لزوم تعامل دانشگاه با حوزه علمیه و نهادهای فرهنگی در موضوع حجاب

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: دانشگاه به عنوان یک قطب اثرگذار می‌تواند با تعامل حوزه علمیه و نهادهای فرهنگی در موضوع عفاف و حجاب نقش‌آفرینی کند.

حجت الاسلام مهدی اکبری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به چالش‌های عفاف و حجاب در مراکز علمی اظهار کرد: بنظر می‌رسد اصلی‌ترین چالش در حوزه عفاف و حجاب، وجود برخی افراد هنجار شکن برای خدشه دار کردن امنیت فرهنگی دانشگاه، کمبود نظارت کافی در جذب استادان و همچنین کمبود اراده جدی برای حل مشکلات این حوزه است. از طرفی وجود برخی مسائل مخرب در فضای مجازی، باعث تخریب چهره عفاف و حجاب شده است.

وی افزود: تدوین آیین نامه‌ها نمی تواند به تنهایی راهگشا باشد بلکه نیازمند یک برنامه ریزی دقیق، منظم و مستمر است تا بتوان در بستر زمان، فرهنگ عفاف و حجاب را نهادینه کرد. این برنامه باید در سه حوزه استادان، دانشجویان و کارکنان اجرا شود تا شاهد آثار مطلوب آن در دانشگاه باشیم.

اکبری با اشاره به انجام برخوردهای سلبی برای تبیین عفاف و حجاب ادامه داد: امروز به دلیل این که مخاطبان ما روحیه و ذائقه شان تغییر یافته، دیگر برخوردهای سلبی نه تنها پاسخگو نیست بلکه منجر به موضع گیری‌های تهاجمی می‌شود. درواقع باید با آموزش‌های فراوان و نهادینه کردن قانون در این زمینه تاثیرگذار بود. در باب تفکیک جنسیتی نیز ابتدا باید اهمیت این موضوع در قالب‌های متعدد بسترسازی شود.

معاون فرهنگی  و دانشجویی واحد کرج با بیان این که یکی از نیازمندی‌های امروز دانشگاه و دانشجو نیاز به گفتگو است، تصریح کرد: امروزه انسان‌ها به دلایل مختلف، گفت‌وگو و ارتباط‌هایشان کاهش پیدا کرده است؛ خیلی از دانشجویان در باب عفاف و حجاب سوال ها و شبهات مختلفی دارند که متأسفانه حل نشده است. یکی از راه‌های منطقی برای حل این موضوع، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی است که باید با حفظ احترام و شخصیت دانشجویان، به بحث وگفت‌وگو پرداخته تا گره‌های ذهنی حل و فصل شود.

وی گفت: محیط پیرامون انسان در شکل گیری و شخصیت انسان بسیار تاثیر گذار است. در واقع دانشجو محصول تربیت خانواده، دوستان، نظام آموزش و محیط پیرامون و جریانات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه است؛ در این بین دانشگاه به عنوان یک قطب اثرگذار، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های موجود خود و با تعامل با نهادهایی همچون حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و فرهنگی، در فرهنگ سازی عفاف و حجاب نقش آفرین باشد.

اکبری تاکید کرد: مهم‌ترین ضعف در این حوزه، کمبود برنامه‌های راهبردی وعدم حمایت کافی در روند اجرا  و همچنین کمبود نیروهای جوان متخصص و باانگیزه است. اساسی ترین نکته این است که باید سیاست گذاری جوری باشد تا دانشجویان مساله عفاف و حجاب را حل کنند، در واقع  باید مسئول رسیدگی و نظارت، خودِ دانشجویان باشند زیرا که اگر آن‌ها میدان دار نباشند، فعالیت به صورت کلی منسجم نخواهد بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد کرج در پایان خاطرنشان کرد: برای حل این مشکلات ابتدا باید کارگروهی متخصص و متعهد و با انگیزه تشکیل داد و از همه ظرفیت‌ها از جمله استادان، کانون‌ها، نشریات، نهادرهبری، حراست، بسیج دانشجویی و استادی و کارمندی و غیره استفاده کرد و برنامه ریزی منطقی و منظم همراه باخلاقیت اجرا کرد. البته در حوزه اجرا باید با عقلانیت و صبوری گام به گام حرکت کرد تا میزان تاثیرگذاری افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =