منابع درآمدی بودجه دولت قابل تحقق نیست/ مجلس اصلاح می‌کند

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از درآمدهایی که برای سال آینده پیش‌بینی شده، قابل تحقق نیست و با بودجه خیالی نمی‌توان برای کشور برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ علیرضا نظری با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: در وهله اول باید به این نکته اشاره کرد که همواره روال بر این بود که رئیس‌جمهور یا معاون اول وی برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس می‌آمدند و از سرفصل‌ها و محورهای اصلی بودجه توضیحاتی به نمایندگان ارائه می‌کردند اما متأسفانه هیچ یک از آنان برای ارائه لایحه بودجه سال آینده در مجلس حاضر نشدند.

وی بیان کرد: در شرایطی که فشار تحریم تأثیر زیادی روی معیشت مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه گذاشته است، انتظار آن بود که رئیس‌جمهور برای تقدیم لایحه بودجه در مجلس حضور می‌یافت. اما علت عدم حضور خود در مجلس را رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد در حالی‌ که ما اگر در شرایط کرونایی به فعالیت‌های خود نپردازیم، پس چه کسی باید امور مردم را پیگیری کند؟

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال آخرین سال فعالیت دولت است، انتظار آن بود که رئیس‌جمهور برای ارائه لایحه بودجه در مجلس حضور می‌یافت و توضیحاتی درباره مفاد بودجه سال آینده ارائه می‌کرد.

انتقاد از موضع‌گیری‌های فراقانونی دولتی‌ها درباره مجلس

نظری با اشاره به انتقادات دولتمردان از مصوبات مجلس، گفت: مجلس تاکنون اقدامات مثبتی در راستای تحقق مطالبات مردم و به ویژه حل مشکلات معیشتی آنان در دستور کار خود قرار داده اما برخی از دولتمردان موضع‌گیری‌های فراقانونی درباره اقدامات مجلس مطرح می‌کنند درحالی‌که قانون اساسی تکلیف و وظایف همه بخش‌ها را به خوبی مشخص کرده و مجلس به عنوان قانونگذار و ریل‌گذار حرکت کشور و همچنین ناظر بر اجرای قوانین باید وظایف خود را پیگیری کند.

وی ادامه داد: مسئولان نباید از حریم و چارچوب قانونی خود پا را فراتر بگذارند و ضرورتی ندارد در حوزه‌هایی که به آنان ارتباطی ندارد، مداخله کنند و موجب ایجاد تنش در افکار عمومی شوند.

دولت همه امور را به مذاکره گره زده است

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارنظر برخی از دولتی‌ها مبنی بر اینکه مجلس بعضاً دست به اقدامات عجولانه زده است، گفت: دولت هفت سال است که معیشت مردم را رها کرده و همه امور را به مذاکره گره زده و در شرایطی که شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم، لازم است که مجلس به مسئله معیشتی مردم ورود کند و برای مشکلات انباشت شده مردم چاره‌اندیشی شود.

نظری متذکر شد: مجلس شورای اسلامی از زمان آغاز به کار دوره جدید، تلاش کرده تا به صورت فوریتی طرح‌هایی را به صحن مجلس بیاورد و مصوباتی را به تصویب برساند که تأثیرات مثبت آن در زندگی مردم مشخص شود اما دولتمردان به جای قدردانی از مجلس به دنبال آن هستند که اقدامات مثبت و مردمی مجلس را به گونه‌ای به حاشیه‌ ببرند و این اقدامات را عجولانه و ناپخته قلمداد کنند.

نمایندگان به دنبال گره‌گشایی از زندگی مردم هستند

وی تأکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشان دادند که به دنبال گره‌گشایی از زندگی مردم هستند و مهم نیست که این موضوع در قالب طرح یا لایحه باشد البته ما همواره بر این باور هستیم که بهتر است مطالبات مردم از طریق دولت و در قالب لایحه به مجلس ارسال شود اما زمانی که دولت لایحه‌ای متناسب با شرایط امروز کشور به مجلس ارائه نمی‌کند و در این زمینه کوتاهی می‌کند، مجلس باید اقدامات خود را انجام دهد.

نماینده مردم خمین در مجلس با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از دولتمردان به دنبال سیاه‌نمایی اقدامات مجلس هستند، اظهار داشت: مهم این است که باری از دوش مردم برداشته شود و به هیچ وجه اهمیت ندارد که رفع مشکلات مردم به نام دولت یا مجلس باشد.

نگاه مجلس یازدهم فراجناحی است

نظری تصریح کرد: اساساً نگاه مجلس یازدهم فراحزبی و فراجناحی است چرا که بیشتر نمایندگان مجلس خود را مدیون انقلاب و نظام می‌دانند؛ نه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف و معتقدند که باید از همه ظرفیت‌های کشور برای برون‌رفت از مشکلات استفاده شود.

وی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی به دنبال آن است که تا آخرین روز خدمت خود مطالبات بر زمین مانده مردم را پیگیری کند و در این راستا اگر لازم باشد قوانینی را اصلاح می‌کنیم و در صورت نیاز قوانین جدید قطعاً به تصویب خواهد رسید و از همه مهمتر مجلس به دنبال آن است که با تقویت بُعد نظارتی خود بتواند نقش حساس خود را در این شرایط به خوبی ایفا کند.

با بودجه خیالی نمی‌توان برای کشور برنامه‌ریزی کرد

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: دولت بودجه‌ای را به مجلس ارائه داده که به نظر می‌رسد بخش قابل ملاحظه‌ای از درآمدهایی که برای سال آینده پیش‌بینی شده، قابل تحقق نیست بنابراین با بودجه خیالی نمی‌توان برای کشور برنامه‌ریزی کرد.

نظری تأکید کرد: در مجلس اراده جدی برای اصلاح لایحه بودجه سال آینده وجود دارد و طرح اصلاح ساختار بودجه در دستور کار مجلس است و بر اساس آن اصلاحاتی در ساختار بودجه انجام خواهد شد.

بودجه‌ شرکت‌های دولتی باید شفاف شود

وی بیان کرد: یکی از محورهای اصلی بودجه مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها است که بیش از دو سوم بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهند، متأسفانه در سنوات قبل این بخش بودجه به صورت دقیق بررسی نمی‌شد و یکی از حفره‌ها و زمینه‌های رانت و سوءاستفاده ارقام نجومی بودجه کشور، در بخش بودجه شرکت‌های دولتی رقم می‌خورد که امیدواریم با تلاش مجلس یازدهم بودجه شرکت‌های دولتی شفاف شود.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1082913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =