فوتبال ما به مربیان با دانش و با تجربه نیاز دارد

سیامک رحیم پور مربی و کارشناس فوتبال با اشاره به اینکه فوتبال ایران نیازمند مربیان با دانش و با تجربه است، گفت: متاسفانه برخی از تیم های لیگ برتری بازی ها را وارد مسائل غیر فوتبالی و حاشیه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مرتضی عقبایی؛ سیامک رحیم پور مربی و کارشناس فوتبال در گفتگویی اختصاصی، در خصوص پایین آمدن سن مربیان در لیگ برتر فوتبال، گفت: فوتبال ما نیازمند مربیان با دانش و با تجربه است. اگر می‌خواهیم به فوتبال کشور کمک کنیم باید از کسانی استفاده کنیم که دارای تجربه کافی و دانش لازم برخوردار باشند. متاسفانه در کشور ما برخی از بازیکنانی که فوتبالشان به پایان رسیده است، بلافاصله شروع به مربیگری در لیگ یا حتی در تیم های ملی می‌کنند، که این برای فوتبال ما یک فاجعه است. درحالی که در کشور های صاحب سبک فوتبال اینگونه نیست. برای مثال کسی مثل آقای «ژاوی» حاضر به پذیرفتن سرمربیگری تیم بارسلونا نمی‌شود، چون میداند که برای رسیدن به این سطح از مربیگری نیازمند یک سری اطلاعات و تجربیات است که باید در طی زمان به آنها دست پیدا کند.

وی در مورد حواشی ایجاد شده در برخی از مسابقات امسال لیگ، گفت: متاسفانه در لیگ امسال شاهد این هستیم که برخی تیم ها کمبود دانش کارد فنی شان را اینگونه جبران می‌کنند که بازی‌ها را وارد حاشیه می‌کنند. برای مثال هر یک اعضای کادر فنی در حین انجام بازی روی داور، کمک داور و داور چهارم فشار وارد می‌کنند یا قبل از شروع مسابقه با انجام مصاحبه داوران را تحت فشار قرار میدهند. البته این مسائل در تیم های بالای جدول بیشتر دیده می‌شود و دلیلش میتواند این باشد که قوانین و مقررات نسبت به این باشگاه ها نرم تر است.

وی افزود: متاسفانه قوانین مربوط به مسائل انضباطی فوتبال در ایران برای سالهای گذشته است و بروز نیست، و با توجه به شرایط اقتصادی کشور پیش نمی‌رود. برای مثال قانون حق آموزش یا حق رشد بازیکنان در سالهای گذشته مبلغ ٢۶ میلیون تومان بوده است. و این مبلغ همچنان همین مقدار است و اضافه نشده. واین موضوع باعث می‌شود که دیگر انگیزه ای برای تیم های بازیکن ساز وجود نداشته باشد. یا اینکه اعداد و ارقام مربوط به جریمه افراد خاطی بگونه‌ای است که بازدارنده نیست و ما همچنان شاهد رفتار های غیر ورزشی در فوتبال هستیم.

رحیم پور در خصوص سطح رقابت های لیگ این فصل و مدعیان قهرمانی، گفت: برای اینکه بتوانیم تیم های مدعی قهرمانی را نام ببریم حداقل باید ١٠ هفته از رقابتهای لیگ گذشته باشد. اما طبیعتاً از نظر آمار و ارقام تیم هایی که بیشترین هزینه را در ابتدای فصل انجام می‌دهند از شانس بیشتری برای قهرمانی برخوردارند. متاسفانه تیم های ما بر خلاف تیم های بزرگ و بروز دنیا، آمادگی لازم برای شروع لیگ را ندارند. دلیل آن هم به عدم جذب بازیکن یا دیر اقدام کردن نسبت به امر می‌باشد که موجب عدم هماهنگی تیم ها در هفته های ابتدایی لیگ می‌شود. یکی از مشکلاتی که امسال برای تیم ها بخصوص تیم های آسیایی وجود دارد این است که به دلیل ویروس کرونا لیگ سال قبل هم به لیگ امسال اضافه شد و این موضوع باعث عدم فرصت کافی باشگاه ها برای آمادگی کامل شد.

رحیم پور با بیان اینکه همه تیم ها نمی‌توانند به یک شکل فوتبال بازی کنند، گفت: متاسفانه امروز در فوتبال کشور برخی مربیان عدم نتیجه‌گیری تیمشان را به سبک بازی تیم مقابل ارتباط می‌دهند، وعدم گل‌زنی بازیکنان را اتوبوسی دفاع کردن تیم مقابل می‌دانند. در حالی که امروزه، دفاعی بازی کردن سبکی از فوتبال هست. همانطور که تیم ملی ما در زمان آقای کی‌روش ٨ سال اتوبوسی دفاع کرد و نتیجه گرفت. طبیعتاً تیمی که ٢٠ میلیارد هزینه میکند نمی‌تواند در مقابل تیمی که ٢٠٠ میلیارد هزینه کرده است، به یک شکل بازی کند.

وی در مورد عملکرد این فصل باشگاه پیکان، گفت: تیم ما امسال در بحث جوان گرایی خوب عملکرده است بطوریکه ما در لیست امسال ١٢ بازیکن از آکادمی خود باشگاه داریم که در هر بازی ۴ یا ۵ بازیکن از آنان در ترکیب اصلی حضور دارند و بازی می‌کنند. این درحالی است که برخی باشگاه ها در کل لیست تیمشان فقط سه بازیکن از آکادمی خود دارند اما آن را بگونه بزرگ نمایی میکنند که افکار عمومی آن ها را تیمی جوان گرا و بازیکن ساز بدانند، در صورتی که اینگونه نیست.

رحیم پور با تاکید بر جدا نبودن ساختار ورزش کشور از بحث اقتصادی، گفت: امروز بازیکنان حرفه ای و نخبه کشورمان همه در تیم های خارجی بازی می‌کنند. این هم به دلیل تفاوت نرخ ارز در ایران است، در صورتی که در سال‌های گذشته با وجود پیشنهاد از خارج، بازی در تیم های داخلی را ترجیح می‌دادند. بدیعی است زمانی که همچین بازیکنانی در لیگ کشور حضور نداشته باشند، سطح لیگ بسیار پایین می‌آید. این درحالی است که ما در بحث بازیکن سازی و تیم های پایه نیز بسیار ضعیف عمل می‌کنیم، برای مثال مبلغی که آقای گل محمدی با پرسپولیس قرارداد بسته است ١٠ میلیارد می‌باشد در صورتی که مبلغ قرارداد مربی تیم امید های پرسپولیس حتی به ١٠٠ میلیون هم نمی‌رسد یعنی زیر یک درصد، و دلیل اینکه خیلی از مربی ها حاضر به کار کردن در فوتبال پایه نیستند همین موضوع است. وما با این تفاوت ها انتظار بازیکن سازی هم داریم. این مشکلات مربوط به الان نیست بلکه سال ها است که وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلاتی که امروز گریبانگیر فوتبال ما شده است، مربوط به الان نیست بلکه سال ها است که وجود دارد. متاسفانه آقای کفاشیان و آقای تاج فقط تیم های بزرگسالان را مورد توجه قرار می‌دهند، درصورتی که تیم های بزرگسالان بالاخره باید از تیم های پایه شکل بگیرند و تامین شوند و این مسئله نیازمند توجه بیشتری است تا در آینده شاهد افول فوتبال در کشورمان نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =