تربیت دانشجویِ دغدغه‌مند با همگرایی همه ارکان دانشگاه محقق می‌شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: عرصه‌های علمی و دانشجویی جدای از عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی تلقی نمی‌شوند و همه این ارکان نیز دارای ارتباط با حوزه پژوهش هستند. این درهم تنیدگی و ارتباط باید در حوزه فرهنگی هم به کار گرفته شود.

امان‌الله پیشوا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشجو در حل و شناسایی مسائل جامعه اظهار کرد: دانشگاه یکی از مراکز اصلی تربیت نیروی انسانی برای جامعه به‌شمار می‌رود. پس از انقلاب اسلامی با انواع تهاجمات فرهنگی، نظامی و اقتصادی مواجهه بوده‌ایم که نقش دانشگاه و دانشجو را در این مقاطع می‌توان دید و لمس کرد.

وی افزود: اگر قرار باشد نظام جمهوری اسلامی در مسیر سیاست‌های ابلاغی امامین انقلاب حرکت کند ضروری است که دانشگاه بیش از پیش نیز در این راستا آماده کند و نقش‌آفرینی ویژه‌ای از خود به نمایش بگذارد. دانشگاه از نسل بالنده، جوان و بابصیرت بهره می‌برد و باید فراتر از انتظارات بتواند محرک انقلاب باشد. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بیان کرد: دانشجویان نیز باید خودشان را نسبت به اهداف انقلاب به‌روز کنند و نسبت به تحقق آنها دغدغه‌مند باشند. کشور در تمامی جنبه‌ها به‌ویژه علمی و فرهنگی نیازمند روزآمدی و کارآمدی است که باید دانشجویان پیشگام این حرکت باشند. 

پیشوا با اشاره به لزوم دغدغه‌مندی دانشجویان پیرامون مسائل جامعه عنوان کرد: معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی متولی دغدغه‌مند کردن دانشجوها در راستای مسائل و مشکلات کشور هستند. البته تمامی ارکان دانشگاه به‌عنوان یک سازمان علمی، فرهنگی و اجتماعی باید در این هدف پایِ کار باشند و حوزه فرهنگی دانشگاه فقط جزئی از این تشکیلات است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در این راه توفیق داشته باشیم باید تمام ارکان دانشگاه نسبت به این مسئله اهتمام کنند، زیرا عرصه‌های علمی و دانشجویی جدای از عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی تلقی نمی‌شوند و همه این ارکان نیز دارای ارتباط با حوزه پژوهش هستند. این درهم تنیدگی و ارتباط باید در حوزه فرهنگی هم به کار گرفته شود. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بیان کرد: بدنه دانشگاه باید در مقوله فرهنگ همراهی کند تا بتوانیم به نتایج اثرگذار برسیم. اصل آموزش ریشه در فرهنگ دارد، همچنین پژوهش مبنای فرهنگی دارد. با اینکه مقوله فرهنگ به‌عنوان اصلی مجزا نیز تعریف می‌شود ولیکن تعابیر مذکور مبنای فرهنگی دارند.

پیشوا با اشاره به پیوستگی ظاهری اجزای تشکیلاتی دانشگاه تصریح کرد: ارکان دانشگاه یک به هم پیوستگی ظاهری دارند ولی باید این به هم پیوستگی به ساختار و برنامه نیز برسد و در آن اثرگذار باشد. اکنون مقوله فرهنگ نیازمند یک حرکت جمعی و ساختاری است. کارکنان و اعضای هیئت علمی و حتی سایر عوامل آموزش نیز باید در این حرکت جمعی همراهی کنند تا بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

وی گفت: افرادی که از همان ابتدا به‌عنوان عضو هیئت علمی و کارمند به دانشگاه وارد می‌شوند باید خود را یک عنصر فرهنگی بدانند زیرا که اصل علم و آموزش مبنای فرهنگی دارد. تدریس و معلمی در هر حوزه تخصصی نیز یک امر فرهنگی است که ابزار بسیار اثرگذار در تربیت و فرهنگ پذیری دارد. تدریس استاد در کلاس درس باید با بار فرهنگی همراه باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تشریح کرد: علم یک وسیله برای تربیت انسان است، دانشگاه نیز در راستای انسان پروری ایجاد شده است. علوم بی‌جهت و سکولار دردی از جامعه را حل نخواهد کرد و دانشگاه از تربیت دانشجویانی دغدغه‌مند جا خواهند ماند.

پیشوا درباره الزامات تربیت دانشجوی دغدغه‌مند خاطرنشان کرد: همسویی و جهت‌گیری فرهنگی یکسان از سوی تمامی عناصر فرهنگی ازجمله استاد و کارمند می‌تواند فضا را برای تربیت دانشجوی دغدغه‌مند فراهم کند. نظام آموزش عالی و تربیت عمومی کشور باید در شان انقلاب اسلامی باشد و آن تحول بنیادین مدنظر مقام معظم رهبری اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =