تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی قانونی است/ آینده دانشجویان بازیچه دست سازمان سنجش

مصوبات قانونی نشان می‌دهد که فرآیند تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی برای پذیرش براساس سوابق تحصیلی، کاملا قانونی و براساس مصوبات سازمان سنجش بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ۱۶ آذرماه در مراسمی که مناسبت روز دانشجو برگزار شد، انتقادهایی را نسبت به برخی موانع و مداخلات سازمان سنجش بر سر راه فرآیند تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد.

طهرانچی در بخش پایانی سخنان خود گفت:« دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت مصوب یک تکمیل ظرفیت در مقطع کارشناسی ارشد دارد. در این میان اختلاف نظری بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سنجش وجود دارد که متأسفانه عده‌ای بنا دارند سنگربان کنکور باشند و با همه وجود آن را حفظ کنند. چرا که کنکور یک اقتصاد بسیار بزرگ کنار خود شکل داده است. متأسفانه این افراد بسنده نمی‌کنند و حتی در جایی که قانون اجازه می‌دهد تا به‌صورت ویژه دانشگاه آزاد اسلامی دانشجو پذیرش کند، مداخله می‌کنند و می‌خواهند پذیرش دانشگاه را در دستان خود بگیرند».

وی یکی از دلایل عقب افتادن تکمیل ظرفیت دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را همین مداخلات سازمان سنجش دانست و تاکید کرد: «این رویکرد خلاف صریح مصوباتی است که این افراد خودشان در آن جلسات حضور داشتند. این اختلاف باعث شده تکمیل ظرفیت دانشجویان کارشناسی ارشد عقب بیفتد. در حالی که این موضوع یک ماه است که مصوب شده است».

البته شیطنت‌های سازمان سنجش در فرآیند تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد به امسال ختم نمی‌شود. سال گذشته نیز این سازمان طی اطلاعیه‌ای اقدام دانشگاه آزاد مبنی بر تکمیل ظرفیت پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال ۹۸ را در دو مرحله، اقدامی خلاف قانون خوانده بود. طهرانچی نیز در پاسخ به این ادعای سازمان سنجش گفت:«پذیرش دانشجو بخش‌های مربوط به خود را دارد، چه کسی گفته است که پذیرش باید تک مرحله‌ای باشد، دانشگاه اختیار دارد که به صورت دو مرحله‌ای عمل کند و با تکمیل ظرفیت تعداد دانشجویان خود را به حد نصاب برساند. جای تعجب است که اطلاعیه می‌دهند که اقدام دانشگاه آزاد اسلامی غیرقانونی است. در صورتی که پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی کاملاً قانونی بوده است».

قانون چه می‌گوید؟

مداخلات و موانع سازمان سنجش در پذیرش بدون کنکور و تکمیل ظرفیت دانشجویان ارشد دانشگاه آزاد درحالی انجام می‌شود که این فرآیند از پشتوانه قانونی برخوردار است. براساس مصوبات جلسه پانزدهم در ۴ مردادماه سال جاری و جلسه شانزدهم در ۱۰ آبان ماه شورای سنجش و پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مقرر شد مرحله پذیرش با سوابق تحصیلی(معدل) کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۹، مقرر شد تمامی زیر نظام‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی به صورت متمرکز، فرآیند پذیرش دانشجویان مقطع ارشد براساس سوابق تحصیلی را داشته باشند.

همچنین در اطلاعیه‌ای که برروی سایت سازمان سنجش بارگزاری شده، بر این موضوع تصریح شده است. در این اطلاعیه آمده است:« براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین جلسات پانزدهم و شانزدهم شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۴/۵/۹۹ و ۱۰/۸/۹۹ مقرر شد در رشته‌محل‌هایی که ظرفیت آنها در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی تکمیل نشده و فاقد انتخاب رشته کننده مردود هستند، پذیرش براساس سوابق تحصیلی (معدل تراز شده کارشناسی) بصورت متمرکز صورت بگیرد».

تفکیک سنجش و پذیرش؛ زنگ خطری برای مافیای کنکور

موضوع تفکیک سنجش از پذیرش و در نهایت حذف کنکور، همواره جزو مسائل مورد تاکید شورای انقلاب فرهنگی بوده است. مطابق تبصره ۲ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۱۰ شهریور سال۹۲ مجلس شورای اسلامی، صرفاً مسئولیت سنجش داوطلبان به سازمان سنجش آموزش کشور سپرده شده است. به همین دلیل فرآیند پذیرش دانشجویان در حیطه اختیارات دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد و این دانشگاه می‌تواند فرآیند تکمیل ظرفیت خود را برای پذیرش بدون آزمون، در تمامی مقاطع برگزار کند.

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره فرآیند تفکیک سنجش از پذیرش گفت: «جدا بودن سنجش از پذیرش یعنی سطح و رتبه علمی فرد جدا می‌شود و بر اساس یک پیشنهاد، این رتبه تا یک بازه زمانی مثلاً ۲ ساله معتبر است تا فرد بتواند با آزادی عمل بیشتری برای انتخاب رشته و دانشگاه اقدام کند».

وی افزود: « کنکور فعلی یا بهتر است بگوییم مسابقه‌ای که با مشترک بودن سنجش و پذیرش توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، داوطلب بعد از قبولی در آزمون بلافاصله با رتبه کسب کرده در کنکور پذیرش هم می‌شد. با جدا شدن طرح سنجش از پذیرش علاوه بر رتبه فرد در کنکور، سطح علمی و رتبه علمی طی فرآیندی تعیین می‌شود و نتیجه عمل هر فردی در کنکور باید قابل مقایسه باشد».

دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن بیش از ۱ میلیون دانشجو و براساس مصوبات قانونی نظام آموزش عالی، این اختیار را دارد که فرآیند تکمیل ظرفیت خود را حتی برای پذیرش افراد براساس سوابق تحصیلی  داشته باشد و رزومه و سطح علمی اشخاص را برای پذیرش مورد ارزیابی قرار دهد. این موضوع می‌تواند در طولانی مدت، به حذف و یا هدفمند شدن کنکور سراسری منجر شود؛ مسئله‌ای که شاید در آینده‌ای نه چندان دور زنگ خطری برای مافیای کنکور باشد.

مصوبات قانونی نشان می‌دهد که فرآیند تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی برای پذیرش براساس سوابق تحصیلی، کاملا قانونی و براساس مصوبات سازمان سنجش بوده است. لذا برخی شیطنت‌ها و ایجاد موانع در این فرآیند، موضوعی ابهام برانگیز است. ادامه این روند نتیجه‌ای جز اختلال در روند امور آموزشی دانشجویان و بازی با آینده آن‌ها درپی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =