که از انتخاب بایدن خوشحال بودند. در حالی که بایدن علناً از کردهای اقلیم کردستان حمایت می‌کند، که سال‌ها شرکای آمریکا بوده‌اند، اظهارات بایدن نشان نمی‌دهد که وی به مصیبت کردها به عنوان مجموعه‌ای از مردم نیازمند کمک توجه کند، یا معضلات مردم کُرد دست و پنجه نرم کرده باشد یا از دیگر گروه‌های کُرد حمایت کند.

وقتی پای ایران به میان می‌آید، بایدن هرگز از مخالفان کُرد دولت ایران دفاع نکرده است؛ تنها باری که دولت اوباما به مسئله کردهای ایران در سال ۲۰۰۹ پرداخت، قرار دادن نام گروه تروریستی پژاک، به عنوان شاخه پ.ک.ک.

در لیست سازمان‌های تروریستی بود. به نظر می‌رسد بایدن کمتر علاقه دارد در مسائل مرتبط با مخالفان ایران دخالت نماید. آزمون واقعی احساسات جو بایدن در هواداری از کردها این خواهد بود آیا نیاز به حفظ همکاری پراگماتیک با آنکارا و بغداد سرانجام او را ناچار خواهد کرد در تعهد خود نسبت به کردها مبنی بر این که فقط کوه‌ها دوستان آنان نیستند، تعدیل انجام دهد یا خیر.

قوی‌ترین نمایش حمایت بایدن از کردها در دسامبر سال ۲۰۰۲ بود که بایدن (سناتور وقت) همراه سناتور چاک هیگل از منطقه دیدن کرد. سفر منطقه‌ای بایدن با عبور وی از مرز ترکیه به کردستان عراق و ارائه سخنرانی در پارلمان کردستان در اربیل به اوج خود رسید، جایی که پس از استقبال گرم، کردها به وی گفتند «آنچه هر کودک کُرد یاد می‌گیرد، این است که کردها به‌جز کوه‌ها هیچ دوستی ندارند».

بایدن که کردستان عراق را همانند «لهستان خاورمیانه» می‌داند با گفتن «کوه‌ها تنها دوستان شما نیستند» حمایت واشنگتن از کردها را ابراز کرد. اگر بایدن مصمم به حمایت از جوامع کرد ترکیه، سوریه و عراق باشد، ناچار است وارد روابط پیچیده واشنگتتن با آنکارا، بغداد و سوریه شود. بایدن برای موفقیت ناچار است آنکارا و بغداد را تشویق نماید تا او را به عنوان شریکی ببینند که توانایی کمک به مسائل کردی آنان دارد که با مظمون «دوستدار کردها بودن» در تضاد است.

مرز حمایت‌های واشنگتن از حکومت اقلیم کردستان هنگامی مشخص شد که بغداد یک حمله نظامی مختصر برای انتقام از تصمیم بارزانی در برگزاری همه‌پرسی استقلال از عراق را آغاز نمود. بایدن از بی‌تفاوتی دولت ترامپ انتقاد نکرد، اگرچه این ممکن است سنت روسای جمهور و معاونان سابق باشد که در مورد امور سیاسی سکوت می‌کنند.

اما، در اواخر سال ۲۰۱۷ بایدن اظهار نظر کرد و گفت آمریکا «می‌توانست برای کردها کارهای بیشتری کند». وقتی از او پرسیدند چرا وقتی معاون اول بود، کار بیشتری انجام نداد، در پاسخ گفت «ترکیه».

اما بایدن حمایتی تمام‌عیار از کردهای هم‌پیمان آمریکا در سوریه در اکتبر ۲۰۱۹ انجام داد؛ هنگامی که دستور ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، به ترکیه و گروه‌های اسلام‌گرای مورد حمایت آن چراغ سبز داد که به نیروی سوریه دموکراتیک حمله کنند. بایدن نوشت ترامپ «نیروی سوریه دموکراتیک- کردها و اعراب شجاعی را که همراه ما برای برچیدن خلافت داعش جنگیدند- فروخت و به یک متحد کلیدی در جنگ علیه تروریسم خیانت کرد».

پ.ک.ک

بلینکن، این دیپلمات آمریکایی، همواره مدافع حمایت از ترکیه در جنگ برابر گروه مسلح و تروریستی پ.ک.ک بوده است. بلینکن، یکی از حامیان حکومت اقلیم کردستان و از دوستان بارزانی و طالبانی است؛ در مقابل کاملاً از گروه تروریستی پ.ک.ک بیزار است.

جو بایدن در طی پانزده سال به عنوان یک دموکرات در راس کمیته روابط خارجی سنا (از جمله دو دوره ریاست بر آن) نگرانی‌های خاصی برای کردها به ویژه برای کردهای عراق ابراز نمود و بیست و چهار بار از این کشور دیدن نمود. یک فعال کرد-آمریکایی چنین نوشته است «اگر کردها دغدغه شما باشند، او یک رئیس جمهور خوب خواهد بود». اما جو بایدن پ.ک.ک. را «یک گروه تروریستی» می‌نامد و آن را با داعش مقایسه کرده است.

کردهای سوریه

اظهارات قبلی بلینکن در مورد کردهای سوریه جالب است: «کردها نقشی اساسی در سیاست آمریکا دارند، اما تمرکز ایالات متحده باید بر همپوشانی این نقش و منافع ترکیه (به عنوان متحد آمریکا)، باشد. در واقع، کردهای سوریه ابزار هستند».

بلینکن ۴ سال پیش از ترامپ خواست تا از کردها در سوریه برای نابودی داعش استفاده کند. بلینکن در مصاحبه‌های قبلی خود، تَرک شمال سوریه توسط نیروهای آمریکا و دادن چراغ سبز به ترکیه برای حمله به کردهای سوریه را اشتباه بزرگی توصیف کرده بود. او معتقد بود هرگز نمی‌تواند آوارگی کردهای سوریه را به عنوان ضایعه‌ای غیرقابل جبران، فراموش کند.

البته او پیشتر معتقد بود که آمریکا باید برای تصرف شهر الباب (که تحت کنترل داعش بود) از ترکیه حمایت و بر تصمیم کاخ سفید برای کمک به ترکیه جهت ایجاد منطقه امن وسیع‌تر در شمال سوریه تاکید کند.

باید اعتراف کرد کردهایی که او از آنان متنفر است، حرفی برای گفتن ندارند، آنان فکر می‌کنند رهبرشان عبدالله اوجالان هیچ حرفی را اشتباه نمی‌زند و در عمل به سوی دیکتاتوری تک‌حزبی تحت کنترل خود در منطقه پیش می‌روند و کردهای همنوع خود اما با دیدگاه متفاوت سیاسی را سرکوب می‌کنند و بدین ترتیب تهدیدی جدی برای حاکمیت سوریه هستند.

در عین حال، توصیه به استفاده از آنان (برای نابودی داعش) و سپس نابود کردن آنان به خاطر ترک‌ها کمی برای همه در منطقه عجیب به نظر می‌رسد. زیرا می‌توان مجموع نوشته‌های بلینکن در سال‌های گذشته را چنین خلاصه کرد: «او مصرانه از ترامپ می‌خواست از کردهای سوریه برای نابودی داعش استفاده کند سپس ترک‌ها را برای نابود کردن آنان مسلح نماید».

کد خبر: 1082161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =