ایفای نقش تشکل‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی/ استادان گروه معارف در برگزاری کرسی‌ها پیشگام هستند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر گفت: هدف اصلی برگزاری کرسی‌ها در قالب رویداد، حضور و ایفای نقش تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی است.

جبار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و تقویت روحیه تضارب آرا در دانشجویان اظهار کرد: مقوله کرسی‌های آزاداندیشی یکی از تاکیدات جدی مقام معظم رهبری است که اصولاً باید سال‌ها پیش در دانشگاه آزاد اسلامی تحقق پیدا می‌کرد.

وی افزود: به‌صورت کلی نیز دانشگاه‌ها به مقوله کرسی‌ها آنطور که باید پرداخت نکرده‌اند ولیکن تذکرات رهبری فرزانه در این خصوص راهگشا و اثربخش بوده است. جوان دانشجو باید جرئت بیان اندیشه خود را در دانشگاه به‌ دست‌ بیاورد و این جز با جدی گرفتن کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی محقق نمی‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر بیان کرد: دانشجو باید توانایی و مهارت بیان نظرات خود را داشته باشد. در گام بعدی نیز کرسی‌های مناظره و آزاداندیشی روحیه تحمل پذیری و نقد را در دانشجویان تقویت و تکمیل می‌کند. دانشجویان جوان باید بدانند سایر اعضای جامعه نیز مانند خود او دارای اندیشه هستند.

امینی با اشاره به لزوم تقویت انتقادپذیری دانشجویان در دوره حضور در دانشگاه نیز عنوان کرد: دانشجویان باید بپذیرند که فکر و اندیشه افراد دیگر نیز قابل احترام و ارزشمند است حتی اگر اندیشه‌های دو شخص در تضاد و تقابل مستقیم با یکدیگر باشند. چنین تفکری را می‌توان در اثنای کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی فراهم کرد.

وی ادامه داد: توانایی تحمل افکار منتقد و تمرین انتقادپذیری جزو نکاتی است که باید در جلسات گفت‌وگو و تضارب آرا و رویدادهای کرسی به دانشجویان تبیین شود. دانشجویان همچنین باید در فضایی کنترل شده بیاموزند که چگونه نظرات و افکار مخالف را طبق آموزه‌های اخلاقی نقد کنند و به مباحثه بنشینند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی که در کشور حتی در سطوح بالای مدیریتی بسیار دیده می‌شود نبود قاعده و اخلاق در نقد نظرات مخالف است. به‌نظر می‌رسد اخلاق نقد باید از همین سطوح دانشگاهی به افراد آموزش داده شود. کلمه  «نقد» از لحاظ ریشه‌ای تفکیک دو بُعد صحیح و ناصحیح یک مسئله است.

امینی پیرامون ریشه اخلاق و اصول نقادی نیز تشریح کرد: نقد یک کتاب و حتی تفکرات یک شخص باید توام با تعیین درصد خطا و صحیح آن همراه با آداب ویژه و احترام باشد و نمی‌توان همه جنبه‌ها را صرفاً از زاویه منفی آن نگریست. متاسفانه این فریضه در جامعه ما به ندرت دیده می‌شود و اغلب به جای نقد اندیشه، صاحب اندیشه مورد ناملایمتی قرار می‌گیرد.

وی درباره نقش‌ آفرینی تشکل‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی گفت: هدف اصلی برگزاری کرسی‌ها در قالب رویداد، حضور و ایفای نقش تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی است. آینده جامعه کشور دانشجویان هستند بنابراین امید است در ادوار آتی تمام اجرائیات کرسی‌ها در اختیار تشکل‌ها و کانون‌ها قرار بگیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر بیان کرد: در وهله نخست تلاش خواهیم کرد درخصوص رونق کرسی‌ها از ظرفیت استادان گروه معارف نهایت استفاده و بهره‌برداری صورت بگیرد. در سال‌های گذشته نیز مقوله کرسی‌های آزاداندیشی در گروه معارف واحد دانشگاهی اسلامشهر پیاده شده و تجربه موفقی در این خصوص اندوخته شده است.

امینی خاطرنشان کرد: فرم‌های رویداد کرسی‌های آزاداندیشی در وب سایت دانشگاه بارگذاری شده و اطلاع رسانی نیز صورت گرفته است و امیدواریم نتایج مطلوبی در این خصوص کسب کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =