بودجه 1400 برای تثبیت سیاست‌های دولت و غیرواقعی تدوین شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان گفت: دیدگاه‌هایی که بر بودجه سال 1400 حاکم است بیشتر در راستای نیازهای کوتاه مدت، اهداف و تثبیت سیاست‌های دولت است. نگاه توسعه‌ای برای رفاه جامعه در این رویکرد بودجه‌ریزی به هیچ عنوان ملاحظه نشده است.

محسن زاینده‌رودی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات بودجه 1400 دولت اظهار کرد: اهداف بودجه به عنوان یک برنامه کوتاه‌مدت و یک ساله برای کشور شمرده می‌شود. علی‌رغم اینکه این برنامه کوتاه باید با دیدگاه توسعه‌ای و رفع مشکلات ساختاری و رفع شکاف‌های اقتصادی مزمن جامعه تنظیم شود؛ ولی متاسفانه بودجه 1400 و حتی بودجه‌های چند سال گذشته نیز مبتنی بر رشد فیزیکی و اسمی اقتصاد کشور تنظیم و تدوین شده است.  

وی افزود: بودجه 1400 بر اساس توسعه و پیشرفت واقعی جامعه تنطیم نشده و بیشتر برمبنای شاخص‌های اسمی خود را نشان می‌دهد. بودجه می‌تواند مبنای مهمی در توسعه جامعه در بسیاری از شاخص‌ها باشد. با وجود اینکه قرار بود اصلاحات ساختاری بودجه در سال 1400 صورت بگیرد ولی هیچ تحول و اصلاحی در ساختار و مبنای بودجه 1400 به چشم نمی‌خورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان بیان کرد: دیدگاه‌هایی که بر بودجه سال 1400 حاکم است بیشتر در راستای نیازهای کوتاه مدت، اهداف و تثبیت سیاست‌های دولت است. نگاه توسعه‌ای برای رفاه جامعه در این رویکرد بودجه‌ریزی به هیچ عنوان ملاحظه نشده است. برای اینکه بتوانیم به تحلیل واقعی بودجه برسیم باید اذعان کرد آنچه که به‌عنوان شعار سال 99 تعیین شده بود، می‌توانست رهنمون خوبی برای تدوین و اصلاح بودجه باشد.

زاینده‌رودی با اشاره به فراموشی شعار سال 99 در رویکرد کلی و طراحی بودجه عنوان کرد: نگاه بودجه صرفاً در راستای رشد اقتصادی اسمی است و خبری از بودجه توسعه‌ای که بر مبنای رفع اشکلات ساختاری باشد نیست. نگاه بودجه‌ریزی باید براساس حوزه‌های خُرد و معیشت جامعه هدف گذاری شود. یکی از مواردی که در بودجه 1400 مورد توجه است یارانه‌ها است که ایراداتی به آن وارد است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه دولت تعهد کرده بود تا اعداد ریز یارانه‌های پنهان در بودجه 1400 محاسبه شود تا قدرت نظارت مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های نظارتی را نیز افزایش بدهد ولی شاهدیم که یارانه‌های پنهان همچنان بیشترین سهم یارانه‌ای را به خود اختصاص داده و شفاف سازی قابل توجهی در این خصوص اتفاق نیفتاده است. یارانه پنهان کارایی لازم بودجه را در زمنیه حمایت از تولید از بین می‌برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان با بیان اینکه در حوزه یارانه و مالیات نیازمند اصلاح ساختارها هستیم، گفت: تغییر نظام مالیاتی به سوی «مالیات بر مجموع درآمد» و بازنگری و شفاف سازی یارانه‌های پنهان از جمله مهم‌ترین تحولاتی است که باید در بودجه ریزی اعمال شود. با توجه به کاهش درآمدهای نفتی در سال آینده، آنچه که درباره کاهش درآمدهای جاری کشور پیش‌بینی می‌شد نیز در بودجه دیده نشده و این ضعف بنیادی است.

زاینده‌رودی مطرح کرد: منظور نکردن و عدم پیش‌بینی کاهش درآمدهای نفتی برای بودجه سال آینده نشان دهنده تبانی دولت و بانک مرکزی به‌منظور حفظ سیاست‌های مالی انبساطی و گسترش غیرواقعی پایه پولی کشور است. هر یک درصد کاهش درآمدهای ناشی از فروش نفت، سه تا چهار درصد از بودجه جاری و عمرانی کشور می‌کاهد که این موضوع در بودجه 1400 کاملاً برعکس منظور شده است. کاهش درآمدهای نفتی باتوجه به نبود ساختار مطلوب مالیاتی نتوانسته کسری بودجه سال آینده را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: همه این‌ها نشان دهنده غیرواقعی بودن بودجه دولت است. امید است کشور به توسعه واقعی برسد تا بودجه‌ریزی نیز براساس توسعه و پیشرفت واقعی شاخص‌ها و رفع شکاف‌ها تدوین شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =