بسترهای لازم برای طرح مطالبات دانشجویان فراهم شود/ هدایت کرسی‌های آزاداندیشی به سمت موضوعات کاربردی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب گفت: اگر به نقش کلیدی دانشجویان در سرنوشت نظام و ساختن آینده کشور باور داریم، بهتر است بسترهای لازم برای طرح مطالبات به‌حق و ارائه نظرات و پیشنهادات آنها را فراهم کنیم.

بهروز اظهری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره رسالت اصلی دانشجوی امروزی و اینکه چرا دانشجویان دغدغه کمتری نسبت به شرایط حساس جامعه دارند، اظهار کرد: رسالت اصلی دانشجو در وهله نخست کسب علم و دانش و مسلح شدن به سلاح تقوا و ایمان است؛ اما تا انگیزه کافی نباشد این مهم محقق نخواهد شد.

وی افزود: انگیزه زمانی به وجود می‌آید که او را با هویت ایرانی اسلامی خویش آشنا سازیم تا باور کند که جامعه و نظام اسلامی به او تعلق داشته و سرنوشت کشور به دست او ساخته خواهد شد. اینجاست که وظیفه مدیران فرهنگی و اعضای هیات علمی به عنوان اقطاب اثر گذار، بیش از پیش سنگین تر می‌شود تا به عناوین مختلف در ارتقای بینش سیاسی او تلاش کنند.

اظهری ادامه داد: این که گاهی مشاهده می‌کنیم دانشجو نسبت به شرایط حساس جامعه دغدغه آنچنانی ندارد؛ دلیل آن نداشتن بصیرت کافی و عدم درک صحیح از مسائل سیاسی و اجتماعی است و اگر این بینش به او داده شود و به باور برسد که او در متن جامعه است نه در حاشیه، با تمام وجود سعی خواهد کرد شرایط و اوضاع جامعه را رصد کرده و در قبال مسائل احساس وظیفه کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به نیاز اقتصادی جامعه، دانشجوی امروزی چگونه می‌تواند پیشگام و پرچمدار تحول در این عرصه باشد، گفت: اول باید دانشجو به یک بینش و شناخت کافی از اوضاع و شرایط جامعه پیرامون خود دست یابد آن وقت با احساس تکلیف و تعلق خاطری که نسبت به نظام اسلامی دارد به دنبال مطالعه در خصوص علل بروز مشکلات رفته و سعی خواهد کرد نه‌تنها برای رفع تمامی مشکلات راه حل پیدا کند؛ بلکه به عنوان نبض تپنده جامعه در این راستا پیشگام و پرچمدار هم خواهد بود.

 وی درباره وظایف دانشجوی امروزی در رابطه با تثبیت و اقتدار نظام اسلامی افزود: اتفاقا با تثبیت و استقرار نظام اسلامی، رسالت دانشجویی نیز سنگین‌تر می‌شود. دانشجو باید در تمامی عرصه ها فعال باشد، مسائل و مشکلات موجود را همچون دیدبانی تیزبین شناسایی و رصد کند و با ارائه پیشنهادات و راهکارهای علمی و عملی مناسب مسئولیت آن را در رفع مشکلات فوق یاری کند که البته مسئولان هم باید دانشجویان را باور کنند.

اظهری تأکید کرد: مهم‌ترین جبهه‌ای که دانشجو باید به آن توجه کند، جبهه فرهنگی و عرصه جنگ نرمی است که دشمن از سال‌ها پیش برای نابودی دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی، آن را به راه انداخته و دانشجو باید با بصیرت لازم و کافی در این میدان حضور فعال داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استقلال تفکر دانشجویی از تعابیری است که در دهه‌های مختلف بعد از انقلاب دچار تزلزل شده است، چقدر این استقلال می‌تواند در پیشبرد اهداف و رسالت دانشجویی تاثیرگذار باشد، گفت: شاید در برخی دوره‌ها نشانی از ترلزل مشاهده شود؛ اما اگر به نقش کلیدی دانشجویان در سرنوشت نظام و ساختن آینده کشور باور داریم بهتر است بسترهای لازم برای طرح مطالبات به‌حق و ارائه نظرات و پیشنهادات آنها را فراهم کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب تصریح کرد: کمک به توسعه فعالیت‌های دانشجویی در قالب تشکل‌های اسلامی و کانون‌های فرهنگی دانشجویی در مدیریت فعلی دانشگاه اهتمام ویژه‌ای در این راستا به چشم می‌خورد. شاید بهترین راهکار برای حفظ استقلال تفکر دانشجویی باشد. لازم است در راستای حفظ این استقلال و رشد و بالندگی تفکر دانشجویی از هرگونه برخورد تند و سلبی با او احتراز شود.

اظهری ادامه داد: اگر چه این حساسیت به میزان قابل توجهی در بین دانشجون احساس می‌شود؛ اما می‌توان از طریق برنامه‌ریزی بلند مدت و معرفی الگوهای مناسب در عرصه‌های مختلف، هویت ملی و دینی را به او برگرداند. فضای مسموم مجازی و معرفی الگوهای غیر واقعی و تحمیلی از طرف دشمن در این فضاها می تواند دانشجو و جوان را با بحران هویت مواجه سازد که مقابله با آن حضور قوی و  برنامه ریزی جدی متولیان فرهنگی و اصحاب دلسوز رسانه‌ها را می طلبد.

وی افزود: عوامل زیادی در هویت فرد می‌تواند موثر باشد اما در این میان نباید از نقش برجسته خانواده به عنوان یکی از اقطاب اثر گذار در هویت‌بخشی به فرد غافل شد و به تعبیر مقام معظم رهبری ،مدظله العالی، اگر خانواده نبود؛ بزرگترین مصلحان هم نمی‌توانستند جامعه را اصلاح کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب، اظهار کرد: برخوردهای تند و سلبی، عزت، اقتدار و به تبع آن حس مطالبه گری جوان را لگدمال می‌کند و موجب می‌شود جرات اظهارنظر و حتی دخالت در  تعیین سرنوشت خود را از دست بدهد و به یک موجود ضعیف و توسری خور تبدیل شود. لذا عمل به توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در راه‌اندازی صحیح و اصولی کرسی‌های آزاد اندیشی این فرصت را به دانشجو می دهد تا در قالب یک چارچوب مدون و نظام مند، آرا و نظرات خود را مطرح کند بی آنکه نگرانی و دغدغه خاصی داشته باشد یا غرور و شخصیتش سرکوب شود.

اظهری تأکید کرد: بصیرت‌افزایی و هویت‌بخشی به دانشجو و همچنین ارزش قائل شدن و باور کردن دانشجو به معنای واقعی و در مقام عمل توجه مسئولان می‌تواند بیش از پیش او را نسبت به مسائل و اتفاقات جامعه پیرامونش حساس تر و مسئولیت‌پذیرتر کند.

وی افزود: حضور در تشکل‌ها و اجتماعات به نگاه و بینش دانشجو وسعت می بخشد و فرصتی پیش می‌آید تا با دیدگاه‌های دیگران هم آشنا شود، به نظرات دیگران احترام بگذارد و حتی افکار و اندیشه‌های مخالف دیگران را تحمل کند و از سوی دیگر در قالب یک تشکل نظام‌مند پیگیر خواسته‌ها و مطالبات قانونی خود و دوستانش باشد.

اظهری درباره رابطه دانشجو با استاد گفت: در مدرسه دانش آموز  صرفا آمده که بیاموزد و معلم هم باید تمام تلاش خود را صرف یاددادن به او کند. اما در دانشگاه استاد به  دانشجو راه کندوکاو و جست وجو را نشان می‌دهد. رابطه معلم و دانش آموز مثل این می ماند که ماهی را بگیریم و بدهیم دست کسی؛ اما  در دانشگاه استاد راه صید ماهی را به دانشجو می آموزد. دانشجو به تکاملی رسیده که در دوران دانش آموزی، خبری از آن نیست و آن این که او یاد گرفته چطور به دنبال کشف حقایق و تحصیل مطالبات خود حرکت کند. دانشجو اگرچه در مقطعی به مقام دانش آموختگی می رسد اما تا آخر عمر باید دانش جو بماند ولی دانش آموز این طور نیست.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب، در پایان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه کرسی‌های آزاد اندیشی چقدر در دانشگاه‌ها جدی گرفته می شود و برگزاری این کرسی‌ها چه تاثیری درپویایی محیط دانشگاه دارد، تصریح کرد: خوشبختانه به‌تازگی در دانشگاه آزاد اسلامی حرکت‌های ارزشمندی در این راستا شروع شده و این قابل تحسین است. امیدواریم کلیه مدیران فرهنگی کشور اعم از روسای واحدهای دانشگاهی و معاونان این مقوله را جدی بگیرند؛ چراکه یکی از راهکارهای مهم پیشرفت جامعه و خروج دانشگاه‌ها از رکود و ایستایی، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است به شرطی که موضوعات به سمت کاربردی سوق داده شوند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1082652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =