فعالیت ۷ کانون و ۷ نشریه دانشجویی در واحد میانه/ تشکل‌های دانشجویی باید در راستای توسعه کشور تقویت شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، گفت: با توجه به این که واحد میانه دارای ۷ کانون و ۷ نشریه دانشجویی است، لذا بهترین فرصت برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، استفاده از این پتانسیل‌ها است. در همین راستا با ایجاد رقابت بین دانشجویان فعال فرهنگی، می‌توان در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی موفق‌تر عمل کرد.

حبیب الله خدابنده معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به برنامه‌های فرهنگی در این واحد دانشگاهی، اظهار کرد: عمده برنامه‌های فرهنگی واحد میانه با توجه به رهنمودهای مقامات بالادستی، تقویت تشکل‌های سیاسی، تشکیل کانون‌های فرهنگی، تشویق دانشجویان برای انتشار نشریات دانشجویی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و برگزاری کارگاه‌های مختلف از قبیل مهارت‌های زندگی، آسیب‌های اجتماعی، اثرات مخرب استفاده از مواد مخدر و روانگردان‌ها است. تا پایان سال جاری با استفاده از فضای مجازی تلاش خواهیم کرد فعالیت‌های فرهنگی واحد را به نحو احسن انجام دهیم.

وی در خصوص جشنواره «از حماسه تا حماسه»، گفت: بعد از ابلاغ بخشنامه مربوط به جشنواره، مراتب از طریق کانال‌های رسمی واحد به اطلاع دانشجویان رسید و تبلیغات لازم صورت گرفته است. تعداد مشارکت دانشجویان متاسفانه خیلی مطلوب نبوده ولی دانشجویانی که مشارکت داشته‌اند، فعالیت خوبی در کلیه زمینه‌ها و متناسب با رویدادهای سیاسی و اجتماعی با در نظر گرفتن مسائل روز انجام می دهند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، تصریح کرد: در بحث کرسی‌های آزاد اندیشی و همچنین جلسات پرسش و پاسخ در فضای مجازی فعالیت چشمگیری داریم. بطور میانگین هر ماه در اینستاگرام یک جلسه به صورت لایو برگزار می‌شود و گزارش خبری آن در کانال‌ها و سایت دانشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی افزود: موضوع کرسی‌ها متناسب با عناوین برنامه‌های ابلاغی سازمان مرکزی بوده و قطعا برگزاری چنین جلساتی بر معرفت‌افزایی دانشجویان تاثیر بسزایی دارد.

خدابنده ادامه داد: با توجه به این که واحد میانه دارای ۷ کانون و ۷ نشریه دانشجویی است، لذا بهترین فرصت برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، استفاده از این پتانسیل‌ها است. در همین راستا با ایجاد رقابت بین دانشجویان فعال فرهنگی، می‌توان در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی موفق تر عمل کرد. این رقابت هم اکنون ایجاد شده و متقاضی برگزاری این کرسی‌ها نسبت به سنوات قبل افزایش یافته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، اظهار کرد: تشکل‌های سیاسی واحد میانه شامل بسیج دانشجویی، بسیج اساتید، بسیج کارمندی و تشکل سیاسی اساتید است و با توجه به توصیه‌های معاونت فرهنگی، در نظر داریم که تشکل‌های سیاسی را تقویت کنیم. در حال حاضر با توجه به بحران کرونا، مهمترین دغدغه تشکل‌های سیاسی، جذب دانشجو مخصوصا نودانشجویان در این تشکل‌ها بوده و بایستی در این زمینه راهکار مناسبی به کار گرفته شود.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارها برای توسعه تشکل‌ها استفاده از فضای مجازی است. افزایش بودجه فرهنگی در انجام فعالیت‌های فرهنگی بسیار موثر است ولی متاسفانه به موازات افزایش درصد بودجه فرهنگی، کاهش تعداد دانشجو باعث تقلیل  درآمد شهریه شده و در نهایت باعث پایین آمدن بودجه فرهنگی شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، تأکید کرد: استفاده از دانشجویان فعال فرهنگی، به ویژه تشکل‌های سیاسی، کانون‌ها و نشریات دانشجویی بهترین فرصت برای فعالیت در فضای مجازی است. با توجه به این که قشر دانشجو هم انرژی لازم برای این گونه فعالیت‌ها و هم بر فن آوری روز مخصوصا پیام رسان‌ها آشنایی کافی دارند لذا تصمیم بر این است که برای پیش بردن اهداف فرهنگی دانشگاه از این نیروی بالقوه استفاده شود.

وی تصریح کرد: در ارتباط با پویش کمک مومنانه ستادی متشکل از دانشجویان، کارکنان و خیرین شهر تشکیل شده و کمک‌های موثری جمع آوری و توزیع شده است. همچنین در سطح شهرستان با نهادهایی که در این امر خیر فعال هستند، همکاری لازم صورت می‌گیرد.

خدابنده اضافه کرد: در زمینه فعالیت جهادی برای مبارزه با کرونا فعالیت‌های خوبی در این دانشگاه صورت گرفته است. برای مثال چندین مرحله توسط دانشجویان و کارکنان خیر واحد میانه، ماسک توزیع شده و همچنین چندین بار در سطح شهر، خودپردازهای بانک‌ها و همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی توسط دانشجویان این دانشگاه ضد عفونی شده است. در یک حرکت سمبلیک توسط چند نفر از کارمندان و دانشجویان این واحد یک تابوت که در روی آن هشدارهای کرونایی درج شده بود، در خیابانهای سطح شهر به معرض نمایش گذاشته شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، گفت: در هر شهری متناسب با بافت فرهنگی بایستی ابتکار لازم در عرصه فعالیت فرهنگی صورت گیرد. برای مثال در شهر میانه نمایش تابوت در سطح شهر پیامد خوبی در رابطه با مبارزه کرونا داشته است. با توجه به این که شهر میانه در شاهراه ترانزیت مواد مخدر قرار گرفته و یکی از معضلات مهم این شهرستان است، لذا در سنوات گذشته، این واحد دانشگاهی اقدام به برگزاری همایش استانی مبارزه با مواد مخدر کرد و در این همایش توسط دانشجویان واحد تئاتری در زمینه آسیب‌های اجتماعی استفاده از مواد مخدر به معرض نمایش گذاشته شد و انعکاس آن بسیار موثر واقع شد و این تئاتر به درخواست مسئولان شهر در ادارات مختلف اجرا و در سطح استان مطرح شد.

خدابنده تصریح کرد: در این زمینه قبل شیوع کرونا توسط کارشناسان مربوط کارگاه‌های مختلفی از قبیل کارگاه آموزشی پیش از ازدواج، کارگاه آموزشی زندگی مشترک، کارگاه آموزشی روابط بین فردی و کارگاه مهارتهای زندگی تشکیل شد. همچنین یک همایش شهرستانی با عنوان ازدواج آسان در این واحد برگزار شد.

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه موسسه خانه مهر اندیشان میانه و نیز اداره بهزیستی این شهرستان با واحد میانه همکاری می‌کنند. با اطلاع رسانی بخشنامه تخفیف شهریه ازدواج، استقبال خوبی صورت گرفته و دانشجویان از مزایای آن بهره مند می‌شوند. متاسفانه چالش‌های پیش روی مساله ازدواج، بحران کرونا، اشتغال و نابسامانی اقتصاد است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، گفت: بخشنامه حجاب و عفاف در چهار گام اجرا می‌شود و گام های نخست آن حالت ارشادی دارد و این نقطه قوت برای این بخشنامه است. چنانچه دانشجو در گام‌های اول مقررات مربوط به شئونات فرهنگی و رفتاری را رعایت کند هیچ مشکل خاصی دامن گیر آن نمی‌شود ولی چنانچه علیرغم تذکرات محترمانه شفاهی و یا تعهد کتبی و یا در جریان گذاشتن خانواده دانشجو کارساز نباشد، گام نهایی این دستورالعمل موجب می‌شود تا با دانشجویانی که شئونات رفتاری را رعایت نمی‌کنند، برخورد قاطع صورت گیرد.

وی تأکید کرد: این بخشنامه تاثیر خوبی را در زمینه حجاب و عفاف گذاشته است. البته در کنار این بخشنامه لازم است که کارگاه‌ها و همایش‌های مرتبط با حجاب و عفاف در سطح دانشگاه برگزار شود. در همین راستا واحد میانه همایش شهرستانی را برگزار کرده و میزبان یک کارگاه تحت عنوان طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر را  در سطح شهرستان عهده دار بوده است به طوری که از معلمان، مشاوران و مدیران دبیرستان‌ها و هنرستان‌های شهرستان و همچنین دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها  جهت شرکت در این کارگاهها دعوت به عمل آمده بود و بازتاب خوبی داشته است. هر شخصی که به عنوان دانشجو در دانشگاه ثبت نام می کند، قبل از آن به مدت ۱۲سال در مدارس مشغول به تحصیل بوده و می توان گفت نحوه تربیت و پرورش دانش آموزان در شکل گیری شخصیت اجتماعی و فرهنگی آنها بسیار موثر است. متاسفانه هر دانشجویی که در دوران دوازده ساله دانش آموزی خود به نحو احسن پرورش نیافته است، بعد از ورود به دانشگاه و شروع مرحله دانشجویی، معضلاتی را به بار می آورند که کارشناسان فرهنگی و مسئولین ذی‌ربط با الهام از بخشنامه های ابلاغی و همچنین وظایف دینی که در قبال امر به معروف و نهی از منکر دارند، نهایت تلاش خود را در ارشاد این گونه دانشجویان به کار می‌گیرند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1083447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =