۸/۹ درصد از جمعیت شاغل تابستان در سال ۹۸ به جمعیت غیرفعال اضافه شده‌اند

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۲/۳ درصد از بیکاران و ۸/۹ درصد از جمعیت شاغل تابستان ۱۳۹۸، در تابستان ۱۳۹۹ به جمعیت غیرفعال اضافه شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «تحلیل شاخص‌های بازار کار در فصل تابستان ۱۳۹۹» آورده است: با توجه به تحولات شتابان و مهم بازار کار کشور در فصول اخیر، تمرکز بیشتر بر تحلیل کوتاه ‌مدت این بازار می‌تواند حاوی اطلاعات ارزشمند و حتی رفع‌ کننده ابهام ‌ها و برخی سؤالات موجود درخصوص این تحولات باشد.

درخواست‌های مکرر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص تحولات بازار کار تهیه این گزارش‌ها را ضروری نموده است و انتظار می‌رود این گزارش‌ها بتواند از طریق ارائه به‌روزترین تحلیل‌ها و اطلاعات بازار کار برای سطوح مختلف قانونگذاری و سیاستگذاری مفید باشد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس براساس بررسی‌های مهم‌ترین تحولات بازار کار کشور در تابستان ۱۳۹۹ متأثر از شیوع ویروس کرونا، آمده است که در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ۱۳۹۸)، جمعیت فعال ۱۶۲۶ هزار نفر کاهش داشته است که بخش مهمی از آن را زنان تشکیل می‌دهند.

این موضوع سبب شده نرخ مشارکت با کاهش ۳/۱ درصدی به رقم ۴۱/۸ درصد برسد. همچنین در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به تابستان ۱۳۹۸، تعداد ۱۲۰۹ هزار نفر از جمعیت شاغلان کشور کاهش یافته که حدود ۸۱۷ هزار نفر آن مربوط به بخش خدمات بوده است. عمده این کاهش اشتغال در مشاغل خدماتی، متأثر از شیوع ویروس کرونا در کشور است.

بر اساس این گزارش نرخ اشتغال ناقص در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به تابستان ۱۳۹۸، ۰/۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این موضوع به‌خصوص از منظر تأمین معیشت خانوارهای کشور بسیار بااهمیت است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به تابستان ۱۳۹۸، جمعیت بیکار ۴۱۷ هزار نفر کاهش داشته که موجب کاهش نرخ بیکاری به ۹/۵ درصد شده است. با این حال این رقم تا حدی گمراه‌کننده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۲/۳ درصد از بیکاران و ۸/۹ درصد از جمعیت شاغل تابستان ۱۳۹۸، در تابستان ۱۳۹۹ به جمعیت غیرفعال اضافه شده‌اند و در صورتی که این افراد در جمعیت جویای کار لحاظ می‌ شدند، نرخ بیکاری به ۱۸/۵ درصد افزایش می‌یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =