کرسی‌های آزاداندیشی باید به اتاق فکر دانشجویان تبدیل‌شود/ دانشجو نباید بازیچه احزاب و جریانات سیاسی باشد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر گفت: کرسی‌های آزاداندیشی باید محلی باشد که دانشجو بتواند به دور از هر گونه فضای امنیتی با خیال آسوده به طور علمی و منطقی مباحث خود را مطرح کند، اگر بتوانیم چنین فضایی را در دانشگاه ایجاد کنیم حتما دانشگاه محیط پر جنب‌وجوشی خواهد بود.

مرتضی مقتدایی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: رسالت اصلی دانشجوی امروزی این است که خود را مسلح به علم و ایمان کند که علم و ایمان دو بال خوشبختی و سعادت انسان و جامعه است و تنها در این صورت است که فرایند روشنگری اجتماعی را قشر دانشجو به دست خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دانشجوی امروزی دغدغه کمتری نسبت به شرایط امروزی دارد، اظهار کرد: دلایل فراوانی از جمله مسائل اقتصادی و سیاسی وجود دارد که باعث شده دانشجو نسبت به شرایط حساس جامعه دغدغه کمتری داشته باشد. وقتی مباحث اشتغال و مشکلات را رصد می‌کنند از آینده دلسرد می‌شوند یا در حوزه سیاسی به خاطر رفتارهای متناقض برخی از سیاستمداران و مسائلی از این دست باعث می‌شود که حساسیت کمتری نسبت به مسائل اطراف خود در جامعه داشته باشند.

مقتدایی افزود: از دیدگاه امام راحل و مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مبدا تعلیم و تربیت در جامعه است و قشر دانشجو از طریق مطالعه و تحقیق و پژوهش می‌تواند مسایل و معضلات جامعه را شناسایی کرده و راهکارهای علمی برای برون رفت از مشکلات را ارائه دهد.

وی ادامه داد: دانشگاه و دانشجو نقش مهمی در تحولات (مثبت یا منفی یا سازنده و مخرب) جامعه دارند. برای اینکه بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و جامعه را به سمت توسعه و آبادانی سوق دهند، طبیعتا باید در کنار سایر اقشار اجتماعی و مردم باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، با تأکید براینکه امروزه وظایف دانشجو نسبت به گذشته دو چندان شده است، گفت: دانشجوی امروزی برای تدوام اقتدار و شکوفایی علمی و اخلاقی روزافزون جامعه اسلامی همواره باید فعال و در صحنه باشد و با عمق بخشیدن به تحقیقات علمی خویش کشور را روز به روز به اوج قله پیشرفت برساند.

مقتدایی تصریح کرد: دانشجو منشاء تحولات مهم، تاثیرگذار و عمل‌گرا بوده و انسان متفکری است و لازمه اینها استقلال فکری است. دانشجو نباید بازیچه احزاب و جریانات سیاسی باشد؛ بلکه ورای اینها باشد تا تجزیه و تحلیل کند، لذا بحث استقلال فکری یکی از مهمترین مباحثی است که باید در قشر دانشجو مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: دانشجویان محیط پیرامون خود را رصد و مشکلات را از نزدیک لمس می‌کنند و گاها این مشکلات را به عنوان رساله و پایان نامه انتخاب و راه حل ارائه می‌کنند، بنابراین اغلب جهت‌گیری‌هایی که این قشر فاخر جامعه دارند به لحاظ شناخت و بررسی از محیط پیرامون خود است. بنابراین با توجه به مسئله جهانی شدن یکسری آثار و پیامدهایی دارد که از جمله آن بحث تزلزل در هویت‌ها است و ما از این بحث تحت عنوان شکاف بین نسل‌ها یاد می‌کنیم.

مقتدایی اظهار کرد: معتقد نیستم که هویت دانشجویان تغییر یافته بلکه معتقدم که در معرض تزلزل هستند و این به‌خاطر جهانی شدن است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، تصریح کرد: نهادهای بین‌المللی، رسانه‌ها، محیط‌های آموزشی، خانواده و نهادهای دینی بر هویت دانشجو تاثیرگذار است در این بین نقش خانواده و دانشگاه نیز مهم است چرا که خانواده، دانشگاه و مراکز آموزشی به عنوان نهادهای جامعه‌پذیر هستند.

وی گفت: به طور کلی برخورد تند و حرکت‌های رادیکالی در هر جامعه امری مذموم و کاری ناپسند است؛ چرا که دین اسلام به عنوان دین اعتدال معرفی شده است و ما را از افراط و تفریط نهی کرده است. به ویژه علی (ص) می‌فرمایند: «اهل افراط و تفریط نباشید» لذا برخوردهای سلبی و تند سبب دلسردی و ناامیدی در جامعه به ویژه در میان دانشجویان می‌شود و در نتیجه فضای گفت‌وگوی آزاد و نقادی سالم و سازنده را نفی خواهد کرد.

وی ادامه داد: وقتی فضای نقادی سالم و سازنده سلب شد و تضارب آرا صورت نگرفت افراد به سمت گرایش محافظه‌کارانه سوق پیدا خواهند کرد.

مقتدایی ادامه داد: باید به قشر دانشجو و نسل جوان اهمیت و میدان داده شود. باید اعتماد کنیم، در این صورت دانشجو تمام توان خود را به کار گرفته و نتیجه بهتر عاید جامعه می‌شود. فکر کردن نسبت به وضعیت جامعه شبیه یک سیستم است؛ همانطوری که هر سیستمی از بخش‌های مختلف تشکیل شده و با هم در ارتباط‌ هستند اگر هر یک از بخش‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند در نتیجه نظم و تعادل در کل سیستم حاکم خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اضافه کرد: وقتی مشکلات اقتصادی که از دغدغه های دانشجوی امروزی است، مرتفع شد در این صورت با ایجاد ثبات قشر فاخر دانشجو مجال و فرصت کافی برای اندیشیدن و حساس بودن نسبت به جامعه را خواهند داشت. بنابراین مراکز علمی و دانشگاهی همانطوری که از روند تحولات اجتماعی و فرهنگی تاثیر می پذیرند؛ تاثیر گذار هستند. تعامل جامعه و دانشگاه یک تعامل دوسویه در جهت رفع نیازها و تعالی بخشی است.

مقتدایی افزود: با توجه به اینکه انجمن‌ها، تشکل‌ها و کانون‌ها مبتنی بر کار جمعی و گروهی هستند و خرد جمعی در اینها حاکم است و این مهم علاوه براینکه باعث شکوفایی استعداد دانشجویان در گروه‌ها می‌شود بلکه نسبت به مسایل و مشکلات نیز حساس‌تر می‌شوند.

وی تصریح کرد: سعی تمامی دانشگاه‌ها بر این است که کرسی‌های آزاداندیشی را جامه عمل بپوشاند؛ و این امر مهم نیاز به تمرین و ممارست و یکسری زیرساخت‌ها دارد. همچنین یک تحول فرهنگی و تغییر دیدگاه لازم است که باید صورت گیرد.

مقتدایی گفت: کرسی‌های آزاداندیشی باید محلی باشد که دانشجو بتواند به دور از هر گونه فضای امنیتی با خیال آسوده به طور علمی و منطقی مباحث خود را مطرح کند. اگر بتوانیم چنین فضایی را در دانشگاه ایجاد کنیم حتما دانشگاه محیط پر جنب وجوشی خواهد بود. لذا در درازمدت دانشجو از انفعال خارج شده و نقش مهمی در شناسایی مشکلات و ارائه راه‌حل‌ها خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: همین کرسی‌های آزاد اندیشی تبدیل به یک اتفاق فکری خواهد شد که خروجی آن در اختیار دولتمردان قرار می‌گیرد و این موضوع به رشد و بالاندگی جامعه سرعت می‌بخشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =