رونمایی از سه سامانه وزارت اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد هوشمند و دولت الکترونیک

وزیر اقتصاد در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات با حضور رییس جمهوری اظهار داشت: امروز سه سامانه مهم وزارت امور اقتصادی و دارایی یعنی سامانه خزانه داری الکترونیک، سامانه برگزاری الکترونیکی مجامع شرکت ها و سامانه پرداخت سود سهام شرکت ها در راستای تحقق اقتصاد هوشمند و دولت الکترونیک رونمایی و به بهره برداری رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دکتر دژپسند با اشاره به اینکه این سه پروژه وزارت اقتصاد یعنی سامانه خزانه داری الکترونیک، سامانه برگزاری الکترونیک مجامع شرکت ها و سامانه پرداخت سود سهام شرکت ها، پروژه‌های بسیار مهمی است گفت: این پروژه ها به منظور تسهیل روابط بین دستگاه‌های دولتی، دستگاه‌های دولتی با شرکت‌ها و پیمانکاران و دستگاه‌های دولتی یا خزانه با کارکنان دولت به بهره برداری رسیده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه پروژه اول  مربوط به سامانه خزانه داری الکترونیک است افزود: در خزانه داری سه مبحث، سامانه جامع حسابداری کل خزانه و خزانه معین استانها و مدیریت حقوق و دستمزد کارکنان دولت، نظام جامع مدیریت بدهی ها و مطالبات عمومی دولت و سامانه جامع اموال دولتی وجود دارد.
وی در این رابطه ادامه داد : بحث مدیریت حقوق و دستمزد کارکنان دولت یکی از وظایف مهم هرماهه در وزارت اقتصاد بوده و برای نظام جامع مدیریت بدهی ها و مطالبات عمومی دولت نیز بصورت فصلی گزارش جامعی تهیه و به مراجع ذیربط  ارسال می گردد و سامانه جامع اموال دولتی نیز از اموال و دارایی های دولت در سطح کشور و مقیاس منطقه ای حکایت دارد که همگی در قالب خزانه داری کل کشور سازماندهی گردیده و در حال حاضر بصورت خزانه داری الکترونیکی کاملاً مدیریت می شود.

دکتر دژپسند با بیان اینکه تا چند سال قبل برای گرفتن تخصیص بودجه در پایان هر ماه و چند روز پایانی هر سال با یک صف طولانی از نمایندگان دستگاه های اجرایی در وزارت اقتصاد مواجه بودیم تصریح کرد: امروز خوشبختانه به این  صورت نیست و با الکترونیکی کردن و استقرار سامانه خزانه داری الکترونیک این مشکلات برطرف شده است.
وزیر اقتصاد افزود: در حال حاضر ۲۲۰ هزار فقره حساب سنتی جمع شده و به بانک مرکزی منتقل شده است و  همچنین ۷۸ هزار فقره دسته چک سنتی که سابق مبادله می گردید، جمع آوری شده و حواله الکترونیکی جایگزین آن شده است.

وی  به  استقرار سامانه وجه الکترونیک اشاره کرد و اظهار داشت : تا امروز حقوق دو و نیم میلیون نفر از کارکنان دولت بصورت الکترونیکی و متمرکز  پرداخت  می شود که این کار به جلوگیری از وجود حساب های موازی، نشت اطلاعات مالی  و جلوگیری از تأخیر در پرداخت حقوق و دستمزد کمک زیادی کرده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی از ایجاد سامانه تسویه تهاتر نام برد و افزود: در راستای حقوق شهروندی بسیار اهمیت دارد که بدانیم دولت چه میزان مطالبات دارد و چگونه باید آن را تسویه و یا تهاتر کند.
دکتر دژپسند تصریح کرد: قبل از دولت تدبیر و امید این اطلاعات به شکل کلی و عمومی وجود داشته ولی امروز با استفاده از خزانه داری الکترونیکی مجموع مطالبات و بدهی های دولت کاملا واضح و روشن وجود دارد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه  توانستیم بازار سرمایه را گسترش دهیم گفت: در گذشته وقتی مجمع شستا برگزار می‌شد تعداد محدودی در این مجمع حضور داشتند ولی  امروز با واگذاری وسیع شستا سهامداران این شرکت میلیونی شدند .

وی ادامه داد: با میلیونی شدن سهامداران شستا با مشکل شرکت در مجامع مواجه هستیم که قطعا اگر هر سهامداری از هر نقطه کشور بخواهد برای جلسات مجامع شرکت کند امکانپذیر نیست بنابراین نیاز به برگزاری الکترونیکی مجامع شرکت‌های بورسی به صورت الکترونیکی داشتیم لذا امکان برگزاری مجامع را به صورت الکترونیکی مهیا کردیم و باید بصورت قاطع بگویم تمام شرکت‌های بورسی می‌توانند مجامع خود را الکترونیکی برگزار کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: موضوع دیگر نحوه دریافت و پرداخت‌ها بود برای مثال سهامدار شرکتی اگر می‌خواست سود خود را دریافت کند باید مسافتی را طی می‌کرد تا به دفتر مرکزی مراجعه و سود مورد نظر را دریافت کند اما سامانه‌ای برای توزیع سود در بازار سرمایه تعریف شده است و  امروز هر سهامداری در سراسر کشور می‌تواند از طریق این سامانه سود خود را دریافت کند.

انتهای پیام/

منبع:شادا

کد خبر: 1082346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =