دستاورد جدید محقق ایرانی در موفقیت لقاح آزمایشگاهی

دانشمندان راه های جدیدی برای بهبود میزان موفقیت لقاح آزمایشگاهی کشف کرده‌اند. «رضا نصرتی» محقق ایرانی دانشگاه «موناش» ناظر این پروژه بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از نیوز مدیکال نت، دانشمندان راه های جدیدی برای جداسازی اسپرم های با کیفیت و بهبود میزان موفقیت لقاح آزمایشگاهی کشف کرده‌اند.

 یک دستگاه جدید که با نظارت «رضا نصرتی» محقق ایرانی دانشگاه «موناش» ساخته شده است، می‌تواند با امواج صوتی در هر ثانیه ۱۴۰ اسپرم با کیفیت را غربال کند و بیش از ۶۰ هزار اسپرم با کیفیت بالا را طی یک ساعت جدا کند.

بر اساس یک مطالعه که در مجله «Lab on a Chip» منتشر شده است، یک دستگاه جدید می‌تواند با استفاده از امواج صوتی، اسپرم‌های با کیفیت بالا را از اسپرم‌های بی کیفیت برای کمک به زوج‌های نابارور جدا کند.

این فرآیند جدید و سریع و خودکار «صوت در مایع» (acoustofluidic) توسط گروهی از مهندسان مکانیک و هوافضای دانشگاه «موناش»(Monash) ابداع شده است و اسپرم‌ها را با مورفولوژی طبیعی سر و یکپارچگی دی ان ای با کیفیت بالا از نمونه‌های خام منی جدا می‌کند.

این دستگاه می‌تواند تقریباً ۱۴۰ اسپرم در ثانیه پردازش کرده و بیش از ۶۰ هزار اسپرم با کیفیت بالا را در کمتر از ۵۰ دقیقه انتخاب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =