علی‌اف: تلاش‌هایی در جهت تضعیف توافق سه‌جانبه قره‌باغ انجام می‌شود

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت به طور کلی توافق آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی میان این کشور و ارمنستان با میانجیگری روسیه رعایت می‌شود اما در عین حال برخی تلاش‌ها برای تضعیف آن در حال انجام است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز سه‌شنبه اعلام کرد به طور کلی آتش‌بس در قره‌باغ رعایت می‌شود اما تلاش‌هایی برای تضعیف این توافق سه‌جانبه صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد هر مداخله‌ای در وضعیت این منطقه با موضع‌گیری سخت از سوی باکو مواجه خواهد شد.

او همچنین گفت که باکو کنترل منطقه لاچین را بدون حتی شلیک یک گلوله بار دیگر به دست گرفت.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، در حال حاضر کریدور لاچین که ارمنستان را به جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند، تحت کنترل صلح‌بانان روس قرار دارد.

 علی‌اف همچنین گفت که همتایان روس و ترکیه‌ای او موافق ایجاد کریدوری برای اتصال منطقه نخجوان به غرب جمهوری آذربایجان هستند.

او در سخنانی خطاب به ملت کشورش گفت: همانطور که می‌دانید کریدور (لاچین) تحت کنترل صلح‌بانان روس قرار گرفت. سال‌ها تحت کنترل نیروهای ارمنستانی، اشغالگران، قرار داشت. می‌توانم به شما بگویم که نسخه اولیه بیانیه مشترک [بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان] که دهم نوامبر امضا شد شامل ماده‌ای بود که می‌گفت این کریدور تحت کنترل نیروهای مسلح ارمنستان باقی خواهد ماند، اما من مخالفت کردم و کریدور بلاخره تحت کنترل نیروهای صلح‌بان روس قرار گرفت که معتقدم دستاورد بزرگی است.

پیشتر منابع محلی از ورود نیروهای ارتش آذربایجان به شهر لاچین بعد از ۲۸ سال تصرف آن توسط ارمنستان، خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، تصرف شهر لاچین توسط ارمنستان طبق توافق اتمام جنگ در منطقه قره‌باغ کوهستانی نیمه‌شب سه‌شنبه به پایان رسید و به ارتش آذربایجان تحویل داده شد. ارمنستان تاکنون شهرهای «کلبجر» و «آغ‌دام» را به جمهوری آذربایجان واگذار کرده است.

ارتش ارمنستان در سال ۱۹۹۲ این شهر را تصرف کرد. قبل از اشغال این شهر بیش از ۶۵ هزار شهروند جمهوری آذربایجان در لاچین زندگی می‌کردند و هیچ شهروند ارمنستانی ساکن  آنجا نبود. ارتش جمهوری آذربایجان موفق شد در نبرد اخیر با همسایه خود ارمنستان، بیش از ۳۰۰ شهرک و دهکده را از اشغال این کشور آزاد کند.

باکو و ایروان در ۱۰ نوامبر (سه شنبه ۲۰ آبان) با توافقی که با پادرمیانی روسیه حاصل شد، به چند هفته نبرد خونین خاتمه دادند. در توافق آمده است جمهوری ارمنستان منطقه کلبجار و منطقه لاچین را تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض ۵ کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت. همچنین جمهوری‌ ارمنستان ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =