تغییر وضعیت ۳۸ شهرستان قرمز کرونا/ چگونگی استفاده از ظرفیت کارت ملی در ارائه خدمات

سخنگوی قرارگاه ملی کرونا، با اشاره به روند بیماریابی کرونا در کشور، گفت: با رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی، از چهارشنبه هفته جاری محدودیت ۳۸ شهرستان از وضعیت قرمز به وضعیت‌ نارنجی تغییر می‌کند .

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(کرونا-چگونگی-استفاده-از-ظرفیت-کارت">کرونا-چگونگی-استفاده-از-ظرفیت-کارت">ایسکانیوز)؛ دکتر علیرضا رییسی گفت: طی ۶ یا ۸ هفته گذشته فشار سنگینی به خاطر کرونا بر کشور بود، همان‌گونه که این فشار بر دوش سایر نقاط دنیا از جمله آمریکا و اروپا هم بود و مردم خبرها را دنبال می‌کنند. با توجه به سرد شدن هوا موجی از بیماری در سراسر دنیا فراگیر شد. در کشور ما خوشبختانه با توجه به سیاست‌های جدیدی که در وزارت بهداشت در پیش گرفته شد و کارهای جدیدی که انجام شد و با همکاری مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۹۰ درصد رسید و قطعا امید داشتیم بعد از رعایت دقیق پروتکل‌ها شاهد کاهش بار بیماری باشیم.

وی افزود: ما از ۵ آبان، ۴۳ شهرستان را در وضعیت هشدار ۳ یا قرمز قرار دادیم و از ۱۴ آبان هم ۴۶ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفت و همچنین محدودیت سراسری از اول آذر انجام شد که ۱۶۰ شهر شامل آن بودند. مردم و سایر نهادها خیلی خوب همکاری کردند و اکنون مزد این زحمات را می‌بینیم. از ۱۶۰ شهر قرمزی که در سطح هشدار ۳ بودند فقط با گذشت ۱۰ روز از اجرای محدودیت‌ها، تنها ۳۷ شهر از آن ۱۶۰ شهر قرمز باقی مانده است، ۱۲۰ شهر نارنجی و ۳ شهر هم به رنگ زرد درآمدند. همچنین از ۴۳ شهرستانی که از ۵ آبان‌ قرمز اعلام شدند حتی یک شهر هم قرمز نیستند، ۴۱ شهر نارنجی و ۲ شهر زرد شده‌اند.

معیار تقسیم‌بندی شهرها به ۳ رنگ تعداد بستری روزانه است

وی درباره تقسیم‌بندی شهرها بر اساس رنگ‌ها، اظهار کرد: معیار ما برای رنگ‌بندی‌ها بر اساس میزان بستری بیمارستان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. اگر در شهری بیشتر از ۱۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزارنفر بستری روزانه داشته باشیم، این شهر قرمز است؛ بیش از ۶ نفر بستری در هر ۱۰۰ هزار نفر در روز نیز نشان‌دهنده وضعیت نارنجی است و عدد ۴ بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر هم مربوط به شهر زرد است. بنابراین معیار ما برای رنگ‌بندی شهرها تعداد فوتی‌ها نیست که در دنیا هم معیار برای اعلام وضعیت هشدار، تعداد بیماران بستری است. از ۴۳ شهری که ۵ آبان محدویت ایجاد کردیم، ۴۱ شهر نارنجی و ۲ شهر زرد شدند و از ۴۶ شهرستانی که در ۱۴ آبان محدودیت اعمال کردیم نیز تنها ۶ شهر قرمز باقی مانده و مابقی نارنجی و زرد شدند. همکاری و حمایت مردم سیر نزولی ورودی به بیمارستان‌ها را به دنبال داشته است.

تبدیل وضعیت ۳۸ شهرستان از قرمز به نارنجی

وی با تاکید بر این‌که نباید صرفا به این کم‌شدن آمار دلخوش بود، اظهار کرد: به محض این‌که رعایت پروتکل‌ها را فراموش کنیم مجددا بیماری افزایش خواهد یافت. تجمعات، دورهمی‌ها و ترددهای غیرضروری نقش بسیار مهمی در افزایش بار بیماری دارند.

رییسی بیان کرد: از چهارشنبه هفته جاری(۱۲ آذر) محدودیت ۳۸ شهرستان از وضعیت قرمز به وضعیت‌ نارنجی تغییر می‌کند. شهرستان‌های اهر، بناب، شبستر، عجب‌شیر، میانه، مرند در استان آذربایجان‌شرقی؛ شهرستان‌های اشنویه، خوی، سلماس و نقده در آذربایحان‌غربی؛ شهرستان‌های شهرضا، گلپایگان، مبارکه در استان اصفهان؛ شهرستان نظرآباد در استان البرز؛ شهرستان‌های قائنات، تربت حیدریه، کاشمر و گناباد در استان خراسان رضوی؛ شهرستان‌های دامغان، شاهرود و گرمسار در استان سمنان؛ شهرستان‌های کامیاران و مریوان در استان کردستان؛ شهرستان‌های رفسنجان و زرند در استان کرمان؛ شهرستان‌های جوانرود، سرپل ذهاب و کنگاور در استان کرمانشاه؛ شهرستان‌های خمین و دلیجان در استان مرکزی؛ شهرستان‌های اسدآباد، کبودرآهنگ و بهار در استان همدان، ابرکوه، خاتم، مهریز و میبد در استان یزد و بهشهر در استان مازندران همان ۳۸ شهرستانی هستند که از چهارشنبه ۱۲ آذر وضعیت هشدارشان از قرمز به نانجی تغییر می‌کند و فقط گروه شغلی ۳ و ۴ شامل محدودیت خواهند بود.

اعمال محدودیت‌های کرونایی در ۲۳ شهر جدید

رییسی ادامه داد: از طرف دیگر از چهارشنبه ۱۲ آذر در ۲۳ شهرستان اعمال محدودیت‌های وضعیت قرمز خواهیم داشت. این شهرها از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز رسیدند و این یعنی پروتکل‌ها را جدی نگرفتند. اگر رعایت نکنند وضعیت فعلی بدتر می‌شود و ناچار به اعمال محدودیت می‌شویم.

وی افزود: در آذربایجان‌غربی شهرستان تکاب؛ آبدانان در ایلام؛ شهرستان سامان در چهارمحال و بختیاری؛ شهرستان مانه در خراسان شمالی؛ شهرستان‌های خرامه، کازرون، گراش، نی‌ریز و خفر در استان فارس، شهرستان‌های بویین‌زهرا و تاکستان در استان قزوین؛ شهرستان‌های بندرگز، علی‌آباد، گمیشان، گنبدکاووس و مرواه‌تپه در استان گلستان؛ آستارا و تالش در استان گیلان؛ گلوگاه و محمودآباد در استان مازندران؛ ۲۳ شهری هستند که از نارنجی به قرمز تبدیل شدند و اگر رعایت نکنند محبور به اعمال محدودیت‌ها هستیم.

معاون وزیر بهداشت درباره استان‌هایی که بیشترین شهرستان با وضعیت قرمز را دارند، بیان کرد: استان فارس با ۱۱ شهر قرمز، استان گلستان ۹ شهر قرمز، استان مازندارن ۶ شهر قرمز، قزوین ۵ شهر قرمز، اصفهان ۴ شهر، گیلان ۴شهر، آذربایجان‌غربی ۳ شهر، اردبیل ۳ شهر، خراسان‌های رضوی و شمالی ۳ شهر، استان کرمان ۳شهر، ایلام ۲ شهر، چهارمحال و بختیاری ۲ شهر و سیستان‌بلوچستان ۲شهر قرمز دارند. در خراسان جنوبی، تهران، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد هم هر کدام یک شهر قرمز وجود دارد. در استان تهران خود شهر تهران فعلا وضعیت قرمز دارد. اعمال محدودیت‌ها در ۱۶۰ شهر تا جمعه(۱۴ آذر) ادامه دارد و شنبه هفته آینده(۱۵ آذر) تصمیماتی بر اساس آخرین اطلاعات می‌گیریم و اعلام خواهیم کرد. تا صبح شنبه بجز شهرستان‌هایی که الان اعلام کردم، سایر مشاغل بر اساس محدودیت‌های قبلی باید فعالیت کنند؛ مگر این‌که اطلاع‌رسانی دیگری تا روز شنبه انجام شود.

رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی و کاهش تعداد شهرستان‌های قرمز

سخنگوی قرارگاه ملی کرونا، بیان کرد: الان در کشور ۶۴ شهر قرمز، ۲۷۸ شهر نارنجی و ۱۰۶ شهر زرد هستند. گرچه الان فوتی‌ها کاهش یافته است ولی این‌ها حاصل محدودیت‌های جدید از اول آذر نیست و مربوط به محدودیت‌های قبلی، افزایش مراقبت‌ها و... است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر مردم ۹۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، گفت: این شاخص فوق‌العاده است‌. اگر مردم بتوانند به همین شیوه رعایت کنند بهتر است تا ما محبور به ایجاد محدودیت نشویم. کاهش آمار با ایجاد محدویت‌ها چندان مورد خواست ما نیست. اکنون تنها ۶۴ شهر قرمز است و با رعایت مردم تعداد محدودیت‌ها کاهش می‌یابد.

نگرانی‌ها از پیک زمستانه کرونا/ عادی‌انگاری، آفت کنترل بیماری

وی درباره پیک زمستانه‌ی کرونا، اظهار کرد: هوای سرد مهم‌ترین پیامدی که دارد این است که افراد در مکان‌های سربسته جمع می‌شوند بدون آن‌که تهویه مناسبی صورت گیرد و میزان ابتلا افزایش می‌یابد. با نگاهی به استان‌های جنوبی کشور که گرم‌تر هستند معتقدیم زمانی که اسفند کرونا وارد کشور شد وضعیت بهتری داشتند اما به محض گرم شدن هوا که مجبور به ماندن در منزل بودند تا کولر روشن کنند و ... آمار بیماری افزایش یافت و شهرهای جنوبی در تابستان پیک سختی را تجربه کردند. در مهر که هوا خنک‌تر شد و افراد کمتر در منزل دور هم جمع شدند وضعیت بهتر شد. ولی به‌طور قطع و یقین سرد شدن هوا یک هشدار است و کافی است دورهمی خانوادگی را ادامه دهند تا پیک بیماری را شاهد باشیم.

وی با تاکید بر این‌که می‌توان از پیک‌های بیماری پیشگیری کرد، ادامه داد: سایت‌های معتبر بین‌المللی پیش‌بینی کرده بودند که در این ماه میزان مرگ و میر از روزی ۸۰۰ مورد فراتر رود اما با اراده مردم و تصمیمات خوب ستاد ملی کرونا این پیش‌بینی شکسته شد. البته به محض عادی‌انگاری بلافاصله بیماری شدید خواهد شد و کوچک‌ترین غفلت همه را درگیر خواهد کرد.

هنوز برای قضاوت‌کردن زود است

وی افزود: قضاوت کردن در مورد مدیریت کرونا در کشورهای مختلف تا پیش از پایان اپیدمی نابخردی است. چند اصل وجود دارد که اولین آن انضباط است، این‌که مردم باید ماسک بزنند یک اصل است. حال در کشوری به محض اعلام این نکته همه ماسک زدند، در کشور دیگری به جریمه متوصل شدند و در جای دیگر مردم را با چوب زدند. بنابراین انضباط اجتماعی امر مهمی است‌. اما بحث دوم حمایت‌های مادی، معنوی و علمی است. اکنون چینی‌ها با دو ابزار انضباط و سیستم دیجیتال موفق به کنترل بیماری شده‌اند. در کشور ما هم اپلیکیشن ماسک از اسفند آماده بود اما تنها بحث این سامانه نیست؛ دولت الکترونیک ما باید کامل باشد، چرا باید هنوز به بانک برویم و از بستر بانکداری الکترونیک استفاده نکنیم؟

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اعمال محدودیت عدم تردد و مسافرت مبتلایان کرونا، تصریح کرد: طی همین چند روز مانع از سفر رفتن بیش از ۳۰۰۰ نفر شدیم. در جایی سیستم آماده است و حتی تجریاتی هم برای برخی کشورها وجود داشته است اما ما سبک جدیدی از زندگی را تجربه کردیم. اکنون در آمریکا پس از انتخابات و تجمعات ناشی از آن چنان بیماری اوج گرفته است که شدیدا گرفتار شده‌اند، ویروس صادق است و هیچکس نمی‌تواند بگوید بیمار نمی‌شود.

جزئیات طرح محله‌محور کرونا

وی درباره تست‌های سریع کرونا، گفت: طرح محله‌محور شهید قاسم سلیمانی با کمک بسیج و هلال‌احمر آغاز شده است و ما بسیار به این طرح خوشبین هستیم و می‌تواند یکی از بهترین‌ مدل‌های کنترل بیماری باشد. مبنای ما پایگاه‌های سلامت است، هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به یک پایگاه می‌شوند و هر دو پایگاه مرکزی برای تحت پوشش قرار دادن حدود ۲۵ هزار نفر خواهد شد. افراد در این طرح غربالگری می‌شوند و تست‌های سریع کاملا رایگان در اختیارشان است. اگر فردی مثبت شود اطرافیان او را هم ردیابی می‌کنیم. تیم‌های مراقبتی، نظارتی و حمایتی فعال خواهند بود. محل‌هایی برای قرنطینه انتخاب کرده‌ایم تا کسانی که شرایط قرنطینه در منزل را ندارند، به آنجا بروند. حدود ۷۰۰۰ تخت قرنطینه‌ای در هتل‌ها آماده شده است، استفاده از این ظرفیت مورد حمایت بیمه است البته وزیر گردشگری هم قیمت‌ها را برای ما کاهش داده‌اند.

رییسی افزود: اگر تست فردی در بانک اطلاعاتی ما مثبت باشد به او مراجعه می‌کنیم تا اطرافیانش را با تست‌های سریع ارزیابی کنیم. تیم‌های حمایتی هم سایر حمایت‌ها را انجام می‌دهند. اساس قطع زنجیره انتقال، شناسایی زودرس و جدا کردن فرد آلوده و ایزوله کردن اوست. فرض کنید روزانه بر اساس برآوردهای سایت‌های معتبر حداکثر ۱۲۰ هزار مبتلا داشته باشیم اگر ۱۴ روز ایزوله شوند در جمع حدود ۲تا ۳ میلیون نفر می‌شوند که می‌توانیم آن‌ها را ایزوله کنیم تا بقیه بتوانند بیایند بیرون و کارهایشان را انجام دهند.

وی افزود: اکنون ۱۲۰۰ مرکز در سراسر کشور داریم که بااضافه شدن تست‌های سریع و استقرار تیم جدید، ظرفیت‌مان دوبرابر می‌شود، علاوه بر این، انجام تست در سطح روستاها قرار است راه‌اندازی شود. تا امروز ۳۰۳ هزار تست سریع بین دانشگاه‌ها توزیع شده است و تا هفته آینده به تعداد کافی تست در کشور توزیع می‌شود. اکنون روزانه حدود ۴۲ هزار تست انجام می‌دهیم و می‌خواهیم به ۱۰۰ هزار تست در روز برسد. تست PCR مربوط به بیمارستان است. آزمایشگاه خصوصی و دولتی به سامانه‌های ما متصل شده‌اند و اگر آزمایشگاه خصوصی تست انجام دهد و در سامانه ثبت نکند حتما متخلف است.

چگونگی استفاده از ظرفیت کارت ملی در ارائه خدمات

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، درباره الزام به گرفتن خدمت از ادارات با کارت ملی، گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، این موضوع الزامی می‌شود. از هفته آینده این موضوع اجرایی خواهد شد و زر شنبه(۱۵ آذر) به بعد هر فردی که بخواهد به ادرات مراجعه کند باید کارت ملی همراه خود داشته باشد و شماره‌اش را حفظ باشد.

وی درباره گزارش تخلفات از عدم رعایت پروتکل‌ها، گفت: مردم می‌توانند تخلفات را به ۱۹۰ یا صنف مربوطه که تخلف کرده است، گزارش دهند.

انتهای پیام/

منبع:ایسنا

کد خبر: 1082342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =