جنجال میان «ماکرون» و «سیسی» درباره موضوع حقوق بشر در مصر

موضوع حقوق بشر در مصر سبب ایجاد جنجال میان رئیس جمهور مصر و فرانسه شد به طوری که ماکرون گفت که صریح به السیسی موضوع را گوشزد کرده و رئیس جمهور مصر هم گفت که چیزی برای ترسیدن ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از روسیاالیوم، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر گفت: ما با رئیس جمهور مصر برخی موضوعات مربوط به سازمانهای جامعه مدنی و حقوق بشر در مصر را مورد بررسی قرار دادیم و اسامی را مورد رایزنی قرار دادیم. ما صریح با عبدالفتاح السیسی درباره موضوع حقوق بشر گفتگو کردیم.

وی افزود: درباره اوضاع لیبی گفت‌وگو داشتیم و راه‌های محتمل برای حل آن‌ها را بررسی کردیم. تبدیل لیبی به عرصه ای برای مداخله و اثرگذاری‌های خارجی را محکوم می‌کنیم. فرانسه روابط راهبردی با مصر دارد. برخی در تلاش هستند ثبات خاورمیانه را بر هم بزنند. روی مصر برای ایفای نقش درخصوص یافتن راه‌حل حساب می‌کنیم.

ماکرون با اشاره به منازعات اخیر میان ترکیه و کشورهای اروپایی بر سر اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه گفت: قصد داریم از حق حاکمیت کشورهای حوزه شرق مدیترانه دفاع کنیم. ما زیرپا گذاشتن این حق حاکمیت را محکوم می‌کنیم. مبارزه با تروریسم محور اصلی روابط فرانسه و مصر است و در تلاش هستیم روابط امنیتی و نظامی خود را با مصر تقویت کنیم. این کشور سنگری در برابر افراط‌گرایی است.

از سوی دیگر السیسی هم گفت: با ما به گونه ای در زمینه حقوق بشر گفتگو می کنند که گویا ما حاکم مستبد هستیم و این زیبنده مصر نیست و نباید به آن پرداخته شود زیرا شما به گونه ای صحبت می کنید که گویا ما به مردم احترامی نمی گذاریم. حدود ۵۵ هزار سازمان جامعه مدنی در مصر فعال هستند. ما چیزی برای ترس یا پنهان کردن نداریم. ما برای ساخت آینده ملت در شرایط بسیار سخت و پرتنش تلاش می کنیم.

وی افزود: ما با رئیس جمهور فرانسه موضوع عدم ارتباط تروریسم به دین رابررسی کردیم و اینکه نباید به نمادهای دینی اهانت شود. یک میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد و حتی اگر به فرض، یک درصد از آنها دست به اقدامات افراطی بزنند مفهومش این نیست که همه افراط گرا هستند. من در گفتگوهایم با السیسی ضرورت عدم ارتباط تروریسم با دین را مورد تاکید قرار دادم و اینکه نباید به مقدسات و نمادها اهانت شود.

رئیس جمهور مصر گفت: مصر با وجود اینکه کشوری است که تاوان سنگینی به سبب اقدامات تروریستی پرداخته است اما با آرامش با مشکل تروریسم برخورد می کند. شماری از مصری ها از طوایف مختلف حتی برادران مسیحی به خاطر اقدامات افراطی کشته شده اند. مصر بیش از دیگر کشورهای منطقه از تروریسم رنج برده است.

السیسی گفت: ما با ماکرون تحولات منطقه مدیترانه شرقی و خاورمیانه را بررسی کردیم و اینکه باید با برخی تحرکات و اقدامات تحریک آمیز برخی کشورها مقابله شود.

وی بر ضرورت راهکار سیاسی برای حل بحران لیبی تاکید کرد و گفت: ما بر ضرورت خروج همه شبه نظامیان از لیبی اصرار داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =