کرسی‌های آزاداندیشی مبنای قرآنی و عقلانی دارند/ حل آسیب‌های جامعه در کرسی‌های آزاداندیشی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: کرسی‌های آزاد اندیشی مبنای قرآنی، روایی، عقلانی و ریشه در سیره امامان معصوم علیهم السلام دارد.

حجت‌الاسلام احمد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون ضرورت ورود دانشگاه به مقوله کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویی اظهار کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی مبنای قرآنی، روایی، عقلانی و ریشه در سیره امامان معصوم علیهم السلام دارد.

وی افزود: برگزاری مناظرات منجر به تحمل نظرات و تفکرات مخالف، تبیین حقایق، نشر معارف، پیام رسانی و آگاهی بخشی بدنه دانشگاهی و هدایت دانشجویان به سوی مطالعات تخصصی و پژوهش در حوزه‌های مورد بحث در این طور جلسات می‌شود. می‌توان اذعان کرد جلسات کرسی‌های آزاد اندیشی از لحاظ دانش افزایی دارای برکاتی نیز هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود بیان کرد: خاستگاه کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستند. از منظری تخصصی طلاب، دانشجویان و دانشگاهیان برای ترویج گفتمان، گفتمان‌سازی و تبیین صحیح مبانی و علوم در جامعه تربیت می شوند و محفل کرسی‌ها و محافل گفت‌وگو و مباحثه بهترین فرصت برای تبیین و انتقال اندیشه به جامعه است.

 حجت الاسلام نظری با اشاره به لزوم مشارکت کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی و حتی انجمن‌های علمی در برگزاری جلسات کرسی‌های آزاد اندیشی عنوان کرد: باتوجه به اینکه یک سوی این کرسی‌ها در ارتباط مستقیم با دانشجویان است ضرورت حضور پررنگ و اثرگذار گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی را نشان می‌دهد. کانون‌های فرهنگی و تشکل‌هایی همچون بسیج دانشجویی می توانند در مقدمات کار به ویژه مشارکت دانشجویان و جذب آنها و تعیین موافق و مخالف نقش اصلی را داشته باشند.

وی ادامه داد: گسترش فضای گفت‌وگو، رشد، بینش و انتقادپذیری دانشجویان جز در فضای دانشگاه و با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی امکان پذیر نخواهد بود. متاسفانه اکنون شاهد این خلا بزرگ در جامعه هستیم که حتی نخبگان و دانشگاهیان نیز بعضاً توانایی و مهارت گفت‌وگو و نقد نظرات یکدیگر را ندارند، اتفاقاً از همین محافل باید این خلا را شناسایی کنیم و دانشجویان که آینده‌سازان کشور شمرده می‌شوند برای ایفای نقش بهتر آماده شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود تصریح کرد: جامعه دانشجویی برای بسیاری از آسیب‌های جامعه و مسائلی که امروز در کشور مطرح است راه حل و روش‌های علمی و تخصصی دارند که این محافل می‌توانند فضایی برای به داوری گذاشتن این ایده‌ها و برون رفت‌ها نیز باشد. ظرفیت کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویی فرصت گرانبهایی است که باید توجه بیشتری از سوی دانشگاه‌ها پیش تر از اینها به این مقوله می‌شد.

حجت الاسلام نظری  خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود پس از جلسه هماهنگی و شورای فرهنگی، خود را برای برگزاری رویداد کشوری کرسی‌های آزاد اندیشی آماده کرده و درحال اطلاع رسانی و انتخاب گروه‌های ویژه برگزاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =