تناقضات قانونی؛ مانع تحقق حکمرانی نوآوری

فیاض مجتهدی نبود زیرساخت‌های کافی و تناقضات قانونی را به عنوان چالشهای تحقق حکمرانی نوآوری عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محمدرضا فیاض مجتهدی پژوهشگر حوزه راهبردی در برنامه «گفتگوی علمی» در رابطه با چالش‌های نوآوری گفت: امروزه بحث نوآوری گرچه با صنعت و فناوری عجین شده اما الزاماً وابسته به صنعت و فناوری نیست و می‌تواند در همه حوزه‌های دانش بشری اعم از هنری، فرهنگی، پزشکی و صنعتی و غیره نیز مطرح باشد.

وی در رابطه با مفهوم حکمرانی در حوزه نوآوری گفت: در گذشته دولتها در حوزه نیازهای اجتماعی تصمیماتی می‌گرفتند و عده‌ای هم برای اجرای تصمیمات اقدام می‌کردند و بعد از تشکیل دانشگاهها نیز این کار در قالب حوزه‌های دولتی ادامه داشت اما با توسعه جوامع بشری، به تدریج نقش آفرینی مردم و بخش خصوصی بیشتر شد و عوامل مختلف قدرت در جامعه شکل گرفتند.

فیاض مجتهدی، مقوله حکمرانی را به معنای روابط بین حکومت و اجزای حکومت، روابط مردم با مردم (سازمانهای مردم نهاد) نوآوری و روابط بین حکومت با نهادهای مردمی تعریف کرد و گفت: بنابر این تعریف، همه اجزای حکومت باید در نظام ملی نوآوری دیده شوند تا حکمرانی نوآوری در کشور به سمت مطلوب حرکت کند.

وی چالش‌های نوآوری را به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد و گفت: برای تحقق حکمرانی نوآوری در کشور ابتدا باید چالش‌های نظری (چالشهای فرهنگی و باورهای مردم) را از طریق تقویت و توسعه آزاداندیشی رفع کنیم و در مرحله بعد، به رفع چالش‌های عملی ورود کنیم تا بخش خصوصی هم در قبال نظام نوآوری احساس مسئولیت کند.

پژوهشگر حوزه راهبردی اظهارکرد: کشورهای توسعه یافته نظام نوآوری را در چرخه زندگی و اقتصاد جامعه تعریف کردند و اینطور نیست که عامل اصلی کارها فقط دولت باشد.

فیاض مجتهدی حرکت دانشگاه‌ها از سطح یک و دو و سه به سطح چهارم را ضروری خواند و گفت: از آنجایی که نوآوری ارتباط دقیقی با نیاز جامعه دارد لذا دانشگاه‌ها هم باید دانشجویان و رشته‌هایی را انتخاب کنند که پاسخگوی نیاز جامعه دانشگاهی، جامعه بین الملل و مردم کشورمان باشند.

وی با تأکید براینکه نوآوری صرفاً در گرو کسب تحصیلات کلاسیک نیست گفت: متأسفانه ما بعد از انقلاب اکثر جوانان را بدون حساب و کتاب به دانشگاه‌ها و تحصیلات کلاسیک تشویق کردیم درصورتیکه بسیاری از جوانان کشورمان می‌توانستند در حوزه فنی و هنرستان‌ها نوآوری داشته باشند.

این پژوهشگر همچنین نبود زیرساخت‌های کافی و تناقضات قانونی را نیز به عنوان چالشهای تحقق حکمرانی نوآوری برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =