پیشنهاد ایجاد بیمه مهریه برای جلوگیری از آسیب به زوجین

در جلسه شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده با موضوع بررسی ابعاد اجتماعی مهریه، پیشنهاد ایجاد بیمه و وام مهریه داده شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در ابتدای این جلسه کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ضمن عرض تبریک و تسلیت در پی شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان دکتر محسن فخری زاده، این حادثه را نشان از پیشرفت علمی و تحقیقاتی کشور در بالاترین مدارج دانست و تأکید کرد: دشمن بداند حرکت دانشمندان عزیزمان متوقف نخواهد شد و اگر پرچمی از دست عزیزی در هر حوزه تخصصی بیافتد جوانان معتقد و جان برکف آن را برافراشته و این راه را ادامه خواهند داد.

دستور اول این جلسه به بررسی بازنگری آئین دادرسی دعاوی مربوط به خانواده در راستای تحقق ماده ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی و نحوه اجرای مصوبه «تشکیل واحد ارشاد و امداد در کنار دادگاه‌های مدنی خاص» مصوب شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داشت.

این موضوع با حضور کارشناسان ارشد قوه قضائیه بررسی و پیشنهادهایی پیرامون آن ارائه شد که اهم آن به شرح ذیل است: لزوم بهره‌گیری از مراکز مشاوره پیش از طلاق به‌نحوی که فرآیند داوری و حکمیت تخصصی و علمی تحقق یابد، استفاده از ساختار شورای حل اختلاف با فرایندی جدید در راستای قانون اساسی و ایجاد دادگاه صالحه و ایجاد سامانه مشاوره جامع خانواده برای بررسی دعاوی خانوادگی قبل از دادگاه و انجام اقدامات پیشگیرانه در این مرحله.

دستور بعدی جلسه به بررسی ابعاد حقوقی و فرهنگی مهریه با توجه به شرایط اقتصادی اختصاص داشت و اعضا پیشنهاد دادند وام مهریه و بیمه مهریه با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و به منظور پیشگیری از زندان رفتن زوج و زیان دیدن زوجه در نظر گرفته شود.

پس از بحث و بررسی اعضا مقرر شد به دلیل ضرورت حبس‌زدایی و با توجه به بند ج در نحوه پرداخت مهریه در عقدنامه‌ها که زوجین مخیر به انتخاب عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه و پرداخت تدریجی هستند، قوه قضائیه برای ایجاد ساز و کار حمایتی از حقوق زنان مطابق با مصالح خانواده و در موارد ضرورت به تعیین مجازات‌های تعزیری برای سرباز زدن از انجام تکالیف اقدام کند.

همچنین اعضا جلسه در ادامه بحث مهریه، در دعاوی منجر به طلاق بر در نظر گرفتن منافع و مصالح کودک و سالمندان درون خانواده در زمان وقوع طلاق تأکید کردند و پیشنهاد دادند: با ایجاد سازوکارهایی در حمایت از اعضای خانواده به ویژه کودک از طرف دادگاه صالحه، راه حلی برای احقاق حقوق کودک و دیگر اعضای خانواده که متضرر می‌شوند در نظر گرفته شود.

در ادامه بررسی موضوع بررسی ابعاد حقوقی و فرهنگی مهریه مقرر شد پیشنهادها و مصوبات جلسه به منظور پیگیری لازم قانونی و اجرایی برای مراکز مسئول ارسال شود.

در پایان جلسه مقرر شد با توجه به اینکه موارد مربوط به برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان و خانواده توسط اعضا تدوین و تکمیل شده است، جمع‌بندی نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =