پژوهش‌های کاربردی و بنیادی متولی خاصی ندارند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: پژوهش‌های توسعه‌ای در شرکت‌های دانش بنیان حامی دارند اما پژوهش‌های کاربردی و مهم‌تر از آن پژوهش‌های بنیادی در دانشگاه‌ها متولی خاصی ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، امیرعلی سیف الدین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در برنامه «گفتگوی علمی» درباره ویژگی‌های یک دانشگاه مطلوب گفت: بر اساس بند چهارم و سیزدهم از اصل سوم قانون اساسی، دولت موظف به تأمین خودکفایی کشور در حوزه علوم، صنعت، کشاورزی، امور نظامی و تقویت روح بررسی و تحقیق و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز علمی تحقیقاتی و تشویق محققان است.

وی افزود: بر این اساس کلیه دانشگاه‌های دولتی موظفند که علوم و فنون و صنایعی را توسعه دهند که کشور را به خودکفایی برساند و به بیانی دیگر دانشگاه مطلوب از نظر قانون اساسی دانشگاهی است که نیازهای علمی جامعه را به صورت کامل پاسخ دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر لازم الاجرایی بودن این قانون گفت: دولت باید این بندهای قانونی را اجرایی کند.

سیف الدین «خودکفایی» را توانمندی در تولید معنا کرد و گفت: خودکفایی لزوماً به معنای تولید همه چیز نیست اما می‌توان آن‌ها را اینگونه معنا کرد که ما توانمندی تولید همه چیز را داشته باشیم بدون اینکه آن‌ها را تولید کنیم.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه شهید بهشتی در حوزه‌های نفتی و نیز تفاهم نامه سازمان هواپیمایی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای هواپیمای ۱۵۰ نفره گفت: با وجود این تفاهم نامه‌ها و پروژه‌ها اما شاهد روندی از توسعه علوم هستیم که با این قراردادها همخوانی ندارد.

رئیس پژوهشکده فناوری‌های نرم دانشگاه تهران تأکید کرد: دولت باید چالش‌های اساسی علمی را به دانشگاه‌ها ارجاع دهد.

سیف الدین اقدامات انجام شده در راستای اجرای قانون اساسی مبنی بر تقویت روح بررسی و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز علمی تحقیقاتی و تشویق محققان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه با تأسیس معاونت علمی و فناوری و رویکرد شرکتهای دانش بنیان این موضوع تقویت شده است.

وی با بیان اینکه معاونت علمی بر اساس رسالت خود، بیشتر به حوزه شرکتهای دانش‌بنیان اهمیت می‌دهد تا بحث‌های دانشگاهی گفت: پژوهش‌های توسعه‌ای در شرکت‌های دانش‌بنیان حامی دارند اما پژوهش‌های کاربردی و مهمتر از آن پژوهش‌های بنیادی در دانشگاهها متولی خاصی ندارند.

سیف الدین درمورد ادغام سه وزارتخانه آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت و درمان کشور اظهارکرد: یکپارچه‌سازی نهاد آموزش در سال‌های قبل تجربه شد و هیئت امنایی و مستقل شدن دانشگاه‌ها هم در همین راستا بود اما بزرگترین معضل دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت این است که آئین نامه‌ها در دفتر هیئت امنای این وزارتخانه‌ها تدوین می‌شوند.

رئیس پژوهشکده فناوری‌های نرم دانشگاه تهران افزود: در واقع این آئین‌نامه‌ها باید در هیئت امنای دانشگاه تصویب شوند و به همین دلیل هم همه آئین‌نامه‌های دانشگاه‌ها یکسان است اما هیئت امنا اجازه دستکاری آئین‌نامه متناسب با شرایط زمان و مکان خودشان را ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =