مدیریت فرهنگی و علمی دانشگاه را باید به جوانان سپرد/ بهره‌گیری از فضای مجازی در راستای اشتغال‌زایی دانشجویان

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی گفت: باید نسبت به شرایط جدید در فعالیت‌ها تجدید نظر کنیم و مدیریت فرهنگی و دینی و حتی علمی دانشگاه را به جوانان بسپاریم، اگر این مهم صورت گیرد زمینه ورود دانشجوی تراز انقلاب اسلامی برای حل مشکلات جامعه فراهم خواهد شد.

علی رضاپور مقدم معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در رابطه با رسالت اصلی دانشجوی امروز، اظهار کرد: طبق سفارش مشفقانه مقام معظم رهبری تحصیل و تهذیب جدی‌ترین تکلیف دانشجوی امروز در کنار بصیرت و زمان شناسی است. کثرت کسانی که امروز در کسوت دانشجو هستند نباید ما را متوجه جریان منفعل از این قشر موثر در جامعه کند.

وی تصریح کرد: عدم توازن در جذب دانشجو سنجش‌های لازم برای ورودی‌های دانشگاه‌های کشور را کم رنگ کرده است ولی در عین حال آن مقدار حساسیت نسبت به شرایط جامعه امروز را ازطرف دانشجویان حقیقی و بصیر را شاهد هستیم و از قضا عیار فعالیت جریان دانشجویی در مسائل جاری کشور بالا رفته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، افزود: دانشجو در کنار استاد موتور محرکه علم است و نقش او در تولید ثروت را نمی‌توان با دیگر عرصه‌های اقتصادی خلط کرد؛ لذا علم بکر در شرایط امروز حتما عرصه‌های جدید و فراوانی در تولید ثروت و سامان دهی اقتصاد خواهد داشت.

رضاپور مقدم ادامه داد: دانشجوی امروزی در جبهه سالم سازی نظام انقلابی نقش خطیری دارد و در عین حال با رساندن خود به بدنه سیستم مدیریتی سیاسی کشور نقش بسزایی در پوست‌اندازی نسل مدیران و متخصصان جامعه خواهند داشت.

وی تأکید کرد: دانشجوی مستقل و متفکر می‌تواند رسالت اصلی خود را به جا آورد و هرچه قدر در بعد از انقلاب اسلامی ملت ایران نهضت دانشجویی توانسته است به واسطه دو خصوصیت فوق جایگاه خطیر خود را حفظ کند، بیشتر موثر واقع شده است. البته تزلزل جریان دانشجویی در این دوحیطه را خیلی قبول ندارم ولی می‌شود گفت حرکت دانشجویی خیلی نتوانسته در حد انتظار در بعضی مواقع حاضر شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، اظهار کرد: اگر نحوه جذب و انتخاب دانشجو را بتوانیم از مدیریت پول محور یا مدیریتی که دانشجو را نوعی موجودی مالی برای آموزش عالی تلقی می کند جدا کنیم در آن صورت کسی که در کف دانشگاه وارد می شود بیش از هر کس دیگری مواظب هویت و آرمان‌های خود خواهد بود.

وی افزود: بی شک جامعه با تمام شوون رفتاری خود بعضی مواقع نقش تربیتی موفق خانواده و دانشگاه را کم رنگ می کند، که در شرایط حاضر فضای مجازی به عنوان یک فضای حقیقی برای جوانان می‌تواند در کنار فرصت‌های شغلی و علمی، تهدیدهایی جدی ایجاد کند از جمله خلق بحران هویتی که البته راهکار تربیتی آن را باید در برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی جستجو کرد.

رضاپورمقدم تصریح کرد: دانشجو به لحاظ شرایط زیستی حساس حتما باید از طرف متولیان امر فرهنگ و علم به شکل ویژه مورد توجه و تحمل قرار گیرد که در غیر این صورت یا با طغیان و یا با خمودگی و در شکل سوم با محافظه کاری ریاکارانه ای که لایق این قشر نیست روبرو خواهیم شد.

وی اضافه کرد: ورود دانشجو در قالب‌های تشکیلاتی او را بیش از هر امر دیگری آماده حضور موثر در بدنه مدیریتی آینده کشور خواهد کرد و در عین حال ضرورت‌های اصلی را به این قشر انتقال خواهد داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، گفت: اگر دانشجو پرسشگر نباشد قبل از او باید استاد استنطاق شود چرا که دانشجو در مسیر کارشناس شدن برای جامعه و خودش است و این امر می‌طلبد که ذهنی خلاق و شخصیتی منتقد باشد. البته نباید غافل شد که رابطه استادی و دانشجویی ریشه در نقش معلمان در تربیت دانش آموزان دارد.

وی افزود: اگر در این مدتی که مقام معظم رهبری بر ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه تاکید داشتند مسوولان امر دغدغه داشتند و از محافظه کاری ریاکارانه فاصله می‌گرفتند خیلی از اشکالات بدنه دانشجویی کشور را نداشتیم و از قضا با یک طیف پر انگیزه انقلابی روبرو بودیم که لایق نظریه نظام انقلابی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بودند، البته نمی خواهیم کارهای صورت گرفته از طرف مدیریت کلان فرهنگی و دینی در محیط دانشگاه را نادیده بگیریم.

رضاپورمقدم تأکید کرد: به نظر می‌رسد باید نسبت به شرایط جدید در روشهایمان تجدید نظر کنیم و مدیریت فرهنگی و دینی و حتی علمی دانشگاه را به جوانان بسپاریم، اگر این مهم صورت گیرد زمینه ورود دانشجوی تراز انقلاب اسلامی برای حل مشکلات جامعه فراهم خواهد شد. مساله ای که به عنوان یکی از شاخص های مورد نظر رهبری در چله دوم انقلاب عنوان شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =