تأمین واکسن کرونا از سه مسیر/ بهار ۱۴۰۰ تولید کننده مطرح واکسن خواهیم بود

وزیر بهداشت جزئیات تأمین واکسن برای گروه های هدف را تشریح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (کرونا-از-سه-مسیر-بهار-۱۴۰۰-تولید-کننده-مطرح-واکسن">ایسکانیوز)، سعید نمکی وزیر بهداشت با تقدیر و تشکر از مردم شریف کشورمان برای همراهی بسیار خوب در رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: خوشبختانه با همکاری مردم و همکاری قرارگاه کرونا و وزارتخانه‌های دیگر مثل وزارت راه و شهرسازی وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیما و با تلاش شبانه‌روزی همکاران ارجمند در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانی توانستیم چهارمین و پنجمین روزه کاهش مرگ ها را به سمت زیر ۴۰۰ تجربه کنیم.

وی گفت: مراکز علمی جهانی پیش بینی کرده بودند که تعداد مرگ های کشورمان بالای ۸۰۰ و ۱۰۰۰ نفر در این هفته باشد اما خوشبختانه شاهد کاهش آمار مرگ ها هستیم.

وزیر بهداشت گفت: با همدلی و وفاق ایجاد شده همه سازمان‌های مردم نهاد و بسیج و تمام دستگاه‌ها از جمله هلال احمر به میدان آمدند و ان‌شالله به سمت دو رقمی و تک رقمی شدن آمار پیش خواهیم رفت. توجه داشته باشیم اگر در این شرایط به سمت عادی انگاری و ساده پنداری پیش برویم و خدای ناکرده دوباره دچار این توهم بشیم که کرونا شکست خورد و عقب نشینی کرد دوباره از گوشه‌های این زمین گل های تازه خواهیم خورد.

نمکی افزود: از تعداد ۱۶۰ از شهرهای ما در وضعیت که قرمز بودند بیش از ۱۳۰ تا از آنها به سمت نارنجی رفت در ۱۳۴ شهر جدید از زردها به دلیل سهل‌انگاری ها و عدم رعایت پروتکل ها به سمت قرمز رفته است ولی امروز وضعیت بسیار مطلوب تر نسبت به دو هفته پیش داریم.

وزیر بهداشت در خصوص وضعیت تامین واکسن گفت: از سه تامین واکسن را دنبال می‌کنیم یک مسیر بحث واردات است که ما عضو مجموعه کواکس هستیم. از این مجموعه که سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک ساز و کار برای تهیه واکسن برای همه کشورها در نظر گرفته است ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن را تامین خواهیم کرد که هر فردی باید دو دوز تزریق کند ...

نمکی اظهار داشت: این واکسن ها برای حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر گروه آسیب‌پذیری افراد بالای ۶۵ سال به اینکه بیماری های خاص و زمینه‌ای دارند را در قالب کواکس پیش خرید کردیم که به محض اینکه ده همه دنیا توزیع کنند ما هم آن را دریافت می‌کنیم و تزریق می‌کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: راه دوم که دنبال آن هستیم خرید از منابع موثق است که غیر از مجموعه سبد کواکس در دنیا تولید می شود. هیچ کمپانی سازنده واکسن تا امروز گواهی‌های تولید را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده است. تلاش ما این است از هیچ کشوری در منطقه و جهان  در تزریق واکسن برای جمعیت های مورد نیاز  عقب نباشیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: شاید این خبر را شنیده باشید که برخی کشورها واکسن کرونا را تزریق می کنند، این تزریق در قالب یک آزمایش بالینی به عنوان فاز نهایی است که توسط برخی سازنده ها در برخی کشورهای منطقه شروع شده است، ما زیر بار این حرکت نرفتیم. گفتیم اگر کشوری می خواهد در ایران آزمایش بالینی یا کلینکال ترایال بکند، حتما باید در قالب تولید مشترک با ما باشد در غیر این صورت اجازه آزمایش انسانی را در ایران به هیچ کشوری و هیچ کمپانی نداده ایم و نخواهیم داد.

وی افزود: با یکی از صاحبان تکنولوژی دنیا داریم قرار داد می بندیم که در قالب تولید مشترک در انستیتو پاستور بتوانیم اگر کلینیکال ترایال انجام می دهیم در قالب تولید مشترک باشد و راه سوم با کمک شرکت های دانش بنیان به عنوان تولید داخل ای حرکت را دنبال کنیم.

نمکی تصریح کرد: تکیه بر دانشمندان داخلی تا بتوانیم این کار را در داخل کشور با افتخار انجام دهیم یکی از این شرکتها مجوز مطالبه فاز انسانی را گرفت از روز های آینده این کار شروع ی شود برنامه ریزی شده است اگر این کار به دنبال کنیم اوایل سال آینده یعنی در بهار سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح در منطقه مطرح می شویم و نیازهای کشور را برآورده می کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =