تماشای اول و آخر عالم با تصحیح جعفر مدرس صادقی

کتاب «تفسیر عتیق نیشابوری (قصه‌ها)» در قالبت داستان اتفاقات ابتدا تا آخر عالم را روایت می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نشر مرکز به تازگی کتاب «تفسیر عتیق نیشابوری (قصه‌ها)» را با تصحیح و ویرایش جعفر مدرسی روانه بازار کتاب کرده است. کتابی که در دل خود تفسیرهایی دارد که اتفاقات اول و آخر عالم را بیان می‌کند.

گفتنی است که این کتاب یکی از کتب کهن فارسی در زمینه تفسیر آیات قرآن است. کتابی که بعد از کتبی چون تفسیر طبری و تاج‌التراجم اسفراینی سومین تفسیر جامع به زبان فارسی است.

لازم به ذکر است که برای قرآن تفاسیر زیادی موجود است که شاید یکی از مهم‌ترین و بهترین تفاسیر از نظر علمی، فلسفی، کلامی و قرآن به قرآن « تفسیر المیزان است. این تفسیر نیز در 20 جلد تنظیم شده وبا زبان‌هایی چون فارسی، انگلیسی، اردو، ترکی و اسپانیایی ترجمه و منتشر شده است.

کتاب «تفسیر عتیق نیشابوری» برای اولین‌بار، سال ۱۳۱۷ توسط مهدی بیانی در کتاب «نمونه سخن فارسی» شامل برگزیده متون منثور قرن چهارم و پنجم هجری، معرفی شد.

لازم به ذکر است که کتب تفسیر یکی از بهترین منابع برای درک و شناخت مفاهیم و آیات قرآن هستند. این کتاب‌های گران قدر در حوزه‌های مختلفی چون عرفان، کلام و منطق و دیگر عرصه‌ها برای تفسیر قرآن ورود پیدا کرده‌اند.

کتاب تفسیر«تفسیر عتیق نیشابوری [قصه‌ها]» هم به این صورت است که مفسر ابتدا در مورد فضیلت، محل نزول و تعداد آیات سوره صحبت می‌کند و در ادامه هرکجا که آیه‌ای نیاز به تفسیر داشته نیز توضیحلاتی داده است. در بخشی هم که نویسنده مشغول تفسیر بوده، بخشی از قصه یا تمام آن، روایت شده است. عتیق نیشابوری علاوه بر ابن‌عباس، از راویانی چون وهب ابن منبه، مقاتل، سُدی، کلبی، محمد هیصم، اما جعفر صادق (ع)، ابراهیم مهاجر، محمد ابن جریر طبری و کعب‌الاحبار نقل قول آورده اما در مواردی هم بدون ذکر راوی، قصه‌هایی را بدون‌واسطه از پیامبر (ص) تعریف کرده تا بر اعتبار و درستی قصه، تاکید کرده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082785

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =