می‌توانیم قلب راکتور اراک را ظرف ۲ ماه احیا کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به نظر دولت مبنی بر مخالفت با توقف اجرای پروتکل الحاقی گفت: اجرای این پروتکل مشکلی در روند فعالیت‌های هسته‌ای ایجاد نمی‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از خانه ملت، بهروز کمالوندی در نشست علنی امروز در جریان بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، تصریح کرد: در این شرایط سخت آنچه از همه مهم‌تر است حفظ و تقویت انسجام ملی است به خصوص در شرایطی که دشمن از همه امکانات از جمله فشار اقتصادی و سیاست‌های شیطانی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: تزریق ناامیدی در جهت منافع کشور نیست و مایوس کردن مردم سبب می‌شود تا در زمین دشمن بازی کنیم. یکی از نقاط قوت کشور که مایه افتخار و اقتدار است صنعت هسته‌ای است.
وی ادامه داد: صنعت هسته‌ای امروز فعال کار خود را ادامه می‌دهد، اما متاسفانه برخی افراد آگاهانه و ناآگاهانه پیشرفت‌های صنعتی و هسته‌ای را زیر سوال می‌برند و می‌گویند که صنعت هسته‌ای نابود شده و بهترین دلیل این ادعا هم این طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم هاست.

کمالوندی یادآور شد: نمایندگان انتظار دارند در بازه‌های زمانی کوتاه اقداماتی مانند نصب هزار سانتریفیوژ IR۶ را سازمان انجام دهد یا نسبت به ایجاد کارخانه اورانیوم فلزی و فعال کردن بسیاری از بخش‌ها اقدام کند که هم سازمان آمادگی دارد و هم صنعت هسته‌ای فعال است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یکی از مواد این طرح درباره احیای قلب راکتور اراک در مدت ۴ ماه کنار گذاشته شد، گفت: ما این اقدام را هم طی ۲ ماه می‌توانیم انجام دهیم هرچند در گذشته گفته می‌شد که در راکتور اراک سیمان ریختند و نابود شده، اما همان طور که دکترصالحی مطرح کرد این راکتور قابل احیاست.
وی در ادامه اظهار داشت: در ارتباط با کاهش نصب سانتریفیوژها موضوعاتی مطرح شد در حالی که ما می‌توانیم سانتریفیوژهای قدیم و جدید را نصب کنیم و در مورد کاهش ذخایر غنی سازی شده نیز باید بگویم که در حال حاضر ذخایر ما حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلو مواد است. پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است. معدل ۴ تن استخراج به ۴۰ تن رسیده و در اکتشافات نیز صدها هزار کیلومتر اکتشاف شده است.

کمالوندی یادآور شد: تبدیل نیز برای اولین بار بعد از ۱۰ سال اتفاق افتاد ما حدود ۲ یا ۳ سال پیش کارخانه تبدیل را ایجاد کردیم و در حوزه غنی سازی تیل‌هایی را که از آن‌ها استفاده نمی‌شد به کار گرفتیم و این کار جدید باعث شد ۳۰ تن کیک زرد داشته باشیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در ارتباط با برق هسته‌ای نیروگاه اول توسط پرسنل ایرانی اداره می‌شود و ۲ نیروگاه جدید در حال ساخت است. در حوزه پزشکی هسته‌ای نیز رادیو داروهایی صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نظر دولت درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در این طرح، اجرای پروتکل الحاقی مشکلی در روند هسته‌ای ایجاد نمی‌کند، اما عدم اجرای آن باعث ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =