پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرونا به یک میلیون و ۴۹ هزار نفر

معاون اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی از پرداخت مقرری بیمه بیکاری دوره شیوع بیماری کرونا برای یک میلیون و ۴۹ هزار نفر- ماه در کشور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ «محمد بایندریان» در برنامه چالش رادیو اقتصاد افزود: مقرری بیمه بیکاری ۹۱ هزار نفر - ماه هنوز پرداخت نشده و دلیل آن هم تامین نشدن منابع است.
وی اظهار کرد: متاسفانه در اثر شیوع کرونا در کشور بسیاری از کسب و کارها تعطیل و تعداد زیادی از کارگران از کار بیکار شدند.

معاون اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: طبق قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹ افراد از روزی که بیکار می‌شوند یک ماه فرصت دارند درخواست مقرری بیمه بیکاری خود را به ادارات کار سراسر کشور اعلام کنند.
وی افزود: برای اینکه این فرآیند قانون طی شود و مردم با مشکل مواجه نشوند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه‌ای برای ثبت نام بیمه بیکاری در ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ راه اندازی کرد تا افراد بیکار شده در اثر کرونا درخواست برقراری بیمه بیکاری خود را به صورت غیرحضوری ثبت کنند.

بایندریان گفت: پس از مهلت مقرر قانونی، مشمول بودن متقاضی مورد رسیدگی اولیه قرار می‌گیرد و اگر فرد واجد شرایط قانونی باشد به تامین اجتماعی معرفی می‌شود.
وی با اشاره به ثبت نام بیش از ۷۵۰ هزار نفر در این سامانه گفت: منابع صندوق بیمه بیکاری کفاف پرداخت این شرایط خاص را نداشت حتی برای پرداخت شرایط عادی هم با مشکل مواجه است.
معاون اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی افزود: این موضوع به دولت منعکس شد و رئیس جمهور دستور تخصیص پنج هزار میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی را داد که قرار شد به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یابد.وی اظهارداشت: اگر قرار می‌شد قانون بیمه بیکاری اجرا شود برای سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز داشت.

بایندریان ادامه داد: البته تاکید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی بر اجرای قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹ بود، اما باید شرایط اضطراری کشور هم در نظرگرفته می‌شد.
وی گفت: این آمار و ارقام به سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس شد و سازمان نیز پس از بررسی موضوع اعلام کرد منابعی برای پرداخت چنین مبلغی وجود ندارد و در ضمن پنج هزار میلیارد تومان منابعی که تعیین شده است باید به گروه‌های آسیب دیده دیگر مثل رانندگان، هنرمندان و ... پرداخت شود.

معاون اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۴ خرداد سال ۹۹ طی مصوبه‌ای سه هزار میلیارد تومان منابع برای افراد بیکارشده ناشی از کرونا در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت اختصاص داد که تاکنون فقط یک هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =