استقلال بد بازی می‌کند

ابراهیم طالبی، پیشکسوت باشگاه فوتبال استقلال با تاکید براینکه استقلال بد بازی می‌کند، گفت: هرمربی ایرانی جای محمود فکری می آمد باز هم ناموفق بود، چون که استقلال به مربی فراتر از سطح ایران نیاز دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، هفته چهار لیگ برتر فوتبال درحالی به پایان رسید که تیم استقلال برابر پیکان با نتیجه بدون گل متوقف شد تا این تیم در جدول ٧ امتیازی شود. در این راستا گفتگو کردیم با ابراهیم طالبی یکی از پیشکسوتان باشگاه استقلال. که متن آن به شرح زیر است.

بازی امروز چطور بود؟

برخلاف آنچه که سرمربی تیم، محمود فکری بعد از بازی با ماشین سازی گفت، که ما خوب بودیم. اما استقلال در هر سه بازی گذشته وفادار به بد بازی کردن بود وایده و تفکری برای فاز هجومی خودش نداشت. اما تیم پیکان تیم موفق بازی بود و به آنچه که میخواست رسید و مانع پیروز شدن استقلال شد. و من در کل نمره قبولی به استقلال نمیدهم.

در مورد نکات فنی این دیدار صحبت می کنید؟

امروز استقلال با دو مهاجم یعنی آقای مطهری و آقای قایدی بازی کرد.این دو بازیکن امروز دونده ترین بازی خود را انجام دادند زیرا هیچ موقعیت گلی برای آنان ساخته نشد.
تیم پیکان با هدایت آقای تارتار امروز دفاعی بازی می‌کرد و خوب جمع می شد. اما استقلال در خط حمله نزدیک به ۴۰ بار توپ را تا خط دفاع این تیم جلو آورد اما بدون هیچ برنامه مشخصی آن را از دست داد.
بازی استقلال برای پیکانی ها بسیار قابل پیش‌بینی بود چون استقلال فقط توپ های بلند ارسال می کرد، که آن هم توسط مدافعان پیکان برمیگشت.
از نظر فنی در سمت چپ میلیچ که با آمدن نادری یک خط جلوتر بازی می‌کند، از کنار به داخل زمین حرکت می کند و باعث ایجاد فضا برای نادری و سایر بازیکنان می‌شد. اما در سمت راست موسوی و غفوری هر دو به یک شکل فوتبال بازی می‌کنند و با قرار گرفتن در کنار خط برای هم فضا سازی نمیکنند.
همچنین استقلال چیدمان خوبی هم نداشت و با هفت بازیکن کار دفاع را انجام می‌داد و برای حمله کردند فقط از مطهری، قایدی و شجاعیان استفاده می‌کرد. که این برنامه ریزی غلط است و آقای فکری باید هرچه زودتر این روند را تغییر دهد.

وضعیت نامطلوب چمن ورزشگاه، چقدر در عملکرد استقلال تأثیر داشت؟

ما در ۳۰ هفته ای که بازی داریم باید همیشه آماده شرایط مختلف باشیم. شرایطی از قبیل آب و هوای بارانی، زمین چمن مصنوعی، چمن نامطلوب و... . البته من امروز مشکل استقلال را زمین مسابقه ندیدم بلکه بی برنامه بودن را مشکل اصلی این تیم دیدم.

مربیان در طول جریان بازی توانستند تاثیرگذاری خاصی داشته باشند؟

متاسفانه خیر. اگر کادر فنی قبل از بازی، تیم پیکان را آنالیز نکرده بود می‌توانست با وجود افرادی مثل آقای مرفاوی و آقای مظلومی با آنالیز پیکان در طول جریان بازی سبک و برنامه‌ بازی خود را تغییر دهد. اما اینگونه نشد و از دقیقه اول تا آخرین دقیقه بازی استقلال به طور یکنواخت، بد بازی کرد و فقط به دنبال رخ دادن یک اتفاق مثل ضربه ایستگاهی یا پنالتی بود.
همچنین وقتی که در دقیقه ۸۵ محمد دانشگر وارد زمین مسابقه می‌شود و تیم دلخوش به یک اتفاق یا یک ضربه سر تصادفی است، این نتیجه عدم تفکر صحیح می باشد. زیرا این سبک فوتبال بازی کردن شاید در تیم‌های متوسط کارساز باشد، اما استقلال تیم بزرگی است و باید در آسیا و ایران سروری کند و بازی کردن بدون برنامه در همچین تیم‌هایی نتیجه نمی دهد.

نبودن دیاباته در این مسابقه تاثیرگذار بود؟

نبودن بازیکنانی مثل دیاباته، مطهری وقایدی خواه‌ناخواه بر روند بازی استقلال تاثیرگذار است، زیرا که اینان بازیکنان بزرگی هستند. اما در طول فصل ممکن است ما همیشه این بازیکنان را در اختیار نداشته باشید و تیم باید یک ایده و برنامه مشخص داشته باشد.

عملکرد استقلال را تا اینجای فصل چطور دیدید؟

استقلال در بازی اول بد بازی کرد و برد در بازی دوم بد بازی کرد و باخت، در بازی سوم بد بازی کرد و برد و در این بازی بد بازی کردن و مساوی کرد. اگر ما امروز جلوی اشتباهاتمان را نگیریم در آینده اشتباهاتمان جلوی ما را میگیرند. عیار فوتبال بازی کردن استقلال باید به مراتب بالاتر از این باشد که ما در این چهار بازی دیدیم.  متاسفانه در این چهار مسابقه من هیچ روند رو به رشدی را از استقلال ندیدم و دقیقاً در هر بازی همه چیز تکرار می‌شد و استقلال هیچ اقتداری در زمین نداشت.
استقلال همه توان خود را در خط دفاع به کار گرفته است و برای گل زدن فقط به دو مهاجم خود دل خوش کرده.  بازیکنانی مثل قایدی آچارفرانسه تیم هستند، و می‌توانند بازی‌های گره خورده را برای تیم دربیاورند اما نمی‌توانیم فقط به آنها تکیه کنیم.
آنچه که آقای فکری باید بداند این است که تیم هایی مثل پرسپولیس و استقلال و حتی تیم های بزرگ دنیا مثل منچستر و بایرن مونیخ پیوسته در هر مسابقه می روند تا چیزی به دست بیاورند. در واقع این تیم‌ها عمل کننده هستند و حریفان تلاش می‌کنند که مانع نتیجه گیری این تیم ها شوند.
آقایان منصوریان و مجیدی هم مربیان خیلی خوبی بودند اما برای استقلال کسی باید سکان هدایت را در دست داشته باشد، مثل آقای استرا ماچونی. من با وجود نتیجه نگرفتن استقلال استراماچونی در هفته‌های نخست لیگ قبل از او حمایت کردم چون که او برنامه‌ای مشخص برای بازی کردن داشت و روزی که بازیکنان با برنامه استرا هماهنگ شدند، استقلال در هر بازی حداقل ۱۲ موقعیت گل داشت و ۴ یا ۵ گل نیز می زد و چیزی که لذت بخش بود تکرار مداوم این حرکات بود.
علم روز فوتبال از چهار فاز صحبت می‌کند؛ ١- زمانی که مالکیت توپ از آن ماست ٢- زمانی که مالکیت توپ از آن حریف است ٣-!زمانی که ما توپ را از دست می‌دهیم ۴- زمانی که حریف توپ را از دست می‌دهد. امروزه تیم‌ها باید برای این چهار فاز برنامه داشته باشند اما استقلال برای این موضوع هیچ برنامه‌ای ندارد.
مشکلی که امروز در فوتبال کشور ما وجود دارد این است که مربیان روی مسائل مربوط به خط دفاع و کارهای دفاعی خوب کار می‌کنند، اما مسائل مربوط به بخش هجومی و خط حمله تیم را زیاد جدی نمی‌گیرند برای مثال در فاز دفاعی، تیم باید جمع شود، باید جلوی ۱۸ قدم را بست، باید یارگیری کرد و... . اما برای گل زدن برنامه مشخصی وجود ندارد و در بیشتر موارد روی خلاقیت فردی بازیکنان است که گلی به ثمر می‌رسد، یا اینکه دفاع حریف اشتباه کند و یا از ضربات ایستگاهی استفاده کنند.
در هر صورت اگر به جای محمود فکری هر مربی ایرانی دیگری هم می آمد نمی توانست مشکل استقلال را حل کند زیرا  پرسپولیس و استقلال باید مربیانی فراتر از سطح ایران داشته باشند.

عملکرد بازیکنان جدید استقلال را چطور ارزیابی می کنید؟

استقلال از فصل قبل تیم قوی تری است زیرا با توجه به بسته بودن پنجره نقل و انتقالات، مسئولان تیم توانسته اند خیلی از بازیکنان را حفظ کنند و در کنار این بازیکنان خوبی هم به تیم اضافه شدند.
با آمدن مرادمند، نادری و موسوی ما در دفاع کردن مشکلی نداریم اما تیم‌ها در برابر استقلال قطعاً بسته بازی خواهند کرد. پس  کادر فنی باید به فکر کار هجومی و خط حمله تیم برای گل زدن باشد. همچنین اگر مهدی مهدی پور آماده باشد عجیب است که کادر فنی از او استفاده نمی‌کند، زیرا سبک بازی مهدی پور همانند علی کریمی است و می‌تواند به تیم کمک کند.

و صحبت پایانی.

ما پیشکسوتان با تمام وجود پشت محمود فکری هستیم و محمود نباید به این انتقادها به چشم دشمنی نگاه کند چون که بزرگترین شانس برای یک مربی وجود منتقدین است. و اکنون که هفته چهارم است ما ایرادها را می گوییم، چون هنوز دیر نشده است و با برطرف کردن این ایرادها استقلال می‌تواند موفقیت‌های زیادی را به دست آورد. و این نکته را هم باید در نظر بگیریم که ما ۴۰ سال است که در رده ملی و باشگاهی در آسیا ناموفق بوده ایم در حالی که فوتبال روز به روز در حال پیشرفت است و منتظر ما نمی ماند. همچنین با توجه به این همه مشکلاتی که گریبان مردم را گرفته است این فوتبال است که تنها دلخوشی این مردم شده و این موضوع کار مربیان را به مراتب سخت تر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =