دانشجو باید نسبت به مسائل کشور دغدغه‌مند باشد/ پاسخ به شبهات دانشجویی با کرسی آزاداندیشی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت: تا زمانی که مسئله یابی و ایجاد سوال در ذهن دانشجویان صورت نگیرد نمی‌توانیم به حل مسئله و اصل مقوله گفت‌وگو برسیم.

محمد کهندل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فراهم کردن زمینه‌های برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه اظهار کرد: برای تحریک انگیزه و ایجاد رغبت در دانشجویان برای مشارکت در کرسی‌های آزاداندیشی باید در وهله نخست بتوانیم وضعیت جامعه را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... تبیین کنیم.

وی افزود: شرایط، فرصت‌ها و تهدیدها باید به‌گونه‌ای به دانشجویان تبیین شود که اطلاعات آنها در خصوص راهبردها و شرایط تکمیل شود و بتوانند با اتکا به داده‌ها و اطلاعات تبیین شده اظهار نظر کرده و ایده‌پردازی کنند. تا زمانی که دانشجویان در خارج از گود ایستاده‌اند نمی‌توان از آنها انتظار تحلیل و مسئله‌یابی داشت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بیان کرد: در علوم فلسفه و منطق نیز آمده است که برای تحریک و به حرکت درآمدن ذهن باید  «مِن مَبادی الی المرادی» صورت بگیرد، یعنی نقطه مبدایی باید وجود داشته باشد تا به نقطه نتیجه‌گیری برسیم.

کهندل با اشاره به لزوم شکل‌گیری پیش فرض فکری و ایجاد سوال در ذهن دانشجویان عنوان کرد: تا زمانی که مسئله یابی و ایجاد سوال در ذهن دانشجویان صورت نگیرد، نمی‌توانیم به حل مسئله و اصل مقوله گفت‌وگو برسیم. ابتدا باید بذر و مبدأ چالش‌ها در اذهان دانشگاهیان ایجاد شود تا سپس سوال و گفت‌وگو حول آن موضوع شکل بگیرد.

وی ادامه داد: دانشجویان باید در وهله نخست انگیزه لازم برای ایفای نقش در کرسی‌های آزاداندیشی را داشته باشند و این انگیزه می‌تواند از طریق نشریات دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی، فضای مجازی و استادان و معاونان فرهنگی و دانشجویی در آنها ایجاد شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تصریح کرد: آنچه اکنون شاهد آن هستیم، این است که فضای لازم برای ایجاد یک جریان گفتمانی و فضای گفت‌وگو بین دانشگاهیان وجود ندارد. باید بپذیریم که دانشجویان و استادان نیز حق اشتباه دارند و باید در میدان‌ها قرار بگیرند و در معرض آزمون دیده بشوند.

کهندل افزایش آستانه تحمل و نقدپذیری را نیز لازمه ایجاد جریان‌های گفت‌وگو و آزاداندیشی دانست و گفت: نمی‌توانیم با اعمال محدودیت در اظهار نظر در اجرای کرسی‌های آزاداندیشی موفق باشیم. باید اظهار نظر بکنیم و در معرض آزمون قرار بگیریم تا دانشجویان و استادان نیز جرات اظهار نظر و میدان داری را به‌دست بیاورند.

وی تصریح کرد: نیروهای خلاق و توانمند از دل همین محافل گفت‌وگو و کرسی‌های آزاداندیشی شناسایی می‌شوند. نباید نگران و دلواپس اشتباه و خطای دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی باشیم و لازم است میدان و آوردگاه اظهارنظر و نقادی را برای دانشجویان فراهم کنیم. دانشجویان فعال فرهنگی با شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی تجربیات فراوانی را برای آینده خود و کشور به ارمغان خواهند آورد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب خاطرنشان کرد: برگزاری و ایجاد جریان پایدار کرسی‌های آزاداندیشی نیازمند وسعت دید و نظر مسئولان دانشگاهی است. نباید با تنگ‌نظری و نپذیرفتن نقد به استقبال این حوزه برویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083316

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =