تغییر مسیر دانشگاه آزاد اسلامی از پژوهش صرف به تولید فناوری و محصول

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در یکسال گذشته یک تغییر مسیر جدی از پژوهش صرف به تولید فناوری، محصول و بازار در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه پنجمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهید دکتر محسن فخری‌زاده گفت: اصلی‌ترین بستر توسعه علم و فناوری برگزاری مجامع و جشنواره‌ها است.

وی افزود: در جشنواره‌های علم و فناوری تبادل ایده ایجاد می‌شود که بسیار ارزشمند است. در واقع نوآوری با ترکیب هوشمند چند فناوری شکل می‌گیرد که این موضوع با برگزاری جشنواره‌ها پر رنگ‌تر می‌شود.

 دهقانی فیروزآبادی با اشاره به آماری از آثار رسیده به پنجمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بررسی آثار نشان می دهد که در برخی از بخشهای جشنواره تعداد آثار کاهش داشته است که ممکن است تحت تأثیر مسائل مجازی شدن دانشگاه ها و شیوع ویروس کرونا باشد، اما یک اتفاق مثبت در این جشنواره این است که تعداد اختراعات ثبت شده 50 درصد، تعداد محصول و پیش محصول 50 درصد و تعداد واحدهای فناور و پژوهشگران 100 درصد نسبت به دوره گذشته افزایش داشته است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این آمار نشان می دهد که طی یکسال گذشته یک تغییر مسیر جدی از پژوهش صرف به تولید فناوری، محصول و بازار در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده است.

وی تأکید کرد: ارتقاء، نجات، نگه داشت و پیشرفت دانشگاه مستلزم حرکت جدی از دانشگاه نسل دوم پژوهش محور به دانشگاه نسل سوم کارآفرین است. این ضرورت در تمام ارکان دانشگاه آزاد اسلامی در حال شکل گیری است و امیدوارم که بتوانیم در سالهای آینده یک جشنواره فناوری به صورت مجزا از جشنواره علوم و نانو برگزار کنیم.

 دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در دنیای جدید پارادایم های جدیدی شکل گرفته است که باید به آنها توجه شود، گفت: همانگونه که امروز فضای مجازی و ارتقاء زیر ساخت های آن به عنوان یک ضرورت احساس می شود، حوزه نانو فناوری نیز بسیار حائز اهمیت بوده و یکی دیگر از ارکان های جدی عصر جدید است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: کسانی که امروز در حوزه نانو فعالیت می کنند، تأثیرگذاران و تعیین کننده های اقتصاد آینده خواهند بود.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته با سیاست های درست، حرکت های ترویجی خوبی در حوزه نانو در کشور شکل گرفته، گفت: باید با اتخاذ برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها سعی کنیم تا از دستاوردهای پژوهشی نانو در کشور خود استفاده کرده و این حوزه را توسعه دهیم.

 دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعتقاد دارد که باید به معنی واقعی، مدیریت به صاحبان کار، فعالان هر حوزه و توانمندان واگذار شود، گفت: در این راستا یک برنامه چابک سازی شروع شده که یکی از این برنامه ها آیین نامه واگذاری بهره برداری و مدیریت آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه آزاد اسلامی به شرکت های دانش بنیان است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک گنجینه بزرگ دارای کارگاه ها، آزمایشگاه ها و تجهیزات بسیار خوبی است که در سطح دانشگاه های کشور و دنیا کمیاب است و باید از این گنجینه بزرگ استفاده کرد. در این راستا آیین نامه راه اندازی و بهره برداری از آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه آزاد اسلامی این اجازه را به محققین دانشگاه می دهد تا با تشکیل شرکت های دانش بنیان و مشارکت با سایر محققین و برگزاری مزایده های مشخص از این آزمایشگاه ها بهره برداری کند. این یک فرصت بسیار طلایی برای محققین است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این آیین نامه می تواند ابزار مناسب برای نمونه سازی، پیش محصول، توسعه محصول و ... باشد که بسیار حائز اهمیت است. در این خصوص رؤسای استان های دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید به صورت جدی پیگیر اجرای این آیین نامه باشند.

دانشگاه آزاد اسلامی با تمام توان از محققان و فناوران حمایت خواهد کرد

 دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه واگذاری بهره برداری از آزمایشگاه ها و کارگاه ها به معنای واگذاری مالکیت آن نیست، گفت: این واگذاری در واقع واگذاری بهره برداری از آزمایشگاه ها و کارگاه هاست که به توسعه محصول کمک کرده و فناوری را ارتقاء می دهد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: همچنین در حوزه بازار و تجاری سازی نیز در پارک علم و فناوری دانشگاه سیاست هایی اندیشیده شده و بسترهای خوبی برای شرکت ها فراهم شده است. دانشگاه تمام توان خود را برای پشتیبانی از محققان و فناوران بکار خواهد گرفت و این آمادگی را دارد تا در حوزه نانو نیز از محققان این حوزه حمایت کند.

وی در پایان با اشاره به راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این صندوق نیز به عنوان نهاد پشتیبان برای تولید دانش و علم در اختیار دانشگاه خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082274

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =