تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰؛ فردا

رئیس مجلس شورای اسلامی از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت به مجلس در جلسه علنی فردا چهارشنبه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آقای قالیباف همچنین در واکنش به اخطار یکی از نمایندگان در جریان بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصریح کرد: این اخطار که تصمیم درخصوص این موضوع (لغو اجرای پروتکل الحاقی) در حوزه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و ما (مجلس) نباید دخالت کنیم؛ وارد نیست.
وی افزود: ما با رعایت قانون اساسی حتما ورود می‌کنیم؛ ما در مجلس اختیار داریم و حق مجلس است که در هر موضوعی دخالت کند و تصمیم بگیرد، ولی مهم این است که حتما رعایت قانون اساسی و شرع انجام گیرد.

  مجلس در هر موضوعی حق دخالت و تصمیم گیری دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان مبنی بر لزوم تصمیم گیری شورای امنیت ملی درباره طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گفت: مجلسی که در رأس امور است، برای هر موضوعی حق دخالت و تصمیم گیری دارد و ما براساس قانون اساسی و شرع اقدام می‌کنیم.
غلامرضا نوری قزلجه در جلسه علنی امروز در جریان بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران در اخطاری با استناد به اصول ۷۵، ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی، گفت: بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور با وظایفی همچون تعیین سیاست‌های دفاعی- امنیتی در محدوده سیاست‌های کلی تعیین شده از طرف مقام معظم رهبری، هماهنگ کردن فعالیت سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر امنیتی و دفاعی و بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی تشکیل می‌شود.

نماینده مردم بستان آباد ادامه داد: در شرایط کنونی شاهدیم که در جریان طرح مذکور یک تصمیم، نه در موضوعات فنی و اقتصادی، بلکه یک تصمیم امنیتی اتخاذ می‌شود، ولی در هیچ جای این طرح محلی برای شورای عالی امنیت ملی دیده نشده، در حالی که صراحتاً در اصول قانون اساسی، این شورا پیش بینی شده است. حتی در موارد پیشین نیز برخی موضوعات به شورای عالی ارجاع داده شد.
وی افزود: از طرفی تصمیم گیری در موضوعات مهم و حساس کشور نیاز به اتخاذ تصمیمات روزانه و ساعتی دارد، از این رو منوط کردن این تصمیمات به یک پروسه طولانی خلاف اصل ۱۷۶ قانون اساسی است، همچنین این طرح با بندهایی از اصول ۱۱۰ و ۷۵ قانون اساسی مغایرت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با وارد ندانستن اخطار قانون اساسی این نماینده گفت: این اخطار براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی وارد نیست، ما در مجلس شورای اسلامی اختیار داریم و این مسئله حق و وظیفه مجلس است، مجلسی که در رأس امور بوده و برای هر موضوعی حق دارد دخالت کرده و تصمیم بگیرد، ولی مهم این است که حتما در تدوین طرح مسائل قانون اساسی و شرع رعایت شود.
وی افزود: من در ابتدای صحبت هایم گفتم که یکی از وظایف کمیسیون مربوطه این بود که طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران را بررسی کرده تا با اصولی مانند ۱۷۶، ۱۱۰ و ۷۵ و همچنین شرع مغایرت نداشته باشد و حتما نمایندگان این مسائل را رعایت می‌کنند. ولی اینکه می‌گویید این مسائل از اختیارات شورای عالی امنیت ملی بوده و ما نباید دخالت کنیم، این اخطار وارد نیست، بلکه ما با رعایت قانون اساسی و شرع حتما دخالت می‌کنیم.

 
 هیئت رئیسه موظف به رعایت آیین نامه مجلس است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده تهران، گفت: هیئت رئیسه موظف به رعایت آیین نامه مجلس است از این رو نمایندگان باید بررسی پیشنهادهایشان را مدیریت کنند.
سیداحسان خاندوزی در نشست علنی امروز در تذکر آیین نامه‌ای با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ در راستای حفظ شأن و جایگاه قوه مقننه، گفت: برای اولین بار در تاریخ قانونگذاری، مجلس پیش آهنگ و پیش قراول تغییر مهم در صنعت راهبردی هسته‌ای شده است لذا نمایندگان برای پاسداشت این افتخار باید حواسشان باشد؛ در واقع امروز شاهد برهه افتخارآمیزی از عملکرد مجلس یازدهم هستیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پیشنهادات اصلاحی زیادی برای اصلاح طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران از سوی نمایندگان ثبت شده که اگر بخواهیم وارد بررسی این جزئیات شویم احتمال ایجاد دوگانگی و انشقاق وجود دارد و اصل موضوع دچار آسیب می‌شود.
وی افزود: در واقع اگر فرآیند تصویب این طرح طولانی شود، اصل پاسخ مقتدرانه و سریع به دشمنان دچار خدشه می‌شود لذا باید الاهم و فالاهم کرد و با رأی کامل و اجماع تمام نمایندگان این طرح را به تصویب برسانیم.

آقای قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: هیئت رئیسه باید آیین نامه داخلی مجلس را رعایت کند از این رو نمی‌توان به صورت یکجا تمام پیشنهادها را در نظر نگرفت و بررسی نکرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون ۱۳۰ پیشنهاد مطرح شده که بررسی آن‌ها زمان بر است، اما نمایندگان می‌توانند از طرح آن‌ها انصراف دهند؛ در واقع اگر قرار باشد همه این موارد مطرح شود باید با رأی مجلس طرح مجددا به کمیسیون بازگردد و مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =