امر به معروف و نهی از منکر دژ دیدبانی حراست از زندگی است

رئیس ستاد امر به معروف گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی پاسداری از حیات بشر و مقابله با مرگ معنویت، اخلاق، کار و پیشرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی با نخبگان دانشگاهی صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ آذر ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی رئیس و جمعی از نخبگان و مسئولان آموزش و پرورش منطقه ۴ تهران در محل حوزه علمیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

پس از طرح نظرات و دیدگاه‌های مسئولان و نخبگان آموزش و پرورش، حجت الاسلام صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و امام جمعه موقت تهران گفت: خدا را شکر می‌کنم که به ما بهترین دین یعنی اسلام و چشمه جوشان حیات بخش و کتاب همیشگی زندگی بشر یعنی قرآن و الگوهای در تراز قرآن یعنی پیغمبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) را عطا کرد و ما را در زمان انقلاب اسلامی زمین نشین کرده است.

وی افزود: در شرایطی که جهان آماده می‌شد که فاتحه دین را بخواند و فکر می‌کردند دین در جامعه بشری جایگاهی ندارد و با همین دید سطحی شروع به وارد کردن هجمه‌های عظیم به دین کردند؛ شرقی‌ها دین را افیون می‌دانستند و غربی‌ها هم می‌گفتند که اسلام دین شمشیر است. جوان‌های ما هم در دانشگاه‌ها در میان این دو گفتمان گرفتار بودند و قدر متیقن برای آنها این بود که دین اسلام برای زندگی نیست. خدای متعال در همین شرایط قدرت‌نمایی کرد و یک فقیه عارف جان بر کف متوکل به خدا آمد و پرچم انقلاب را به دست گرفت و به شرق و غرب تاخت و هویت تازه‌ای را به جامعه بخشید که این هویت مستقل نه شرقی نه غربی بلکه جمهوری اسلامی بود.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: خداوند دل‌ها را شکار این مرد کرد اما دشمنان برای مقابله با تحقق این شعارها و استمرار این گفتمان جنگ را به ما تحمیل کردند، قربانیان زیادی را به شکل ترور از ما گرفتند و امروز هم در یک جنگ تمام عیار فرهنگی، تبلیغاتی، روانی و اقتصادی ما را تحت فشار قرار داده اند و همه اینها نشانه آن است که ما یک قدرتی هستیم که دنیا از این قدرت نگران است و می‌خواهد این قدرت را به ضعف تبدیل کند. خدا را شکر می‌کنیم که اگر چه امام (ره) رفت اما کسی به جای او آمد که همان بود و در مقابله با طوفان‌های سهمگین خم به ابرو نیاورد و توانست پرچم را در قله نگه دارد. یک انسان وارسته، دشمن شناس، زمان شناس، دین شناس و جامعه شناس که جز سرمایه‌های عظیم فرهنگیان و فرهنگ‌سازان و مربیان ماست‌.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: خیلی از شهدایی که حیات را معنی کرده و زندگی را در شهادت یافتند و زندگی حقیقی را با خون خود به عالم به عنوان تابلوی سعادت ارائه کردند. در این شرایط اگر مأیوس باشیم در پیشگاه خدا هیچ عذری نداریم. اولین قدم در خودسازی و جامعه سازی و ایجاد تمدن اسلامی امید است؛ ما قبل از انقلاب چه بودیم و چه داشتیم و چه کسانی بر ما مسلط بودند، و بعد از انقلاب چه مسیری را طی کردیم و به چه ثروت‌هایی رسیدیم و الان در کجای عالم قرار داریم؟ این بالاترین معروف است که ما باید آن را بشناسیم.

آیت الله صدیقی تاکید کرد: اینکه هم حضرت امام (ره) می‌فرمودند که حفظ نظام از اوجب واجبات است و هم رهبر انقلاب بالاترین معروف را حفظ نظام اسلامی می‌دانند، آن سرمایه عظیمی که همه خوبی‌ها از او می‌جوشد الگو و کسی است که پرچم را در قله نصب کرده است. اگر امت امام داشته باشد، امت است اگر نه امت نیست؛ یک شخصیت با استقامت و نستوه و خستگی ناپذیر و گویا. در مکتب ما اول مسئله هستی شناسی و دوم راه شناسی است که همان خودشناسی است و انسان خودش صراط مستقیم است. رسول الله (ص) صراط است، امیرالمومنین (ع) صراط است، امام (ره) صراط است و مقام معظم رهبری صراط است. اینها معروف‌های اثرگذار و مبنایی ما است که هستی آگاه حکیم ناظر مهربان بر ما احاطه دارد، ما خدا و الله داریم و پرستش خود را در او منحصر کرده‌ایم.

وی افزود: سوم هدف شناسی، یعنی شناخت مبدا و مسیر و مقصد انسان است و در نهایت انسان باید مظهر صفات جلال و جمال الهی شود. این دورنمایی است که مکتب ما ارائه می‌کند و افسران این میدان اول خانواده و بعد معلمان هستند. اینها اولین گروهی هستند که به امانت‌های الهی و آینده سازان جامعه شکل می‌دهند. اولین تابلویی که در جانها ترسیم می‌کنند آموزگاران هستند. دامن پاک و لقمه حلال شرط اول است و در مرحله دوم آموزگاران قرار دارند که یا جامعه را به سوی خدا و یا به سوی هوی می‌برند. دین آمده به ما حیات طیبه، پویایی، بالندگی و آرمان خواهی و نشاط و امید بدهد. دینی که در گوشه مسجد خلاصه شده و یک امر شخصی است یک دین مرده است و حیات بخش نیست. دین آمده در جای جای زندگی ما نسیم رحمت بوزد. ما شعارمان بسم‌الله الرحمن الرحیم است. این شعار باید در سراسر زندگی ما تجلی داشته باشد و هر جا می‌رویم نسیم رحمت که نسیم حیات، رشد، عزت و پیشرفت است بوزد. اینها علائم زندگی است، اگر بود ما زنده‌ایم و اگر نه دین نداریم. هر جا افسردگی، رکود، بیکاری و مسئولیت گریزی باشد آنجا بی دینی است.

آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه دین آمده تا همه کارهای ما را مقدس کند. تاکید کرد: اگر دیدید دینی شما را به زندگی دعوت می‌کند دین است و اگر شما را از زندگی جدا می‌کند دین نیست. دین آمده تا به خانواده‌ها رنگ خدا بدهد که این یک دین واقعی است. امر به معروف و نهی از منکر یعنی پاسداری از حیات و زندگی بشر و مقابله با مرگ معنویت و اخلاق و کار و پیشرفت. آنچه ضد ارزش است منکر است و آنچه زندگی ساز است آن معروف است. امر به معروف و نهی از منکر دژ دیدبانی حراست از زندگی است. اگر نظارت عمومی نباشد ارزش‌ها به مرور مورد هجمه قرار خواهند گرفت و جامعه هم حساس نیست که زنده باشد و قهرا زندگی را از ما خواهد گرفت. بدون امر به معروف و نهی از منکر حیات جامعه استمرار پیدا نمی‌کند. وقتی گفتمان سازی در مسیر انحرافی قرار گرفت ارزش‌ها رنگ می‌بازند و به تدریج از بین می‌روند.

وی افزود: به همین دلیل است که قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر را امتیاز امت اسلام معرفی کرده است. اگر چنانچه افراد بی تفاوت باشند و «به من چه» بگویند و این دست عبارت‌ها جای نظارت عمومی را بگیرد دیگر اسلام هیچ تمایزی نسبت با مسیحیت و یهودیت ندارد. تمام امتیاز ما به این زنده بودن ماست. نظارت عمومی و نظارت بر خود و بر یکدیگر نامش امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف یعنی من باید خوب باشم و دیگران را دعوت به خوبی کنم و از خوبی‌های جامعه هم راضی باشم و هم به آن تشویق کنم. همانطور که گفتم بالاترین سرمایه ما ولایت و شهادت است. ما با داشتن این ولی و این همه شهدای طاهر و مطهر، نباید آنقدر بی تفاوت باشیم که به ما هجمه وارد کنند. باید بدانیم آنچه که نمی‌گذارد جامعه به بیماری مبتلا شود امر به معروف و نهی از منکر است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان خطاب به حاضرین جلسه گفت: اولین قدم توجه به خودسازی است و بعد هم باید منطقه‌ای، ملی و جهانی فکر کنیم. همیشه تحولات از یک نقطه شروع می‌شوند اما راه خود را باز می‌کنند و سفره گسترده می‌شود و در نهایت می‌بینیم که همه دارند تغذیه می‌شوند. امروز دو منکر در جامعه شایع شده؛ پیغمبر اکرم (ص) می‌فرمایند که تأخیر در ازدواج شر پروری و فساد پروری است، منکر دوم هم بیکاری است. بیکاری جز امور ضد ارزش است که در جامعه ما بلای خانمان سوز است که همه می‌خواهند پول بگیرند اما کار نمی‌کنند. چند نفر مثل شهید فخری زاده داریم که در هر زمان نیاز جامعه را ببیند و انگشت روی آن بگذارد؟ ایشان در دوران دفاع مقدس جنگیدند، در دوران هسته‌ای در کنار شهید تهرانی مقدم مجاهدت کردند و در دوران کرونا هم اولین فرآورده‌های ضروری جهانی را به مملکت ارائه کردند. آموزش و پرورش ما باید افراد اینچنینی تربیت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =