ارتقای توان علمی، امنیت و اقتدار کشور را تضمین می‌کند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر گفت: یکی از مهمترین فاکتورهایی که امنیت و اقتدار نظام را بیمه می‌کند، ارتقای توان علمی کشور است که به دست دانشگاهیان و دانشجویان محقق می‌شود.

محمدرضا ملک پور معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: مهمترین وظیفه دانشجو تحصیل علم و تولید علم است، ولی با توجه به شرایط امروزی، دانشجو باید در کنار تحصیل علم، قدرت تحلیل مسایل روز و موضع گیری مناسب و معقول در برابر اتفاقات را داشته باشد و بتواند تحلیل خوبی از وضعیت کشور ارائه کند.

وی درباره پیشگام بودن دانشجوی امروزی در مسائل اقتصادی جامعه، اظهار کرد: اتفاقا مهمترین کار دانشجو، تحصیل علمی است که بتواند مشکلات جامعه را حل کرده و موجب کارآفرینی و تولید ثروت در کشور شود. در گذشته دانشجویان و نخبگان علاقمند به کسب مدرک و اشتغال در کارهای دولتی بودند، ولی خوشبختانه دانشجویان امروزی، در امر تولید ثروت از علم پیشرو بوده و شاهد بروز کسب و کارهای نوپا، شرکت‌های دانش‌بنیان و برگزاری استارتاپ‌های دانشجویی جذاب و بدیع هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر، تصریح کرد: باید توجه شود که نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی از مردمی‌ترین نظام‌ها در چند قرن اخیر است که برقراری نظام، تثبیت و اقتدار آن ثمره خون پاک شهدا است. اتفاقا وظیفه دانشجو در این دوران سنگین‌تر از قبل بوده و بایستی خطرات و آسیب‌هایی که ممکن است نظام را تهدید کند، شناسایی کرده و با بصیرت و دانش با آنها مقابله کند.

وی افزود: یکی از مهمترین فاکتورهایی که امنیت و اقتدار نظام را بیمه می‌کند، ارتقای توان علمی کشور است که به دست دانشگاهیان و دانشجویان محقق می‌شود.

ملک‌پور اضافه کرد: داشتن استقلال رای و تفکر مستقل و انتقادی به عنوان یک ضرورت در زندگی شناخته می‌شود. لازمه داشتن فاکتورهای مذکور برای یک دانشجو به دو عامل بستگی دارد، اول؛ اعتماد به فضای دانشگاه به عنوان محیطی سالم و آزاد برای بیان دیدگاه‌های علمی و فرهنگی و دوم؛ رشد و پرورش تفکر مستقل دانشجو، با شناخت علمی و عمیق محیط پیرامون خود است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر، ادامه داد: در دهه‌های مختلف بعد از انقلاب با تغییر هر یک از این عوامل، استقلال فکری و تفکر منطقی دانشجویان دچار تغییر شده است. ولی امروزه با فضاسازی مناسب و معقولی که در دانشگاه‌ها صورت گرفته است، شاید به جرات بتوان گفت که یکی از خروجی‌های اصلی آموزش عالی، پرورش دانشجویانی با روحیه مطالبه‌گری و انقلابی است.

ملک‌پور گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشگاه ایجاد فرهنگ دانشگاهی تاثیرگذار و تربیت انسان‌هایی با فرهنگ و هویت آکادمیک و دانشگاهی است که دانشجو با ورود به فضای جدید، با فرهنگ‌های متفاوت و متنوع روبرو می‌شود که نحوه برخورد او با این فرهنگ ها، موجب شکل‌گیری هویت دانشگاهی و شخصیت اجتماعی او می‌شود.

وی تصریح کرد: مطمئنا فردی که قبل از ورود به دانشگاه، دارای سازمان درونی پویا و با ثبات بوده و نسبت به اهدافی که دارد، تعهد لازم را در خود به وجود آورده است، محیط دانشگاه فضایی ایجاد می‌کند که نسبت به اتفاقات جامعه و محیط پیرامون با انگیزه و قدرت تحلیل بالا، نقش خود را به عنوان یک انسان دانشگاهی به خوبی ایفا کند. ولی اگر دانشجو نسبت به مسائل سطحی برخورد کرده و دچار بحران هویتی باشد، در موضع گیری‌ها و تصمیم گیری‌های خود ضعیف عمل کرده و دچار بی ثباتی می شود.

ملک‌پور خاطر نشان کرد: البته در این مقوله محیط دانشگاه و نحوه رفتار استادان نیز بسیار موثر است و مثبت بودن این فضا می‌تواند به توسعه هویت دانشجویان بسیار کمک کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر، اظهار کرد: برخوردهای سلبی در تمامی بخش‌های جامعه موجب سرکوب شدن استعدادها و سوق دادن افراد به بی توجهی و محافظه کاری می‌شود. در دانشگاه نیز اگر این نوع برخورد با دانشجو صورت گیرد، علاوه بر بی تفاوت شدن دانشجو نسبت به دانشگاه و اتفاقات جامعه، موجب افت تحصیلی او نیز می‌شود. ولی رفتارهای توام با حفظ احترام و پاسخ دادن به سوالات و ابهامات با دلیل و استدلال موجب رشد و اثربخشی فضای فرهنگی دانشگاه و تربیت دانشجویان با نشاط و مسئولیت پذیر می‌شود.

ملک‌پور با ارائه راهکار برای حساس شدن دانشجو نسبت به جامعه، گفت: دانشجو سرمایه کشور است و بایستی از ایده و فکر او در حوزه‌های مختلف استفاده شود. یکی از راهکارهای مناسب برای مشارکت مسئولانه و جسورانه دانشجویان در مسائل جامعه، ایجاد فضای نقد سازنده و ترجیح دادن منافع عمومی به منافع فردی و جناحی است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های رهبر معظم انقلاب از دانشگاه و دانشجویان، راه‌اندازی کرسی‌های مناظره، نقد و نظریه‌پردازی است. با برگزاری این کرسی‌ها که خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه پیشرو است، دانشجویان می‌توانند در جمع نخبگان، راجع به مسایل مهم کشور اظهارنظر کرده و با نظرهای موافق و مخالف خود به مواجهه علمی و منطقی بپردازند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر، افزود: با توجه به اینکه فعالیت عمده فرهنگی و سیاسی دانشگاه در انجمن‌ها و تشکل‌ها اتفاق می‌افتد، حضور دانشجو در این گروه‌ها تاثیر عمده‌ای بر شکل‌گیری رفتار و هویت او داشته  و موجب بروز و رشد خلاقیت‌های فرهنگی و اجتماعی و تقویت قدرت نقد و  قدرت تحلیل مسائل جاری کشور می شود. البته انتخاب نوع تشکل باید به صورت آگاهانه و همراه با مطالعه صورت گیرد تا دانشجو موجب ابزار دست احزاب و جناح های سیاسی نشود. حضور آگاهانه در تشکل‌ها باعث می شود دانشجو با فضای نقد آشنا شده و متناسب با استعداد خود، توان و قدرت تحلیل خود را ارتقا بخشد.

وی با اشاره به اینکه تحصیل در مدرسه و دانشگاه کلاً متفاوت است، تصریح کرد: در مدرسه، کلا محوریت آموزش با معلم هست و بیشترین تاکید بر روی بعد آموزشی دانش آموزان است. تنها سعی دانش آموز در این محیط یاد گرفتن تمامی دروس و سرفصل‌های آموزشی است و دلهره و استرس‌های کنکور نیز یکی از بزرگترین چالش‌های دانش آموز در این مقطع است.

ملک‌پور ادامه داد: در دانشگاه، استاد علاوه بر اینکه مطالب آموزشی را به دانشجو یاد می‌دهد، با رفتار مناسب خود می‌تواند الگو دهنده مسیر زندگی دانشجو باشد و هرچه این رابطه فراتر از سرفصل‌های درسی باشد، خروجی آن بیشتر خواهد بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر،  در خصوص  اینکه آیا دانشجو حق پرسشگری و انتقاد از استاد را دارد یا نه، گفت: پرسشگری و مطالبه‌گری جزو ویژگی‌های اصلی یک دانشگاه پویا و بانشاط است. البته باید توجه کرد که در دانشگاه اصل بر تحصیل علم و دانش است و در تمامی موارد باید جایگاه دانشگاه، استاد و دانشجو حفظ شود. استادی در انجام وظایف خود موفق است که همیشه با سعه صدر مشتاق شنیدن مطالبات و دغدغه های دانشجو باشد.   

ملک‌پور خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری و مسئولان دانشگاه‌ها، وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها مناسب و مطلوب نبوده و این امر تا حد زیادی مغفول مانده است. عوامل متعددی در این زمینه تاثیر گذار هستند، از جمله؛ عدم آموزش مناسب به دانشجویان و واهمه آنها از اظهار عقیده آزادانه. در حالی که گسترش برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه از ضروریات بوده و موجب می‌شود که دانشجو از برخورد سطحی و هیجانی با مسائل دوری کرده و به دنبال استدلال برای تایید و نفی نظرات سازنده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =