شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند بازسازی روندی و محتوایی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نیازمند گام دوم و یک بازسازی روندی و محتوایی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، جلسه ۱۴۰ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

حجت‌الاسلام سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک سی و ششمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کرد: در واقع شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نیازمند گام دوم و یک بازسازی روندی و محتوایی است.

او با بیان اینکه مقام معظم رهبری (مدظله ­العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب، هدف محوری را دستیابی به تمدن نوین اسلامی عنوان کرده‌اند، افزود: در واقع متغیر مستقل علم و فرهنگ باید رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشد و کانون اصلی این تمدن که مربوط به دوره ظهور است؛ استقرار عدالت، رفع تبعیض اجتماعی، رعایت حقوق دیگران، ایجاد آرامش و امنیت مردم است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: با نگاه کاریکاتوری به علم و فناوری ماهیت معطوف به منافع انسان و جامعه به دست نمی‌آید و بسیاری از بلایای طبیعی از جمله کرونا حاصل این نوع نگاه به علم و فناوری است.

عاملی تصریح کرد: با توجه به لزوم بازمهندسی اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضرورت دارد نگاه و محور اساسی این بازمهندسی بر اساس نگاه و راهبردهای گام دوم باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد مصوبه اخیر این شورا درمورد نحوه جذب معلمان یادآور شد: بنیان اساسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منابع انسانی و معلم است و با توجه به ضرورت بازنگری در نحوه جذب معلمان ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از اختیارات و شئونات، ولی فقیه است

در ادامه محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی مخالفت‌ها در مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از منظر اینکه از اختیارات و شئونات، ولی فقیه است همچنین در این ۴۰سال گذشته شورای نگهبان هیچ گاه مغایرتی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با قانون اساسی را اعلام نکرده است، کاملاً اتقان دارد.

دستور این جلسه به بررسی سیاست ۳ پیشنهادی ساماندهی نظام سنجش و پذیرش اختصاص داشت که پس از بحث و بررسی اعضا درباره این سیاست، مصوبه «پذیرش دانشجو در دوره‌های کاردانی پیوسته دانشگاه فنی و حرفه‌ای صرفاً از طریق نتایج سابقه تحصیلی و در صورت لزوم مصاحبه و ارزشیابی شایستگی مهارتی فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش خواهد بود» در جلسه به تصویب رسید.

در ادامه جلسه نیز موضوع سهمیه بهیاران مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به حذف پنج درصدی سهمیه بهیاران در کنکور سراسری و درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بازنگری در این مورد، پس از بحث و بررسی پیرامون این موضوع به منظور تسهیل پذیرش و ادامه تحصیل دارندگان مدرک دیپلم بهداری و برقراری عدالت آموزشی در رقابت با سایر داوطلبان آزمون ورودی دانشگاه‌ها، با سهمیه بهیاران با اختصاص حداکثر پنج درصد از ظرفیت هر یک از رشته‌های پرستاری به بهیاران واجد شرایط موافقت شد  همچنین حد نصاب لازم برای پذیرش آن‌ها در هر یک از رشته محل‌های پرستاری و کسب حداقل ۷۰ درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده با سهمیه آزاد در آن رشته محل به تصویب رسید.

همچنین در ادامه جلسه پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون سیاست ۴ پیشنهادی ساماندهی نظام سنجش و پذیرش مصوب شد؛ به منظور برقراری محیط امن و آرام تحصیلی لازم است کلیه فعالیت‌های آموزشی و کمک آموزشی در ارتباط با ورود به دانشگاه‌ها چه به صورت حضوری، مکتوب، مجازی و یا در رسانه عمومی منحصراً از وزارت آموزش و پرورش دارای مجوز باشند و همچنین مسئولت نظارت و ارزیابی و پاسخگویی به فعالیت‌های غیر مجاز بر عهده این وزارتخانه است. بر همین اساس سازمان صدا و سیما موظف است کلیه فعالیت‌های تبلیغاتی مؤسسات بدون مجوز از وزارت آموزش و پرورش قید شده در سیاست فوق را ممنوع و متوقف کند.

در ابتدای این گزارش با اشاره به شهادت محسن فخری‌زاده بر لزوم صیانت از دانشمندان و سرمایه‌های علمی کشور تأکید شد و همچنین با توجه به تأکید مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» بر لزوم پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت، تصریح شد که باید مطالبه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در این خصوص در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه و مطالبه قرار گیرد چرا که در سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر لزوم صیانت از سرمایه‌های علمی کشور تأکید شده است.

در بخش دیگر این گزارش به ابلاغ مصوبه سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید توسط رئیس جمهور در آبان ماه ۹۹، اشاره شد که بر اساس این مصوبه برای ۱۱ دستگاه از جمله دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفی تعیین شده است.

در ادامه به تصویب «طرح جهش تولید دانش‌بنیان» در کمیسیون آموزش مجلس اشاره شد که در بند ۹ این طرح «تشکیل شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان» مطرح شده است و همچنین در قسمت پ بند ۹ تأکید شده که سیاست‌های کلان در حوزه حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان با پیشنهاد شورای راهبری دانش‌بنیان به تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری رسد که این موضوع بر خلاف «مصوبه سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید» ابلاغی توسط رئیس جمهور و فصل پنجم سند نقشه جامع علمی کشور است و ضرورت دارد اصلاح شود.

در ادامه گزارش به ابلاغ ماده واحده نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش اشاره شد و تأ‌کید شد این مصوبه مصداق سیاست‌گذاری در حوزه علم و فناوری است و به منظور حل مشکلات منابع انسانی آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =