تهیه بانک جامع اطلاعاتی بانوان توانمند و کارآفرین در واحد شهرکرد/ آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی به خانواده‌ها آموزش داده شود

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و اصلی‌ترین شعار امسال یعنی جهش تولید و ظرفیت‌هایی که در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد؛ اقدام به تهیه بانک جامع اطلاعاتی بانوان دانشجوی توانمند و کارآفرین در حوزه صنایع دستی و مهارت‌های هنری کردیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که فرد در آن پا به عرصه زندگی می‌گذارد و اولین پایه‌های تربیت و تعلیم در آن شکل می‌گیرد. امروزه خانواده رکن اساسی اجتماع و زیربنای تربیت، ‌اخلاق، آداب و سنن جامعه و به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود که این مهم در اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بنابراین موفقیت و استحکام خانواده سبب موفقیت و توسعه جامعه و در مقابل ناکامی‌ و تزلزل خانواده باعث ایجاد بسیاری از معضلات و بحران‌های اجتماعی می‌شود.

با توجه به اینکه امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا اکثر فعالیت‌ها از جمله بحث آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود برای اینکه بتوانیم نقش خانواده در این عرصه را بررسی کنیم به سراغ خاطره شاهین‌فرد عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و مسئول امور زنان و خانواده در استان چهارمحال و بختیاری رفتیم تا در این رابطه گفت‌وگویی را داشته باشیم.

شاهین فرد، دکتری تخصصی رشته مبانی  فقه و حقوق اسلامی  یکی از زنانی است که در حوزه فرهنگی نیز فعال است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

1

در حوزه زنان و تکریم خانواده چه فعالیت‌هایی انجام دادید؟

 تاکنون فعالیت‌های متعددی در حوزه زنان و خانواده انجام داده به طوریکه در زمینه خانواده سلسله نشست‌های تخصصی را با دعوت از اساتید مطرح کشور و استانی در موضوعات مختلف به صورت هفتگی در فضای مجازی برگزار گردیم که از جمله آن نشست شناخت بنیان‌های روانی زن و مرد، مهارت‌های زندگی، خانواده در سیره امام حسین (ع) و خانواده و آسیب‌های شبکه اجتماعی و ... بود که خوشبختانه با استقبال خانواده‌های اساتید وکارکنان دانشگاه قرار گرفت.

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در امور زنان و خانواده دانشگاه در حال پیگیری هستیم این است که با توجه  به منویات مقام معظم رهبری  و اصلی‌ترین شعار امسال یعنی جهش تولید و ظرفیت‌هایی که در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد؛ اقدام به تهیه بانک جامع اطلاعاتی بانوان دانشجو و توانمند و کارآفرین در حوزه صنایع دستی و مهارت‌های هنری کردیم. با توجه به اینکه زن مولد است؛ مولد فرزند است، مولد یک زندگی، تربیت و مولد اخلاق است و می‌تواند مولد اقتصاد یک خانواده هم باشد در واقع زنی که بتواند در محیط خانواده تولید اقتصادی داشته باشد و هم می‌تواند محیط خانواده را اداره کند و هم اینکه تنش‌های موجود در جامعه را وارد خانه نمی‌کند و هم می‌تواند محیط خانه را آرام کند. در این خصوص امیدواریم بتوانیم با همکاری «ایران بان نو»  و جهاد دانشگاهی استان در زمینه طرح توسعه مشاغل خانگی و اشتغال فراگیر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، جهش تولید و به توانمندسازی خانواده‌ها کمک کنیم.

مجموعه «ایران بان نو» چیست؟

مجموعه «ایران بان نو» که یک مجموعه کاملا مردمی است و هدف آن تسهیل‌گری تولید مشاغل خانگی و کار آفرینی بانوان تولیدکننده کار آفرین است تا بتوانیم اقداماتی در جهت شبکه سازی و ایجاد زنجیره بین زنان کارآفرین و دانشجویان توانمند ایجاد و بستری را برای ارتقای بانوان فراهم کنیم تا از این طریق اقدامات و فعالیت‌های موثری را در حوزه زنان و خانواده انجام دهیم.

گفتنی است «ایران بان نو» در جهت ارائه خدمات به بانوان در حوزه کسب و کار و شبکه سازی توانمندی‌های آنان شکل گرفته است.

عمده وظایف امور زنان و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیلی در ارتقا آموزشی و فرهنگی کشور ایفا می‌کند. با عنایت به اینکه بانوان بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های علمی این  دانشگاه را به خود اختصاص داده‌اند، سیاست‌های دانشگاه برای هدایت و حمایت از این سرمایه‌های ارزشمند در جهت پیشبرد منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ و تقویت بنیان خانواده و نیز اولویت دادن به پذیرش بومی دانشجویان و تقویت ارتباط دانشگاه با خانواده و اهتمام بر اصل خانواده محوری و ترویج و تسهیل ازدواج دانشجویی و تبیین موازین دینی و اخلاقی ارتباط مشروع و برقراری محرمیت حسب شرایط و مقتضیات در جهت رفع نیازهای معقول و واقعی دانشجویان است که در فصل پنجم سند دانشگاه اسلامی، شورای استانی امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به این مطالب اشاره شده است. تمام برنامه‌های اجرایی براساس آیین‌نامه تعریف و اجرا می‌شود.

این آیین‌نامه در راستای شناخت وضعیت و قابلیت‌های زنان عضو هیات علمی، کارکنان و دانشجویان واحدها و مراکز دانشگاهی در زمینه‌های مختلف، زمینه سازی جهت انجام تحقیقات و پژوهش‌های بنیادی، راهبردی و کاربردی، حمایت از زنان فرهیخته و توانمند دانشگاهی هر استان و رفع موانع و فراهم آوردن بستر لازم جهت ارتقاء جایگاه آنان در عرصه‌های مدیریتی و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها و برنامه های کلان شورای راهبردی زنان قزهیخته دانشگاه در استان‌ها شکل گرفته است تا به اهداف تعیین شده در این آیین‌نامه دست پیدا کند.

همچنین ایجاد بانک اطلاعات از زنان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تألیفات، متون ترجمه شده، ابداعات، اختراعات، نشریات علمی و پژوهشی بانوان و پیشنهاد و برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های استانی، ارائه طرح‌های بومی نوآورانه و کاربردی در راستای اهداف شورای استانی به منظور اجرایی شدن و شناسایی زنان فرهیخته و توانمند واحدها و مراکز استانی جهت حضور در عرصه های علمی، مدیریتی و اجرایی و معرفی به شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه از عمده وظایف این آیین‌نامه است.

همچنین رصد وضعیت و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی زنان در سطح استان چهارمحال و بختیاری، ارائه یکسری پیشنهادات کاربردی و ارتباط با مشاوره زنان و خانواده سازمان مرکزی، حمایت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در حوزه زنان است.

با توجه به اینکه اکثر فعالیت‌ها در فضای مجازی برگزار می‌شود برای آگاه‌سازی خانواده چه اقداماتی انجام شده است؟

از آنجا که دانش‌آموزان فعالیت آموزشی خود را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند متاسفانه بسیاری از خانواده از آسیب‌های اجتماعی اطلاع‌ چندان ندارند به همین منظور برگزاری این چنین نشست‌های زمینه را برای آگاه‌سازی خانواده از فضای مجازی فراهم می‌کند. در زمینه آگاه‌سازی خانواده‌ها از فضای مجازی یکسری کارگاه‌هایی را برگزار کردیم.

عمده مشکل در این زمینه این بود که بخاطر ویروس کرونا یک دفعه تمام خانواده‌ها غافلگیر شده و ناچار شدند که بچه‌هایشان آموزش‌ها را از طریق فضای مجازی دنبال کنند؛ متاسفانه بیشترین آسیبی که خانوده‌ها از این طریق دیدند این بود که بدون هیچ مهارتی و آموزشی گوشی را در اختیار بچه‌ها قرار دادن و اکنون بیشترین آسیب خانواده‌ها همین موضوع است که هنوز مهارت استفاده از شبکه‌های مجازی و اجتماعی را ندیدند.

بزرگترین معضل خانواده‌ها در فضای مجازی چیست؟

 اکنون بزرگترین معضلی که با آن مواجه هستیم نگرانی خانواده از فضای مجازی است. خانواده‌ها نمی‌توانند به صورت مدوام بچه‌های خودشان را کنترل کنند و هنوز این مهارت را خودشان نیز بلد نیستند؛ متاسفانه یک موضوع فراگیر است و همه خانواده‌ها درگیر آن هستند. ضروری است که در رابطه با شیوه‌های جایگزین آموزش یکسری تدابیر جدی اتخاذ شود.

متاسفانه بیماری کرونا شرایط اقتصادی برخی از خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده و حتی آماده کردن تبلت و گوشی برای یکسری از خانواده‌ها دغدغه و مشکلاتی را ایجاد کرده است. این موضوع به یک دغدغه حل ناشدنی تبدیل شده است و شاید در آینده نزدیک شاهد بی‌توجهی خانواده‌ها به بحث تحصیل بچه‌هایشان شویم.

آیا اپلیکیشن‌هایی مثل شاد توانسته پاسخگوی دانش آموزان باشد؟

  این موضوع برخلاف عدالت آموزشی است چرا که بحث رایگان تحصیل در قانون اساسی صراحتا ذکر شده است. در کنار این موارد بحث ناکارآمدی برخی اپلیکیشن‌های آموزشی است و برخی معلمان تسلط کافی به آموزش فضای مجازی ندارند. بهتر بود قبل از اجرای این سیستم برای معلمان و خانواده ها آموزش داده می‌شد.

علاوه براین؛ کارکردن با وسایل دیجیتال سلامت بچه‌ها را به خطر می‌اندازد ممکن است آسیب‌های جدی  اعم از آسیب های وارده به چشم، دردهای عضلانی و ایجاد مشکلات خواب و ... را به دنبال دارد.

در این شرایط باید صداوسیما راه‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان آموزش دهند. به عنوان مثال شبکه پویا از صبح تا شب برنامه پخش می‌کند در این برنامه چه محتوای مفیدی را به بچه‌ها آموزش می‌دهید؟ متاسفانه در یکسری از برنامه‌ها خشونت را به بچه‌ها آموزش می‌دهند در این برهه زمانی وظیفه صداوسیماست که راهکار و آموزش‌ها را به بچه‌ها و خانواده ها آموزش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082774

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =