بیانیه وزیر کار به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد/ شفافیت، بهترین راهبرد مبارزه با فساد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیانیه‌ای به مناسبت ۱۸ آذر روز جهانی مبارزه با فساد تاکید کرد: باوردارم که شفافیت، راهبردی برای مبارزه با فساد، تصمیم‌گیری آشکار، افزایش پاسخگویی، ارتقاء و کارآمد کردن سیاستگذاری و گسترش اعتماد عمومی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، ‌ محمد شریعتمداری در این بیانیه آورده است: یکی از وعده‌های اصلی اینجانب در مجلس اسلامی در زمان اخد رأی نمایندگان مجلس، تأکید بر موضوع «شفافیت» به عنوان راهبردی بی جایگزین در مسئله مبارزه با فساد بود.

در این چارچوب همزمان با روز جهانی مبارزه با فساد خرسندم که بیان کنم، طی ۲ سال اخیر، در مدت تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ویژه با به کارگیری جوانان کاربلد، متخصص و متعهد اقدامات و راهبردهای متنوعی در حوزه شفافیت و مبارزه با فساد توسط همکاران اینجانب به کار گرفته شده و امروز به کارنامه‌ای قابل قبول و پر افتخار تبدیل شده است.

شریعتمداری می‌افزاید: در این چارچوب یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در ذیل موضوع شفافیت، راه اندازی و فعال کردن سامانه‌های شفافیت با هدف گسترش نظارت مردمی، ارتقاء کارآمدی مدیریتی، ساختارمند کردن ارتباط و پاسخگویی به ذی نفعان و بهبود کیفی و کمی خدمات به جامعه هدف بوده است.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: خروچ از بنگاه داری، حضور در بورس و افزایش مشارکت سهامداران از دیگر اقدامات راهبردی بوده است که گامی مهم برای صیانت از اموال ذی حقان صندوق‌های بازنشستگی به شمار می‌رود.

به گفته وی، تنقیح قوانین، به روزآمد کردن دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها از جمله پاسخ‌های درست و بجا به مطالبه گروه‌های ذیربط و ذی نفع وزراتخانه است. ساختارمند و شفاف کردن فرایند انتصابات، الکترونیکی کردن خدمات، زمینه سازی برای نظارت نهادهای نظارتی و مردمی، پیگیری شفاف پرونده‌های حقوقی همراه با انجام دقیق تکالیف قانونی و اختصاصی از دیگر اقدامات در این حوزه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: باید متذکر شوم که امروزه عبارت شفافیت واژه‌ای پرتکرار در ادبیات سیاسی اجتماعی است. مردم از دولت، دولت از سایر قوا، مجلس از دولت، دولتی‌ها از نهادهای مدنی، نهادهای مدنی از حاکمیت و به عبارتی همه از یکدیگر خواستار شفافیت بیشتر هستند. این استفاده پربسامد در حوزه‌های عمومی و در بین سیاستگذاران و سیاست‌ورزان می‌تواند از آن رو مثبت تلقی شود که کلمات، گفتمان‌ها، نمادها و ایده‌ها خود به عنوان هنجار رفتاری پذیرفته و به اعمال و رفتارهای خاصی منجر شوند.

در بخش دیگر این بیانیه تصریح شده است: باوردارم که شفافیت راهبردی برای مبارزه با فساد، تصمیم‌گیری آشکار، افزایش پاسخگویی، ارتقاء و کارآمد کردن سیاستگذاری و گسترش اعتماد عمومی است. این بدین معنی است که شفافیت قرار نیست به ابزاری برای عکس گرفتن و پز داد تبدیل شود بدون آنکه کارکردی برای بهبود حکمرانی، ارتقای اعتماد و امید و افزایش رفاه مردم داشته باشد.

در پایان این بیانیه آمده است: نکته مهم دیگر آنکه اگر در حوزه شفافیت دستاوردهای ملموسی وجود داشته باشد این امر هم محور وفاق عمومی و هم عامل پیوند دادن شهروندان، نهادها و سیاستمداران آن‌ها و هم راه‌حلی برای بسیاری از مسائل و چالش‌های حوزه سیاستگذاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =