قدردانی وزیرخارجه جمهوری آذربایجان از مواضع ایران در طی بحران قره باغ

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با ظریف از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در طول این بحران و حمایت کشورمان از رفع اشغال تشکر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان که به ایران سفر کرده است، ظهر امروز (چهارشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.  

ظریف در این دیدار، ضمن خوشامدگویی به همتای آذری خود، از پیشرفت‌های صورت گرفته در مسیر آتش‌بس و توافق صلح و همچنین رفع اشغال اراضی جمهوری آذربایجان استقبال کرد.

* تأکید ظریف بر حل و فصل دائمی بحران قره باغ از طریق گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی

وزیر امور خارجه همچنین با تشریح سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال منطقه قفقاز مبتنی بر حسن همجواری، بر حل و فصل دائمی بحران از طریق گفت‌وگو و راه حل سیاسی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز ضمن تسلیت مجدد شهادت شهید فخری‌زاده و محکوم کردن این اقدام تروریستی، از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در طول این بحران و حمایت کشورمان از رفع اشغال تشکر و سیاست ایران در قبال بحران قره باغ را سیاستی متوازن خواند.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین در این دیدار در خصوص توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط دوجانبه، همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی، دریای خزر، پروژه‌های بازسازی مناطق آزاد شده، همکاری‌های مرزی، امنیتی، طرح‌های در دست اجرا، بهره‌برداری از سد خداآفرین، راه‌آهن رشت- آستارا، کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و سایر مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.  

ظریف و بایراموف همچنین درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز رایزنی کردند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که پس از تصدی این سمت اولین بار است که به ایران سفر می‌کند، پیش از این نیز با حسن روحانی رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی در این دیدار با اشاره به ارائه طرح ایران برای پایان درگیری منطقه قره باغ با اعزام نماینده ویژه به کشورهای روسیه، آذربایجان و ارمنستان، آمادگی جمهوری اسلامی برای ایفای نقش سازنده در کمک به استحکام آتش بس بین دو کشور و برقراری ثبات در منطقه را اعلام کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده از مرزهای ایران و آذربایجان برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری، افزود: با توجه به پایان دوران ترامپ در آمریکا و روی کار آمدن دولت جدید در این کشور احساس می کنیم، کشورها شرایط بهتری برای همکاری خواهند داشت.

 روحانی در ادامه با اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاده شده آذربایجان، گفت: با توجه به همسایگی دو کشور و امکانات موجود در ایران، حضور و مشارکت ایران در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ قره باغ به نفع دو کشور خواهد بود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر امروز وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در توئیتی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست حسن همسایگی، ضمن استقبال از پیشرفت‌های حاصله و آزادسازی مناطق اشغالی، بر ضرورت حل و فصل دائمی بحران قره باغ از طریق سیاسی تأکید دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =