کرسی‌های آزاداندیشی فرصتی برای جذب حداکثریِ فعالان فرهنگی است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: دانشجویان ارزشی و انقلابی نیز در چنین فضایی می‌توانند با سخن حق و استدلال منطقی به جذب حداکثری بپردازند.

مهدی ملک محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره درباره ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت و انرژی دانشجویان به ویژه دانشجویان جدیدالورود در فعالیت‌های فرهنگی اظهار کرد: دانشجو با نیروی جوانی و نشاط، انگیزه و روحیه تحول و ایده‌آل خواه به صورت بالقوه نقش بسیار مهمی چه در سطح دانشگاه و چه به تبع آن در جامعه دارد که باید در دانشگاه نیز ایفای نقش کنند.

وی افزود: در این میان، متولیان امر به ویژه معاونان فرهنگی و دانشجویی با توزیع عادلانه امکانات وظیفه دارند زمینه شکوفایی استعدادها را فراهم آورند. در سطح دانشگاه، فراهم آوردن زمینه حضور دانشجویان در تشکل‌ها و کانون‌های علمی و فرهنگی با انواع سلایق مختلف و ایجاد فرصت نقد و اظهار نظر آزاد یکی از همین بسترها است. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بیان کرد: کرسی‌های آزاداندیشی در زمینه‌های گوناگون و در فضایی آزاد، علمی و اخلاقی می‌تواند به نقش‌آفرینی بیشتر دانشجویان در دانشگاه و جامعه بیانجامد. البته مسؤولان باید ظرفیت تحمل و تابآوری خود را افزایش دهند و خطاهای احتمالی دانشجویان را نادیده بگیرند. 

ملک محمدی با اشاره به لزوم اعتمادسازی در بین دانشجویان تصریح کرد: در حال حاضر، انگیزه دانشجویان به سبب مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی جهت مشارکت فعالانه در برنامه‌های دانشگاه کاهش یافته و ما متولیان امر وظیفه داریم در حد توان، نگرانی‌ها را در این باره بکاهیم.

وی ادامه داد: همچنین باید توجه داشت به طور عموم از آن جا که بسیاری از دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کنار تحصیل، به کار اشتغال دارند و یا بعضاً از سنّ جوانی عبور کرده‌اند انگیزه کمتری نسبت به فعالیت فوق العاده و غیر درسی دارند و همراه کردن آنها نیز نیازمند تلاشی مضاعف و لحاظ کردن شرایط ویژه آنان است که فعالیت فرهنگی را دشوارتر میکند. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند تشریح کرد: همان طور که مدیران ارشد فرهنگی دانشگاه به درستی تأکید دارند، نحوه عملکرد مدیران و مسؤولان نقشی به‌سزایی در تربیت و رفتار متربیان و عموم جامعه دارد. در چنین فضایی، ضمن این که صداهای مختلف شنیده میشود و تضارب آراء رخ می‌دهد قطعاً سخن حق به شکل بهتری رخنمایی می‌کند.

ملک محمدی کرسی‌های آزاداندیشی را راهی مطمئن در ایجاد تضارب آرا بین دانشجویان خواند و گفت: دانشجویان ارزشی و انقلابی نیز در چنین فضایی می‌توانند با سخن حق و استدلال منطقی به جذب حداکثری بپردازند. البته باید پذیرفت تهدیدهایی نیز وجود خواهد داشت، اما توجه به این نکته مهم است که هم آموزه‌های قرآنی و حدیثی و نیز فرمایشات رهبر معظم انقلاب با لحاظ همه شرایط بر ایجاد فضای باز گفت‌وگو تأکید می‌کند. تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از سالیان گذشته تاکنون در همین راستا است.     

وی بیان کرد : معاونان فرهنگی نباید از وجود استادان دغدغه‌مند فرهنگی و ارزشی غفلت کنند. بسیاری از استادان حاضر در دانشگاه‌ها دانشجویان فعال دیروز بوده‌اند و علاقه‌مند هستند به فضای فرهنگی کمک کنند. این دسته از استادان هم در ترغیب دانشجویان و هم در اثرگذاری در میان همکارانشان می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: همچنین دانشجویان خوب و صاحب ایده کم نیستند که باید از بخشنامه‌ای کردن فعالیتهای فرهنگی فاصله بگیریم و بکوشیم در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی همچون بیانیه گام دوم، سند دانشگاه اسلامی، سند جامع دانشجویی و فرهنگی و شیوه‌نامه برنامه‌ریزی فرهنگی و دانشجویی، خود دانشجویان متناسب با نیازها و علاقه‌مندی‌های شان نظر بدهند و خود بخش عمده‌ای از کار را برعهده بگیرند.

ملک محمدی خاطرنشان کرد: اگر نظرات دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی اعمال نشود، اعتمادسازی لازم صورت نمی‌گیرد و نمیتوانیم همسو با یکدیگر حرکت کنیم. در واحد دانشگاهی دماوند هسته اصلی اتاق فکر یا هیئت اندیشه‌ورز فرهنگی در دو سطح استاد و دانشجو تشکیل شده و عزیزان به بحث و نظر و ایده‌پردازی درباره امور فرهنگی متناسب با ظرفیت‌های واحد می‌پردازند و نتیجه بحث ها جهت تصویب و اجرا به شورای فرهنگی و تشکل‌ها و کانون‌ها پیشنهاد و منتقل می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =