مصوبه هسته‌ای مجلس تبدیل به قانون شود، اجرایش می‌کنیم/ اروپا جایگاه خودش را بداند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر مصوبه هسته‌ای مجلس تبدیل به قانون شود و تمام مراحل قانونی خودش را طی کند یقینا وزارت خارجه به این قانون پایبند خواهد بود و این قانون را اجرا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با تبریک روز دانشجو، اظهار داشت: دانشگاه سرمنشاء تحولات در جامعه است و عدالت‌خواهی، کمال‌خواهی و آرمان‌خواهی سرلوحه جنبش دانشجویی بوده است.

خطیب زاده با اشاره به تحولات سیاست خارجی در هفته گذشته، گفت: امروز میزبان اولین سفر خارجی فیصل مقداد به عنوان وزیر امور خارجه جدید سوریه هستیم. او علاوه بر وزیر امور خارجه با رئیس‌جمهور و دیگر مقامات کشور دیدار می‌کند. روز چهارشنبه نیز وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران سفر می‌کند و با روسای‌جمهور و مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار خواهد کرد.

وی در ادامه به تغییرات در وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: آقای غلامرضا انصاری معاون پیشین وزیر امور خارجه بازنشسته شده است. وی دوران موفقیت‌آمیزی در وزارت خارجه داشته و نقش موثری در ایجاد دیپلماسی اقتصادی داشته و سکان این معاونت را به آقای مهاجر، سفیر پیشین ایران در سوئد سپرده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در ادامه موج محکوم کردن شهادت شهید فخری‌زاده، روز جمعه وزیر امور خارجه کرواسی با ظریف تماس گرفت، روز پنجشنبه هم وزیر امور خارجه در کنفرانس سالانه گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای شرکت و مواضع ایران را تبین کرد. همچنین ایشان با وزیر امور خارجه بلژیک نیز گفت‌وگویی داشت و همتای بلژیکی نیز ترور شهید فخری‌زاده را محکوم و در خلال آن در خصوص مسائل دوجانبه گفتگو کرد. همچنین آقای بورل با ظریف تماس گرفته و ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرد. وزیر امور خارجه هم در این گفتگو مسئولیت‌های اتحادیه اروپا را یادآور شد.

مصوبه هسته‌ای مجلس به قانون تبدیل شود، اجرایش می‌کنیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اخیرا آقای ظریف در نشست گفتگوهای مدیترانه ای تاکید کردند که آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توانند به تعهدات برجامی خود بازگردند و در این صورت نه تنها قانون«لغو اقدام راهبردی لغو تحریم ها» اجرا نمی‌شود، بلکه اقداماتی که طبق بند ۳۶ برجام برداشتیم، لغو خواهد شد. آیا وزارت خارجه سیاست این را دارد که از این قانون، با وجود مخالفت،  به عنوان یک ابزار چانه زنی با غرب استفاده کند؟»، اظهار کرد: مصوبه اخیر مجلس هنوز تبدیل به قانون نشده است و مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

وی افزود: نظر رئیس‌جمهور و دولت درقبال این قانون کاملا روشن بوده است و وزارت خارجه هم نظرات تخصصی خود را گفته است. ما موافق این نبودیم که این نظرات تخصصی لحاظ نشود. طبیعی است که مجلس شورای اسلامی مسیری را رفته و براساس برداشت‌های خود مصوبه‌ای را داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود و تمام مراحل قانونی خودش را طی کند یقینا وزارت خارجه به این قانون پایبند خواهد بود و این قانون را اجرا خواهد کرد. البته بسیاری از موارد این قانون به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود.

خطیب‌زاده تاکید کرد: طبق آنچه آقای ظریف گفته است، مصوبه مجلس و مصوبات شورای عالی امنیت ملی در زمینه کاهش تعهدات هسته‌ای، همگی مشروط هستند تا روزی که غربی‌ها به تعهدات خودشان برگردند. طبیعی است اگر اروپا و آمریکا تعهدات خود را اجرا کنند، ما هم در ذیل برجام تعهدات خود را کامل اجرا خواهیم کرد. این یک توازنی است که در برجام دیده شده است.

برجام قابل چانه‌زنی مجدد نیست

وی افزود: گفته‌ها و شنیده‌هایی از دولت جدید آمریکا شنیده می‌شود این است که مایل هستند به تعهدات خودشان برگردند و روش غلط قبلی را اصلاح و تروریسم اقتصادی را متوقف کنند. امیدواریم اروپا هم عدم پایبندی به برجام را خاتمه دهد و اگر اینطور باشد در مسیر درستی گام برمی‌دارند و طبیعی است که ایران به آنچه امضا کرده پایبند خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما نیازی به چانه زنی دوباره برای برجام نمی‌بینیم زیرا برجام نوشته شده و تمام جزئیات در آن وجود دارد و نیاز به هیچ چانه زنی ندارد.

کشورهای منطقه در حد و اندازه جایگاه‌شان حرف بزنند

وی درباره درخواست چند کشور منطقه برای حضور در مذاکرات احتمالی با ایران گفت: برخی کشورها تمامی حیثیت خود را گذاشتند که در دوران رئیس‌جمهور در حال خروج از کاخ سفید، به اهداف خود برسند. آنها پول مردم خودشان را خرج کردند تا برای چند روزی امنیت برای خودشان بخرند پس مشخص است آنها امروز نگران باشند. پیام تهران به این کشورها آن است که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه است، ایران کشور تاریخی در منطقه است و مانند برادر بزرگ‌تر سعی کرده خطاهای دیگران را نادیده بگیرد ولی آنها باید بدانند جایگاه‌شان چیست و تا چه اندازه می‌توانند سخن بگویند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آلمان در باره مذاکرات احتمالی با ایران گفت: مواضع ایران درباره برجام، تداوم‌آور و بدون تغییر است. برجام که نتیجه مقاومت ایران بوده، یک بار مذاکره شد و امضا شد و در قطعنامه ۲۲۳۱ هم درج شده است. ایران چیزی که یک بار مذاکره شده را مجدداً مذاکره نمی‌کند و الزام‌آور بودن قطعنامه ۲۲۳۱ هم از آن کم می‌شود. امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را شناخته و سقف و کف روابط خود را در نظر بگیرد.

خطیب زاده ادامه داد: طرف‌های اروپایی یکی از طرف‌هایی است که به تعهدات خود عمل نکرده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام بود و کشورهایی مانند آلمان حتی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. بارها گفته ایم که ایران در خصوص امنیت ملی خود مذاکره و مصالحه نمی‌کند، ایران به حقوق و مسئولیت خود آشنا است و حقوق و مسئولیت‌های طرف مقابل را هم یادآوری کرده ایم. آنچه با فشار حداکثری به دست نیامد با روش‌های دیگر هم به دست نمی آید.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی گفت: در این خصوص طبیعی است که دبیر خانه خودش باید توضیح دهد، موضع وزارت خارجه روشن است که در این مصوبه به آن توجه نشده است. مابه لحاظ قانونی این مصوبه را دارای ایراد می دانیم.

وی درباره درز اطلاعات هسته ای ایران به رسانه ها از سوی آژانس و مسئولیت آژانس در حفظ این اطلاعات گفت: متاسفانه این اولین بار نیست که اسناد به رسانه‌ها درز می‌کند. ایران نه این بار که دفعه‌های قبل نیز به طور قطعی مسئولیت آژانس را متذکر شد و دوباره هم رسماً اعلام کردیم و هم در ملاقات‌ها گفته شده است. متاسفیم برخی جریان‌های درون آژانس به دنبال به هم زدن مسیر فنی آژانس هستند، آژانس در این خصوص مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سخنان مقامات آلمانی برای دستیابی به توافق جدید با ایران گفت: مقامات آلمانی در حالی برای دستیابی به توافق جامع‌تر با ایران سخن می گویند که به تعهداتشان در برجام عمل نکردند، البته همه آزاد هستند به خاطر سیاست داخلی یا ناآشنایی با رویه‌ها حرف بزنند ولی دلیلی نمی‌شود که ما هم به آنها توجه کنیم.

خطیب زاده گفت: موارد عدم پایبندی اروپا به برجام و تعهدات شان روشن است و به اروپا گفته شده، اینکه برخی فکر کنند مسیری که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست فشار حداکثری به دست نیامد را می‌توانند از طرق دیگر مانند گفتگو و مذاکرات جدیدی به دست آورند اما کسی در تهران خریدار این نکات نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی ظریف و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: موارد عدم پایبندی اروپا روشن است و به اروپا گفته شده و اینکه برخی فکر کنند مسیری که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست سبوعانه فشار حداکثری به دست بیاورند از طریق دیگر اسم آن را گفت‌وگو یا مذاکرات جدید بگذارند و به آن برسند کسی در تهران خریدار این نکات نیست.

وی تصریح کرد: دوستان ما در اروپا بدانند باید برادری خود را ثبات کنند و بعد ادعای ارث و میراث کنند، مسیر طبیعی آن است که فرصت جدیدی برای ادامه مسیر درست قبلی فراهم شده است. طرف مقابل متعهدانه به مسیر اجرای تعهدات‌شان برگردد. ایران هم گفته اقدامات کاهشی انجام‌شده، برگشت‌پذیر است و ایران در مقابل اجرای تعهدات دیگران، تعهداتش را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در حال حاضر فرصتی ایجاد شده که طرف های مقابل یک بار مسیر درست را ادامه و به تعهداتشان برگردند و ایران هم گفته در چارچوب تصمیمات اعلامی قبلی اقدامات کاهشی انجام شده که آن هم در چارچوب برجام انجام شده و آن گام‌ها برگشت پذیر هستند.

خطیب زاده درباره اموال بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف و اینکه وزارت خارجه عملکرد قابل قبولی در این خصوص نداشته است، گفت: کارشناس زیاد در کشور داریم. آشنایان به موضوع بانک مرکزی و دیگر نهادها می‌دانند وزارت خارجه در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد بانک مرکزی و نهادهای دیگر باید جزییات را بگویند و وقتی بتوانیم، روایت این سال‌ها را خدمت مردم خواهیم گفت. برخی کشورها به خاطر تحریم‌های فراقانونی آمریکا و ترسی که از آنها دارند و رفتار آمریکا برای مسلح کردن دلار در برابر ارزهای دیگر و اینکه بانک مرکزی خود را بانک مرکزی دنیا کنند، دچار سکته‌هایی در بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران هستند. از مجاری مختلف این را پیگیری و برخی را دریافت کردیم و در برخی کشورها اشکالات جدی وجود دارد که در حال ادامه مسیر هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خروج ایران احتمالی ایران از معاهده NPT گفت: جامعه ایران جامعه کاملاً چند صدایی است. در داخل رسانه‌ها و اندیشکده‌ها صحبت‌هایی می‌شود. سیاست اصولی نظام سیاستی است که نهادهای رسمی نظام اعلام می‌کنند. ما عضو و پایبند به این معاهده بودیم و تا مادامی که اتفاق بزرگی نیفتد و حرکت اشتباه راهبردی از طرف مقابل نبینیم به همکاری با آژانس ادامه می‌دهیم. وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است.

خطیب زاده درباره برگزاری نمایشگاه کشت زعفران در قطر و حضور سفیر ایران در این مراسم با توجه به ممنوعیت صادرات پیاز زعفران گفت: درباره همکاری‌های ایران با دولت برادر و دوست قطر باید بگویم که روابط ابعاد بسیار مختلف و گسترده‌ای دارد. تمامی اقدامات در چارچوب دستورالعمل‌هاست و جزییات این موضوع قبلاً گفته شده است. یکی از اصول اساسی و اصیل دیپلماسی اقتصادی ما حمایت از تولید داخلی است.

کد خبر: 1083110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =