نشریات بهترین راه دست به قلم شدن دانشجویان است/ بیانیه گام دوم، بخش ویژه جشنواره نشریات دانشجویی «قلم»

نشریات دانشجویی این فرصت را در اختیار فعالان دانشجویی قرار می‌دهد تا نوشتن و دست به قلم شدن را یاد بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار نظر و پاسخ به موضوعات و شبهات در یک جامعه نخبه‌محور معمولاً از سوی دانشگاه و بدنه دانشگاهی آن کشور صورت می‌گیرد. نشریات دانشجویی به‌عنوان تریبون و فرصتی برای بیان عقاید و آرای دانشجویان و بلندگویی برای بیان مسائل و مشکلات درون دانشگاهی و درسطحی وسیع‌تر و در جامعه مطرح هستند. انتشار یک نشریه دانشگاهی در حقیقت زمینه مناسبی برای ابراز وجود یک دانشگاه است.

ممکن است اکنون دانشجویان نسل جدید به این فکر کنند که در عصر دیجیتال و شبکه‌های مجازی چرا باید سراغ نشریات دانشجویی(چاپ کاغذی) بروند؟ یا اینکه چه لزومی دارد با وجود امکانات و قابلیت‌های شبکه اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام، محتوای تولیدی به سبک نشریه دانشجویی چاپی دربیاید؟ پاسخ این سوالات را شاید بتوان اینگونه ارائه داد که نشریه و رسانه مکتوب دانشجویی کماکان اثرگذاری بیشتری نسبت به نشریات الکترونیکی و فضای مجازی دارد.

اثرگذاری در محیط محدود یکی از مزیت‌های رسانه مکتوب به‌شمار می‌رود، باید به این نکته توجه کرد که اینستاگرام محیطی گسترده و تلگرام فضایی محدود را تحت پوشش قرار می‌دهد ولی نشریه مکتوب به مراتب محدودتر از تلگرام نیز هست. نشریات مکتوب در داخل خود دانشگاه عمل می‌کند و این موضوع دقیقاً نقطه اثر محتوای تولید شده در این قالب را بالا می‌برد. مقوله «نوشتن» نیز از دیگر مزیت‌های نشریات دانشجویی است، نشریه دانشجویی دست به قلم شدن را به دانشجویان می‌آموزد و این دقیقاً همان درسی است که فضای مجازی، تلگرام و اینستاگرام به دانشجویان یاد نمی‌دهد.

نشریات دانشجویی این فرصت را در اختیار فعالان دانشجویی قرار می‌دهد تا نوشتن و دست به قلم شدن را یاد بگیرند. «عمق مطلب» یکی دیگر از مزیت‌های نشریات دانشجویی است، دانشجویی که مطلبی را در نشریه ارائه می‌دهد ممکن است تا سال‌ها در ذهن‌های مخاطبان بماند و تاثیرگذار باشد. ولی در فضای مجازی ممکن است روزانه صدها داده و پیام از طرف مخاطب مشاهده شود و در انتهای آن روز بیش از سه یا چهار مطلب به یاد مخاطب خطور نکند و این نشان‌دهنده عمق پایین فضای مجازی و عمق بالای نشریات مکتوب است.

به‌عنوان مثال با رشد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در بین دانشگاهیان امروزه افرادی هستند که روزانه یک مطلب یا حتی بیشتر در صفحه شخصی خود منتشر می‌کنند ولی در نگارش یک یادداشت برای مطبوعات و جراید ناموفق هستند و نمی‌توانند مطلوب عمل کنند. آموختن فن  «نوشتن» دانشجویان را آماده قلم زدن می‌کند. باید اذعان کرد نظام آموزش عالی توجه آنچنانی به قلم زدن دانشجویان نمی‌کند و این فقط نشریات دانشجویی است که می‌تواند بستری برای تقویت قوه تحلیل و قلم زدن دانشجویان باشد.

از لحاظ فعالیت دانشجویی و زیست دانشجویی نیز می‌توان فعالیت دانشجویان در نشریات را یک نوع فعالیت فراتشکلی محسوب کرد، کاری گروهی که بیشتر دانشجویان فعال به نوعی با آن در ارتباط هستند. از این‌رو فعالیت نشریات باید به‌گونه‌ای تسهیل شود که به عنوان ابزار تعالی فرهنگی در دانشگاه عمل کند. رهبری معظم انقلاب نیز در دیدارهای مختلف خویش با دانشجویان همواره به ضرورت رشد و توسعه نشریات دانشجویی و افزایش قدرت تحلیل دانشجویان از این طریق تأکید داشته‌اند.

جشنواره‌های نشریات دانشجویی فرصت مناسبی برای ارزیابی نشریات و ارتقا و توانمندسازی دانشجویان در سطح بالای تولید نشریات است. سال‌هاست این جشنواره‌ها در سطح دانشگاه‌های وزرات علوم و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با ایجاد بازنگری در ساختار نظارتی و اجرایی نشریات دانشجویی، جشنواره سراسری «قلم» را کلید زده است.

جشنواره قلم با هدف توسعه کمی و کیفی نشریات دانشجویی، کادرسازی و کشف استعدادهای برتر دانشجویان فعال در حوزه نشریات، ارائه الگوهای موفق نشریات در سراسر کشور، ایجاد بستر گفت‌وگو و تعامل بین فعالان نشریات دانشجویی و رسانه‌های حرفه‌ای، آشنایی بیشتر فعالان نشریات دانشجویی با فضای حرفه‌ای نشریات، نمایش ظرفیت‌های واحدهای دانشگاهی و تقدیر از برگزیدگان و جریان سازی پیرامون مسائل مهم کشور که مورد غفلت نشریات قرار گرفته پیش‌بینی شده است.

این جشنواره در سطح نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و در سه بخش کلی آثار برتر، نشریات برتر و بخش ویژه برگزار می‌شود. «تیتر»، «خبر»، «مصاحبه»، «گزارش»، «سرمقاله»، «طرح»، «کاریکاتور»، «طنز»، «طرح روی جلد»، «گرافیک و صفحه آرایی» و «مقالات» از جمله موضوعات آثار برتر شمرده می‌شود. همچنین نشریات برتر نیز از بین نشریات صنفی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، دینی و قرآنی، ادبی، طنز و کاریکاتور، علمی و عمومی و نشریات تخصصی انتخاب خواهند شد.

گفتنی است هفت محور تبیین شده در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان موضوعات بخش ویژه جشنواره تعیین شده و برترین‌های این حوزه به صورت جداگانه ارزیابی و معرفی خواهند شد. معیارهای ارزیابی و نمره‌دهی نشریات براساس جداول آیین‌نامه جشنواره نشریات دانشجویی صورت می‌گیرد. نشریات و آثار برتر نیز از جوایز نقدی این دوره بهره‌مند خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =