فلسفه حکومت اسلامی، گسترش توحید و عدالت است

استاد حوزه و دانشگاه در کارگاه آموزش مجازی با عنوان «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران» گفت: فلسفه حکومت اسلامی، گسترش توحید و عدالت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، کارگاه آموزش مجازی با عنوان «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران» از سلسله نشست‌های کارگاه آموزش مجازی «استمرار اندیشه امام خمینی(ره) در اندیشه مقام معظم رهبری» به صورت مجازی به همت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام نجف لک زایی از اساتید فرهیخته حوزه و دانشگاه به مولفه‌های کلیدی نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به کالبد شکافی مفهومی دین به موضوع ولایت فقیه از منظر مفهومی دین و بعد از آن از منظر مفهوم دین وارد بحث قران کریم شد. پیش از این دو موضوع به بیان شبهات و سوالات مطرح در حوزه ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده شد.

لک‌زایی با بیان معانی و مفهوم دین در ادیان و تمدن‌های مختلف گفت: علی رغم اختلاف در معنای دین در ادیان و تمدن های مختلف، دین دارای سه عنصر معنای مشترک نزد این تمدن‌ها است، دین به معنای جزا و پاداش، دین به معنای اطاعت و فرمانبرداری خاضعانه از یک قدرت برتر و دین به معنای آیین و ملت شمرده می‌شود.

 این استاد دانشگاه در ادامه به معانی دین در آیات مختلف قرآن اشاره کرد و افزود: در قرآن کریم دین مفهوم منظومه ای و سازه وار دارد. دال مرکزی دین در قرآن را اطاعت و فرمانبرداری است که این اطاعت باید الهی باشد.

وی در ادامه به مبانی عقلی لزوم حکومت و دولت اشاره کرد و گفت: دال مرکزی دولت هم اطاعت هست و لذا از اینجا پیوند بین دین و دولت ایجاد می‌شود. ما دولت‌های توحیدی داریم و دولت‌های غیر توحیدی و مشرک هم داریم. فلسفه حکومت در اسلام گسترش توحید و عدالت است.

لک زایی در بخش پایانی مباحث با اشاره به دستور خداوند مبنی بر اقامه دین توسط همه انسان‌ها خاطرنشان کرد: ما مجاز به اطاعت از انبیا و معصومین و افراد عادل و عالم هستیم.

این جلسه با پرسش و پاسخ حاضران پایان یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =