راه‌اندازی اولین دانشکده علوم فناوری‌های همگرا در واحد تهران مرکزی

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تدوین سیاست‌های تشویقی مادی و معنوی برای اعضای هیأت علمی دانشگاه با هدف کیفیت‌بخشی به علم و فناوری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز به صورت وبینار به میزبانی واحد تبریز برگزار شد، با محکومیت ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته ای شهید دکتر فخری زاده، گفت: دشمنان کوردل نظام جمهوری اسلامی ایران از دانشمندان ما وحشت دارند که این موضوع نشان دهنده اهمیت توجه به علم و فناوری است. خون این شهدای عزیز باید سرمایه های گرانقدر ما برای ادامه راه علمی آنها باشد. از خداوند می خواهیم رهروان خوبی در مسیر شهدا باشیم.

وی به توصیه های مقام معظم رهبری به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب سه مؤلفه حفظ کیان، گسترش فضای انقلابی و ارتقای علم و فناوری را از دانشگاه آزاد اسلامی مطالبه فرمودند. در این راستا سیاست های دانشگاه در قالب برنامه راهبردی عملیاتی پنج ساله تدوین شده است تا دانشگاه آزاد اسلامی با مأموریت های ویژه ای که برای آن تعریف شده، به یک دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شود.

رنجبر ادامه داد: در این راستا تغییرات ساختاری و جدی در سازمان مرکزی، استان ها، واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد و معاونت های موضوعی و تخصصی علوم، مهندس و کشاورزی، علوم پزشکی، علوم انسانی و هنر و معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد و فعالیت های این دانشگاه از حالت سنتی به سمت سامانه های شبکه ای یکپارچه تغییر جهت داد. در همین راستا سامانه های آموزشیار، پژوهشیار و... راه اندازی شد.

وی با اشاره به تاسیس دانشگاه علوم انسانی-اسلامی در قم در آینده نزدیک، گفت: همچنین واحدهای دانشگاهی با مأموریت های ویژه همچون دانشگاه استاد فرشچیان و دانشگاه بین المللی فرشتگان ویژه دانشجویان ناشنوا و کم‌شنوا راه اندازی شد.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت های این دانشگاه در حوزه‌های فناوری های نانو و رشته های بین رشته‌ای، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در گسترش دانش نانو سهم بالایی در کشور داشته است و در حال حاضر چهار مرکز تحقیقاتی نانو در واحدهای تبریز، زنجان، مرودشت و تهران جنوب فعال است.

رنجبر افزود: همچنین این دانشگاه در حوزه تشکیل کنسرسیوم نانو فعالیت های حل مسئله ای نقش جدی داشته و توانسته فضای مناسبی برای رقابت های علمی و ارائه محصولات دانش بنیان ایجاد کند و سالانه میزبان برگزاری چنین برنامه هایی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در پنجمین جشنواره فناوری نانو که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، ۹۲۶ اثر در زمینه های مختلف ازجمله مقاله، کتاب، ثبت پتنت و محصول به جشنواره ارسال شد که موفقیت مهمی در این حوزه محسوب می‌شود.

 رنجبر با اشاره به توجه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه نانو بایو تک، گفت: نانو بایو تک در دهه اخیر قابلیت های نهفته خود را به بشر عرضه کرده است و انسان می تواند به کمک این فناوری به آرزوهای دیرینه خود دست یابد. دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه فناوری های همگرا بسیار خوب عمل کرده است و در حوزه سلامت و انبیک (NBIC) حرکت های خوبی آغاز کرده است، به طوری که دو سال گذشته مرکز تحقیقات انبیک در واحد قزوین راه اندازی شد و به زودی اولین دانشکده علوم فناوری های همگرا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی راه اندازی خواهد شد.

وی در ادامه به کسب موفقیت های پژوهشی توسط دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: این دانشگاه در حوزه نانو ۲۳۳۹ مقاله ISI را منتشر کرده که این مقالات بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ بار استناد شده است. همچنین براساس پایگاه استنادی Web Of Science تاکنون ۱۸ هزار و ۹۵۱ عنوان مقاله از سوی محققان و دانشمندان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه های مختلف به چاپ رسیده است. علاوه بر این دستاوردهای علمی، از سال گذشته تاکنون ۱۸۴۷ پایان نامه و رساله در زمینه های مختلف نانو توسط دانشجویان این دانشگاه ارائه شده است.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ۳۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در بین دانشمندان برجسته جهان در حوزه فناوری نانو قرار دارند که جای تبریک به جامعه علمی کشور دارد. این دستاوردها نشان می دهد که دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های مختلف فناوری نانو پیشرو و پیشتاز است.

رنجبر با بیان اینکه سیاست های رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی، کیفیت بخشی به علم و فناوری است، گفت: برای تحقق این اهداف، سیاست های تشویقی مادی و معنوی متنوعی طراحی شده است که یکی از آنها «حق جذب سرآمدان علمی» است که در جلسه گذشته هیأت رئیسه مطرح و تصمیم گیری شد که تا سقف ۵ میلیون تومان در حکم حقوقی اعضای هیأت علمی و اساتید حائز شرایط، اعمال شود.

وی افزود: بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از دانشمندان و پژوهشگران، تنها به اهدای جایزه اکتفا نخواهد کرد و حمایت های متنوعی در دستورکار است تا ان شاءالله دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شده و در مرجعیت علمی پیشرو باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با تلاش و پشتکار جدی و با حفظ خط نوآوری و فناوری، مسیر علمی را ادامه دهند تا نام دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش در سطح ملی و بین المللی پرآوازه باشد. برگزاری چنین جشنواره هایی جای تشکر و قدردانی دارد. خوشبختانه جشنواره امسال پربار بود و محصولات و دستاوردهای خوبی در آن ارائه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =