دانشجویان در کیفیت‌بخشی به ارزش‌های مبارزاتی انقلاب، نقش اساسی دارند

استاد دانشگاه فرشچیان گفت: نقش مبارزاتی دانش‌آموزان و دانشجویان پیرو خط امام در روزهای ۱۳ آبان و ۱۶ آذر، برای کیفیت بخشیدن به ارزش‌های مبارزاتی در انقلاب، پرونده‌ای بسیار جدی را روایت می‌کند.

حبیب الله صادقی استاد و عضو شورای سیاست گذاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی و ایرانی استاد فرشچیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به روز دانشجو و هویت و وظایف اصلی دانشجویان در شرایط امروز جامعه اظهار کرد: بخشی از تاریخ زندگی دانشگاه مرتبط با تاسیس مدرسه دارالفنون است که دانش آموختگان آن‌، خادمان معرفت، معناشناسی و فرهنگ بودند.

وی افزود: دانشجویان که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در امر سیاسی، فرهنگی و علمی تلاش می‌کردند، در معرض حوادثی قرار گرفتند که می‌توان آن‌ها را به عنوان یک روایت معنا شناسی کرد؛ به عنوان مثال نقش مبارزاتی دانش آموزان و دانشجویان پیرو خط امام در روزهای ۱۳ آبان و ۱۶ آذر، برای کیفیت بخشیدن به ارزش‌های مبارزاتی در انقلاب، پرونده‌ای بسیار جدی را روایت می کند که نیازمند بحث‌های تخصصی است.

صادقی ادامه داد: نقش علم، فرهنگ و فضایلی که استادان و دانش آموختگان دانشگاه در آن زمان دنبال می‌کردند و پرونده معرفتی و علمی که امروز در جهان معاصر دنبال می‌کنند، جزو اتفاقات مهم و ارزشمندی است که محیط علمی، وزارت علوم، دانشگاه، دانشجویان و استادان دانشگاه در یک رفتار همگن و همراهانه، روایت جدیدی را تحت عنوان ارزش های فرهنگی، علمی، آرمانی، انقلابی و ارزشی تهیه می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش دانشگاه و مراکز علمی در مدیریت بحران کرونا تصریح کرد: نقش دانشگاه‌ها در مدیریت بحران کرونا از جهت مطالعات علمی، فراهم سازی امکانات و زیرساخت‌هایی مانند لابراتوارهای علمی آموزشی و فعالیت جامعه پزشکی و پرستاران در بیمارستان‌ها، بسیار ارزشمند است. در دوران امیرکبیر نیز اپیدمی «وبا» جامعه ایران را در بر گرفت و دانش آموختگان مدرسه دارالفنون، به کمک مردم شتافتند. لذا دانشگاه و دانشجویان می‌توانند در بحران‌های جامعه نقش‌آفرین باشند.

لزوم توسعه رابطه استاد شاگردی

وی در ادامه با اشاره به فعالیت دانشگاه استاد فرشچیان در راستای ارتقای فرهنگ و هنر ایران گفت: دانشگاه استاد فرشچیان مزیّن به نام مرد نازنینی است که به عنوان یک هنرمند بزرگ، تاریخ ساز و پیشرو، در عرصه معرفتی، نظری و اخلاقی، جزو چهره‌های بسیار ممتاز است که برکت تلاش و نگاه معرفتی و معنوی، لطف الهی شامل حالش شده است.

صادقی اضافه کرد: شرح درس‎‌هایی که در دانشگاه استاد فرشچیان عنوان می شود، تجربه رابطه استاد شاگردی را به عنوان یک رابطه اخلاق مدار میان استاد و شاگرد نهادینه می‌کند؛ این که هنرجویی که زبان و بیان اشارات، نوشتار و مطالعاتی جدید را تجربه می کند، در واقع بر اساس سرفصل‌هایی است که در دانشگاه‌های مختلف ردیف می‌شود.

عضو شورای سیاست گذاری دانشگاه استاد فرشچیان با اشاره به انجام رابطه استاد شاگردی در این دانشگاه گفت: در دانشگاه استاد فرشچیان، استاد حتما باید دارای یک پرونده علمی و حداقل مدرک دکترا داشته باشد. به طور معمول استادانی که تجربه های مدنی، سنتی و تاریخی را دنبال می‌کنند، به دروس کلاسیک و رابطه اخلاق و مدارا میان دانشجو و استاد توجه بیشتری دارند. این موضوع در مدارس ایتالیا در دوره فلورانس انجام می‌شد. به همین دلیل در دانشگاه استاد فرشچیان نیز به دنبال همین فرآیند هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از آموزه‌های هنری در زمینه ارائه مقاله، به وسیله راه‌هایی است که با روش‌های مدرن و  معاصر دنبال می‌شود که البته مدرسان و استادان دانشگاه استاد فرشچیان از این فرآیند بی اطلاع نیستند. امتیاز علمی، امتیاز اخلاقی، امتیاز معرفت شناسی و تباین، طبیعت، روش آموزش و رابطه نقلی، عقلی و قومی میان استاد و شاگرد در دانشگاه استاد فرشچیان، حکایتی بسیار جدی و ممتاز است که امیدواریم به عنوان الگویی در نظام آموزش عالی کشور استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =