ساختار دموکراتیک در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در شبکه‌های اجتماعی ساختار دموکراتیک وجود دارد که حق برابری، حق رای و اظهار نظر در آنها لمس می‌شود و ما را به سرمایه های اجتماعی متصل می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،‌ به همت معاونت دانشجویی فرهنگی واحد تیران و با همکاری واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان ششمین نشست مجازی ویژه خواهران با موضوع « آنچه دختران در فضای مجازی می یابند»  به مناسبت روز دانشجو برگزار شد. فائزه تقی پور عضو هیئت علمی گروه رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به عنوان کارشناس در این برنامه حضور داشت.

تقی‌پور بیان کرد: هرچند که در کشورهای مختلف رویکردهای متفاوتی نسبت به انواع شبکه‌های اجتماعی دارند، اما در مجموع رسانه‌ها و خصوصا شبکه های اجتماعی امروزه باعث ایجاد تغییرات فرهنگی و اجتماعی در ایران و سایر کشورهای جهان شده است. مثلا در عراق جوانان بیشتر از فیس بوک استفاده می کنند و واتساپ و اینستاگرام زیاد رواج ندارد. کشور چین و برخی دیگر از کشورها اینستاگرام را فیلتر کرده‌اند. در ایران هم اینستاگرام و هم واتساپ و فیس بوک مورد استفاده است اما از هر کدام کاربری‌ها و استفاده‌های مختلفی می‌شود.

عضو هیئت علمی واحد اصفهان ادامه داد: از آنجا که خانم‌ها بیشتر به صحبت و ابراز احساسات و گپ و گفت و تحلیل‌های کلامی تمایل دارند، به دنبال برقراری ارتباطات اجتماعی در شبکه‌ها برای رفع این نیاز هستند. بطور کلی در کشورهایی که دختران اداراک محدودیت در روابط اجتماعی دارند بیشتر به سمت شبکه ها جذب می شوند. هر چند که ممکن است این ادراک با حقیقت مغایر باشد. بر اساس پژوهش‌ها دلایل بسیاری نیز گرایش به شبکه های مجازی را تقویت می‌کند که این دلایل پاسخ به چیزی است که دختران در فضای مجازی به دنبال آن هستند.

وی برخی از دلایل جذب افراد به شبکه‌های اجتماعی را به این ترتیب برشمرد:  نقد، دنبال شدن و دنبال کردن، دریافت لایک از دلایل جذب افراد به فضای مجازی هستند.

تقی‌پور با اشاره به نتایج یک پژوهش گفت: وقتی تعداد دنبال کننده ها و لایک ها بررسی شد، متوجه شدند افرادی که لایک‌های بیشتری دریافت می کنند بیشتر تمایل دارند مطالب دیگران را لایک کنند. همچنین مشخص شد موضوعات علمی لایک‌های کمتر و موضوعاتی که نمایشی از زندگی شخصی افراد است لایک‌های بیشتری دریافت می‌شود.

این کارشناس رسانه گفت: پژوهشها نشان داده ساختن تصویری از خود در ذهن دیگران، برای افراد مهم است و افراد چیزی را در شبکه های اجتماعی به نمایش می گذارند که دوست دارند دیگران در مورد آنها تصور کنند. مثلا مردها بیشتر پستهایی را در شبکه های مجازی به اشتراک می گذارند که نشانگر قدرت جسمانی یا اقتدار و ثروت آنهاست.

وی به برخی دیگر از جنبه های جذابیت شبکه های مجازی اشاره کرد و گفت: بازنشر کردن، پیوستن به خرد جمعی  و دانش گروهی و اطلاع از عقاید دیگران، برای افراد در شبکه های مجازی جذاب است. شفاف سازی، بازیگوشی و سرگرمی، داشتن فضاهای خصوصی،  پرکردن اوقات فراغت و شاد نگه داشتن خود از دیگر جذابیت‌هاست و  لزوماً تمام آنچه ما در شبکه ها دنبال می کنیم مورد استفاده ما قرار نمی گیرد و کاربردی نیست.

این پژوهشگر عرصه رسانه گفت: صفحات مختلف رویکرد گذشته نگر، آینده نگر و یا حال نگر دارند. ما در استفاده از رسانه از حواس پنجگانه بهره می بریم. برای رادیو حس شنیداری، برای روزنامه و کتاب حس دیداری و برای تلویزیون هر 2 حس درگیر می شود. در رسانه‌های نوین و رسانه‌های موبایلی به دلیل استفاده از انگشت لامسه هم به این حواس اضافه می شود. حتی در اینستاگرام صفحاتی مربوط به رستورانها فست فودها و فینگرفودها ایجاد شده که حس چشایی وبویایی را درگیر می‌کند.

وی اضافه کرد: در شبکه های اجتماعی ساختار دموکراتیک وجود دارد که حق برابری ، حق رای و اظهار نظر در آنها لمس می‌شود و ما را به سرمایه‌های اجتماعی متصل می کند. سرمایه اجتماعی شامل برقراری ارتباط، کسب اعتماد، جلب مشارکت و تحرک طلبی است که همه این موراد در صفحات مجازی قابل دسترسی است. همچنین افراد و کاربران در شبکه ها به دنبال پاسخ مناسب برای  ابعاد شخصیتی خود مانند گشودگی نسبت به تجربه، رفع روان رنجوری‌ها، اغنای حس وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری و بعد تطابق پذیری هستند.

 در ادامه عباسعلی حیدری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان نیز با اشاره به روز دانشجو و تبریک این مناسبت گفت: دانشجویان همیشه در عرصه‌های مختلف و در مقاطع سرنوشت ساز در صحنه حاضر بوده‌اند. در سال 1332 بعد از ورود معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران و ایجاد شرایط خاص در آن زمان، دانشجویان انقلابی وارد عمل شدند. آنها افرادی بودند که بعدها سلسله جنبان انقلاب اسلامی شدند و در همان زمان در تنویر افکار عمومی جامعه نقش زیادی داشتند.

 وی خاطرنشان کرد: دانشجویان  بعد از انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس هم خوش درخشیدند. از قشر دانشجو انتظار می رود که بعد از این هم در عرصه‌های مختلف ورود و تاثیرگذری داشته باشد. تا بر اساس منویات مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی به تمدن اسلامی تبدیل شود. ایشان با اشاره به رشد و پیشرفت در عرصه‌های علمی و ترس دشمن از رشد دانشمندان ایرانی گفت:  احترام و تکریم شهدایی مثل شهید محسن فخری زاده به خاطر این است که پرورش یافته مکتب علم و معرفت هستند و هیچ ذلتی را بر نمی‌تابند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =