بیشترین تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوره دموکرات‌ها بوده است/ بهره‌وری سیاسی اصلاح طلبان از پیروزی بایدن

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: ایالات متحده از ابتدای انقلاب تاکنون، ۳۵مرحله تحریم را بر علیه ایران اعمال کرده است که از این میان، ۲۵ تحریم در زمان ریاست جمهوری دموکرات‌ها و ۱۰ تحریم در زمان ریاست جمهوری جمهوری خواهان اعمال شده است.

بهزاد دانشفر استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سیاست‌های جوبایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در قبال ایران اظهارکرد: سیاست‌های کلان ایالات متحده آمریکا در قبال ایران با انتخاب جوبایدن، هیچ تغییری نخواهد کرد زیرا سیاست‌های استراتژیک آمریکا نه تنها در مواجه با ایران بلکه در مورد کل منطقه، تبیین شده و مشخص است.

وی افزود: رفت و آمد دولت‌ها در آمریکا، صرفا موجب بروز تغییراتی در تاکتیک‌ها می‌شود؛ درواقع آمریکا تاکتیک‌های خود را بر مبنای سیاست‌های جمهوری خواهان یا دموکرات‌ها تنظیم می‌کند اما از لحاظ استراتژیک، یک سیاست ثابت را مد نظر قرار می‌دهد.

دانشفر ادامه داد: متاسفانه جریاناتی در داخل کشور به وسیله نوعی عملیات روانی، تلاش می‌کنند که موضوع سیاست خارجی ایران را به مذاکره با آمریکا پیوند بزنند. این جریانات به دنبال کمرنگ سازی موضوع استکبار ستیزی به عنوان یکی سیاست‌های اصلی انقلاب به وسیله حمایت خارجی هستند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برخی احزاب نیز به دنبال این هستند که نتیجه برجام را صرفا در عملکرد ترامپ پیاده کنند؛ درحالی که قبل از روی کار آمدن ترامپ، چندین بار شاهد نقض برجام از سوی باراک اوباما بودیم و پیش بینی‌های لازم در این باره صورت گرفته بود. البته لابی‌هایی از دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در داخل جامعه آمریکا حمایت می‌کنند، با یک دیگر متفاوت است و لذا برروی سیاست‌های آن‌ها اثر گذار است.

پیشتازی دموکرات‌ها در تحریم ایران

وی با اشاره به میزان تحریم‌های اعمال شده از سوی جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در قبال ایران گفت: ایالات متحده از ابتدای انقلاب تاکنون، ۳۵مرحله تحریم را بر علیه ایران اعمال کرده است که از میان ۲۵ تحریم در زمان ریاست جمهوری دموکرات‌ها و ۱۰ تحریم در زمان ریاست جمهوری جمهوری خواهان اعمال شده است. همچنین ۱۱ تحریم اصلی از سوی جوبایدن به عنوان معاون اول دولت اوباما تدوین شده است.  این موضوع بر خلاف عملیات روانی است که از سوی برخی رسانه‌های نفوذی در داخل کشور درباره دموکرات‌ها به ذهن مردم القا می‌شود.

دانشفر تاکید کرد: فضای داخلی ایران اثر قابل توجهی را در تغییر تاکتیک‌های ایالات متحده خواهد داشت. جو بایدن نیز در آخرین اظهارات خود تاکید کرده است که تمامی تحریم‌های اعمال شده از سوی ترامپ بر علیه جمهوری اسلامی را حفظ خواهد کرد. به همین دلیل، گرایش برخی جریانات در داخل کشور به پیروزی بایدن، او را نسبت به حفظ تحریم‌ها سوق خواهد داد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرج در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل گرایش اصلاح طلبان به پیروزی رئیس جمهور دموکرات در آمریکا گفت: استفاده ابزاری اصلاح طلبان از پیروزی بایدن و بهره وری سیاسی از این موضوع، با هدف حفظ پایگاه اجتماعی و بازآفرینی کارنامه چالش برانگیز دولت مورد حمایت آن‌ها در هشت سال گذشته انجام می‌شود. عدم کارآمدی جریان اصلاحات طی چندسال گذشته، سبب می‌شود که بیشتر مشکلات کشور را به تحریم‌ها و نبود ارتباط با آمریکا گره بزند.

وی در پایان با اشاره به احتمال بازگشت بایدن به برجام خاطرنشان کرد: واکنش آمریکا نسبت به ایران، وابسته به شرایط داخلی کشور است. رفتار نمایندگان مجلس و دولت آینده ایران برروی سیاست‌های آینده آمریکا اثر گذار خواهد بود. اگر ما نسبت به آمریکا نگاه مقاومت و تهاجمی در پیش بگیریم، آن‌ها ۱۰ قدم عقب نشینی خواهند کرد درحالی که تساهل و تسامح، زیاده خواهی آن‌ها را در پی خواهد داشت. نگاه به این بازی در عرصه سیاست خارجی، از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =