کرسی‌های آزاداندیشی باعث پویایی افکار دانشجویان می‌شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم گفت: کرسی‌های آزاداندیشی بستری برای پرسش‌گری و آگاهی طلبی دانشجویان امروزی است، باید حتما به این موضوع بیشتر فکر کنیم تا بحث بارش مغزی و افکار در نسل امروز بیشتر اتفاق بیفتد.

عماد یوسفی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: رسالت دانشجوی امروزی مثل هر زمان دیگر مسلما علم آموزی و تلاش در مسیر بهبود علم و کیفیت آموزش است. به طور یقین دو بال آموزش و پژوهش خمیرمایه دانشجو است و بعد از شکل‌گیری این دوبال دانشجو به مرحله پختگی و بلوغ می‌رسد.

وی تصریح کرد: مطالبه‌گری و مسولیت پذیری در قبال جامعه و مردم به هر حال جزو رسالت‌های جانبی یک دانشجو است که در مقابل اتفاقات و پدیده‌ای که در اطرافش رخ می‌دهد، خنثی نباشد؛ ولی با این حال اعتقاد براین است که اگر دانشجو در مسیر آموزشی و پژوهشی از همان ابتدای دانشجویی در مقابل بسیاری مسائل قرار گیرد، مسیر مطالبات دیگر نیز فراهم خواهد شد.

یوسفی تأکید کرد: به طور یقین آگاهی دهنده‌های اولیه که برای دانشجو ایجاد می‌کنیم تاثیر واقعی و بسزایی در نوع فکر نسل امروز دارد و اگر ما نتوانیم این قالب‌سازی را خوب شکل دهیم، فضای مجازی و رسانه‌های غیر حرفه‌ای از طریق ماهواره ممکن است که این نسل پر انرژی و فعال را به یک نسل خموده و نسل کاملا غیر متفکر تبدیل کند.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، گفت: به هر حال در این مسیر یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که چرا دانشجویان دغدغه‌مند نیستند؛ شاید دانشگاهیان تا حدودی اساتید، رسالت خودشان را با دقت و وسواس بیشتری در بحث ارتقای کیفیت زندگی و رفاه دانشجویان محیطی انجام ندادند تا فرصت اندیشیدن و خلاقیت ها را بین این قشر ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: نباید انگشت اتهام و کم کاری را به سمت دانشجویان ببریم، باید بسترهای لازم و امکانات اولیه را برای دانشجو فراهم سازیم در اینصورت دانشجو وقتی درگیر نیازهای اولیه نباشد قاعدتاً بحث تحول فکری و خلاقیت رشد پیدا می‌کند.

یوسفی تصریح کرد: اعتقادی به تزلزل فکری در جامعه جوانان و دانشجویان ندارم؛ بلکه آنچه که در جامعه امروزی رخ داده بیشتر یک فاصله طبقاتی و یک تغییر و تحول نسلی است و لزوما طرز فکر افراد شبیه به همدیگر نبوده و همخوانی بین طرز و تفکر نسل امروز با نسل دهه ۴۰و۵۰ وجود ندارد. ما نمی‌توانیم بگوییم اصطلاحا تزلزل فکری وجود دارد در واقع تفاوت نسل‌ها کاملا یک چیز طبیعی است.

وی افزود: هیچ نسلی آینه تمام نمای نسل‌های قبل نمی‌تواند باشد و این تفاوت بین فکر و اندیشه و طبقاتی که وجود دارد حتما در افراد نیز وجود دارد. در مجموع آرمان‌ها و اهداف این دو نسل و تفاوت در مفاهیم الگویابی‌ها و گروه‌های مرجع است. باید صبور و سعه صدر در مقابل این تفاوت‌ها داشته باشیم و لزوما انگ تزلزل و بی مسولیتی به نسل امروز نزنیم و بپذیریم این پوست اندازی و تجدیدنظر در افکار و بینشی که در دو نسل وجود دارد، کاملا طبیعی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، اضافه کرد: برخوردهای سلبی و تندی بعضاً ممکن است در جامعه وجود داشته باشد نه تنها سازنده نیست؛ بلکه ممکن است با نتیجه معکوس سایر بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی و اعتقادات دینی را تحت‌الشعاع قرار دهد. برخوردهای تند باعث می‌شود که انزجار در تشکل‌ها و وضعیت اجتماعی این دانشجویان ایجاد شود.

یوسفی گفت: کرسی‌های آزاداندیشی که مقام معظم رهبری به طور جدی مطرح کردند مسئله بسیار مهمی است. نگاهی که مقام معظم رهبری به این کرسی‌ها دارند نگاه کاملا نوعی است و با روحیات جوانان امروز کاملا همخوانی دارد. برداشتی که ایشان از جوان‌های امروزی دارند به روز است.

وی خاطرنشان کرد: بحث کرسی‌های آزاداندیشی پاسخی است به آن جنبه پرسش‌گری و آگاهی طلبی دانشجویان امروزی. ما باید حتما به این موضوع بیشتر فکر کنیم تا بحث بارش مغزی و افکار در نسل امروز بیشتر اتفاق بیفتد؛ همچنین اعتماد به نفس و استقلال نظر در دانشجویان بیشتر شکل بگیرد. اگر به طور مداوم اتفاق بیفتد به صورت یک فرهنگ تبدیل شده و در پویایی و افکار آنها تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082969

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =