جذب بیش از 26 هزار استاد از زمان تشکیل هیئت عالی جذب

رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از ابتدای تشکیل هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، از ۲۶هزار و ۸۹۴ پرونده متقاضی جذب فقط ۷۹۶ پرونده در اولویت جذب قرار نگرفته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت سی و ششمین سالگرد تشکیل این شورا به سوالات مطرح پیرامون شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت عالی جذب پاسخ داد.

وی افزود: ستاد انقلاب فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور ۷ نفر برای ساماندهی وضعیت فرهنگی کشور به‌ویژه دانشگاه‌ها تشکیل شد و مدتی بعد از فعالیت و حضور دستگاه‌های اجرایی در این ستاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس فرمان امام خمینی (ره) تشکیل و ادامه پیدا کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر ۴۵ نفر عضو حقیقی و حقوقی در این شورا حضور دارند که هر دو هفته یکبار جلسات شورا تشکیل می‌شود و جلسات دیگری نیز با عنوان شوراهای اقماری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های فرهنگی کشور در رابطه با فرهنگ عمومی و همچنین در خصوص بحث‌های مختلف آموزش عالی، علم و فناوری در شورا بررسی و تصویب می‌شود و اخیراً بحث‌های اجتماعی نیز به این مباحث اضافه شده است و البته پیش‌تر موضوعات مرتبط با فضای مجازی نیز در این شورا بحث می‌شد که با تشکیل شورای عالی فضای مجازی این موضوعات در آنجا سیاست‌گذاری می‌شود.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال مجری برنامه پیرامون نحوه جذب اعضای هیئت علمی گفت: یکی از سرمایه‌های کشور بحث نیروهای متخصص است و بعد از انقلاب نیز جهشی در مسائل علمی و دفاعی داشتیم که نتیجه آن حضور دانشمندان و نیروهای متخصص در کشور است.

وی تصریح کرد: از ابتدای تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و با توجه به رهنمودهای حضرت امام (ره) همواره حفظ سرمایه‌های علمی و توسعه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در دستور کار این شورا قرار گرفته است.

کی‌نژاد اضافه کرد: در سال ۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای با عنوان جذب هیئت علمی داشت که بیش از یک سال جلساتی را در این زمینه تشکیل شد و بر اساس مصوبه ۶۰۸ این شورا، هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی و هیئت‌های اجرایی جذب تشکیل شدند.

وی گفت: هیئت عالی اجرایی جذب متشکل از ۷ الی ۹ نفر از اعضای هیئت علمی هر دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی هستند و رئیس دانشگاه و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز به‌عنوان شخصیت حقوقی و هفت نفر از افراد علمی و معتمدین در آن عضویت دارند.

رئیس هیئت عالی جذب در مورد هیئت‌های مرکزی جذب اظهار کرد: این هیئت مرکزی نیز متشکل از ۷ الی ۱۱ نفر است که جلسات آن در وزارت علوم و بهداشت تشکیل می‌شود و اخیراً نیز دانشگاه آزاد اسلامی به آن اضافه شده، البته هیئت مرکزی جذب در محتوا ورود پیدا نمی‌کنند.

کی‌نژاد با بیان اینکه هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ادامه داد: هیأت عالی جذب سیاست‌های اجرایی را در چارچوب سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می‌کند و همچنین بر عملکرد هیأت‌های مرکزی و اجرایی نظارت دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد قوانین جذب اعضای هیئت علمی گفت: جذب هیئت علمی طی فراخوان در رسانه‌ها اعلام می‌شود و پس از ثبت نام متقاضی پرونده وی در هیئت‌های اجرایی بررسی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شغل استادی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در سطح دنیا نیز برای اساتید دانشگاه‌ها شاخص‌هایی تعیین شده است و در کشور ما نیز استاد دانشگاه باید دارای صلاحیت‌های علمی، تخصصی و عمومی باشد.

رئیس هیئت عالی جذب در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای تشکیل هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، از ۲۶ هزار و ۸۹۴ پرونده متقاضی جذب فقط ۷۹۶ پرونده در اولویت جذب قرار نگرفتند چرا که علاوه بر ضوابطی که برای بررسی صلاحیت‌های علمی و عمومی وجود دارد، خود فرد نیز تشخیص می‌دهد که توانایی استاد شدن را دارد یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =