علم اجتهادی و عدالت از شروط اساسی زمامدار حکومت اسلامی است

کارگاه آموزش مجازی با عنوان "مردم سالاری دینی در اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری"  از سلسله نشست های کارگاه آموزش مجازی "استمرار اندیشه امام خمینی(ره) در اندیشه مقام معظم رهبری" در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  کارگاه آموزش مجازی با عنوان "مردم سالاری دینی در اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری"  از سلسله نشست های کارگاه آموزش مجازی "استمرار اندیشه امام خمینی(ره) در اندیشه مقام معظم رهبری" در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست محمدرضا مرندی از استادان فرهیخته دانشگاهی به بیان جایگاه مردم سالاری دینی در اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پرداخت.

مرندی ابتدا به وجوه تشابه شخصیت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از دو وجه علمی و عملی دارای تشابهات هستند که در ادامه این کارگاه ابعاد این وجوه تشابه تبیین شد.

این استاد دانشگاه در ادامه به بیان دیدگاه‌های موجود در باب مردم سالاری دینی پرداخت و ضمن اشاره به مفاهیم مختلف از دموکراسی، مفهوم مردم‌سالاری و چالش های نظری و رویکردهای مختلف در این خصوص توضیح داد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به بحث مشروعیت سیاسی، منابع مشروعیت سیاسی و مشروعیت فقهی اشاره کرده و به دسته بندی دیدگاه‌های فقهی مشروعیت سیاسی میان تشیع و اهل سنت پرداختند. استاد دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه وارد بحث مردم‌سالاری دینی و رویکردهای موجود در این زمینه شدند و به طور خاص به بحث ولایت فقیه و بیان دیدگاه‌های نصب و انتخاب پرداخت.

دیدگاه نصب معتقد به ولایت عام فقیه چه در امور حسبی و چه در امور سیاسی بوده و اینکه ولی فقیه حایز شرایط در جامعه کشف و منصوب می شود. در حالی که در دیدگاه انتخاب ولی فقیه دایره اختیاراتش محدود است و در زمان نبود معصوم(ع)، امور مردم به خود آنها واگذار شده و مهم این است که قوانین اسلامی اجرا شوند و امور سیاست از طریق مشورت پیش می رود.

وی به طور جامع به بیان دیدگاه‌های جمع در بین فقهای شیعه از جمله دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پرداخت.

این استاد دانشگاه به جایگاه مردم سالاری دینی در اندیشه امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرده و ادله عقلی و نقلی را در تایید این دیدگاه بیان کرد و گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب نظریه جمع است. مرندی در بخش پایانی مباحث به دو شرط اساسی زمامداری حکومت اسلامی؛یعنی علم اجتهادی و عدالت اشاره کرد.
 این جلسه با پرسش و پاسخ مدرسان پایان یافت. لازم به ذکر است که فایل کامل مباحث کارگاه فوق در سایت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بارگذاری خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =