ایران آماده کمک به استحکام آتش بس آذربایجان و ارمنستان است

رئیس‌جمهور گفت: ایران برای ایفای نقش در کمک به استحکام آتش بس آذربایجان و ارمنستان و برقراری ثبات در منطقه اعلام آمادگی می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت الاسلام حسن روحانی امروز(چهارشنبه) در دیدار «جیحون بایرامف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به مواضع صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران در درگیری مورد مناقشه قره باغ و حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، از پایان جنگ بین دو کشور و آزاد شدن مناطق اشغالی آذربایجان و برقراری آتش بس ابراز خشنودی کرد.

وی همچنین با اشاره به ارائه طرح ایران برای پایان درگیری منطقه قره باغ با اعزام نماینده ویژه به کشورهای روسیه، آذربایجان و ارمنستان، آمادگی جمهوری اسلامی برای ایفای نقش سازنده در کمک به استحکام آتش بس بین دو کشور و برقراری ثبات در منطقه را اعلام کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده از مرزهای ایران و آذربایجان برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری، افزود: با توجه به پایان دوران ترامپ در آمریکا و روی کار آمدن دولت جدید در این کشور احساس می کنیم، کشورها شرایط بهتری برای همکاری خواهند داشت.

روحانی در ادامه با اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاده شده آذربایجان، گفت: با توجه به همسایگی دو کشور و امکانات موجود در ایران، حضور و مشارکت ایران در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ قره باغ به نفع دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به توافقات قبلی دو کشور ایران و آذربایجان از جمله پروژه راه آهن رشت – آستارا بر تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات تاکید کرد و گفت: شرایط برای اجرای پروژه های مشترک همکاری توافق شده بین دو کشور از جمله سد خداآفرین و احداث نیروگاه فراهم است و دو کشور می توانند همکاری های خود را در حوزه های صنعتی، علمی ، داروسازی و دیگر بخش ها بیش از پیش توسعه دهند.

روحانی روابط با کشور دوست و همسایه آذربایجان را خوب و برادرانه خواند و گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با جمهوری آذربایجان است و امیدواریم با استفاده از فرصت ایجاد شرایط جدید بین المللی، روابط دو کشور بیش از پیش توسعه یابد.

وزیر امور خارجه آذربایجان نیز در این دیدار، از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی آذربایجان قدردانی کرد و گفت: ایران را کشور دوست و همسایه خوب خود می دانیم و اراده رئیس جمهوری و مقامات آذربایجان توسعه همه جانبه مناسبات با ایران است.

«جیحون بایرامف» با اشاره به آزاد سازی مناطق اشغالی این کشور و احیای ۱۳۲ کیلومتر مرز مشترک با ایران، خاطرنشان کرد: مرزهای آذربایجان با ایران، مرز دوستی و توسعه است و بر این باور هستیم که احیای این مرزها می تواند پروژه های همکاری جدیدی برای دو کشور ایجاد کند.

بایرامف با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط با ایران در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری، اجرای پروژه راه آهن رشت - آستارا را موجب افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و ابراز امیدوای کرد که با شرایط جدید بین المللی و رفع موانع موجود ناشی از تحریم های آمریکا، پروژه های مشترک همکاری دو کشور به سرعت اجرایی و عملیاتی شود.

وزیر امور خارجه آذربایجان همچنین در این دیدار، ترور دانشمند ایران، شهید محسن فخری زاده را محکوم و تاکید کرد: ترور یک دانشمند علمی به هیچ عنوان مورد قبول نیست و این اقدام را بشدت محکوم می کنیم.

کد خبر: 1083469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =