کاهش ۵۰ درصدی هزینه مسابقات سراسری قرآن

سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه با تشریح چگونگی برگزاری این دوره از مسابقات گفت: در چهل و سومین دوره از مسابقات سراسری قرآن بیش از ۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شامگاه ۲۱ آذرماه ۱۳۹۹ در هتل ارم با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، مهدی قره شیخلو مدیر مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی ایزدی مدیر رادیو قرآن و حجت الاسلام جواد اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در هتل ارم برگزار شد.

این مراسم به علت شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار محدود برگزار شد و برگزیدگان غیر تهرانی نیز در این مراسم حضور نداشتند.

این مراسم از ساعت ۲۰ با اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و اجرای مجید یراق‌بافان آغاز و به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما نیز پوشش داده شد. در ادامه مهدی غلام نژاد رتبه اول چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به تلاوت آیتی چند از کلام الله مجید پرداخت.

سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح چگونگی برگزاری این دوره از مسابقات گفت: در چهل و سومین دوره از مسابقات سراسری قرآن بیش از ۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند. این مسابقات در سه مرحله استانی، شهرستانی و کشوری برگزار شد.

وی ادامه داد: این دوره از مسابقات در ۱۰۰ شهر به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار شد. رشته‌های این دوره حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ جز و حفظ کل قرآن، ترتیل، مسابقات اذان، دعا خوانی و تفسیر عمومی قرآن کریم برای آقایان و بانوان بوده است که البته اذان و مدیحه سرایی تنها در بخش برادران برگزار شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: با توجه به مساله کرونا جهت اجرای حضوری و غیر حضوری، تصمیم‌گیری به ادارات کل واگذار گردید که در مرحله کشوری در بخش بانوان، ۲۱۰ نفر در رشته‌های مختلف از ۱۵ تا ۲۲ آبان‌ماه به صورت ارتباط ویدئوکنفرانس و در بخش آقایان، ۲۵۰ منتخب استانی از ۱۵ تا ۲۱ آذرماه به رقابت پرداختند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با توجه به تجربه موفق پخش تلویزیونی، در نظر داریم تا سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورمان را نیز به این صورت برگزار کنیم.
وی با اشاره به غیر حضوری بودن اجرای متسابقین گفت: البته در بخش آقایان، متسابقان با حضور در مراکز صدا و سیمای استان‌ها به اجرای قرائت و حفظ خود طی بازه زمانی ۱۵ تا ۲۲ آبان‌ماه پرداختند و سپس فایل‌های ضبط شده برای مرحله دوم از ۱۵ تا ۲۱ آذرماه با حضور داوران در هتل ارم تهران به صورت زنده قضاوت شد.

خاموشی با اعلام اینکه ۳۰ استاد در مرحله کشوری به داوری در بخش‌های مختلف پرداخته‌اند گفت: طی این دوره در مرحله استانی، ۳۶۰ نفر قضاوت را برعهده داشتند و در مرحله کشوری ۳۰ داور بین‌المللی، عضو تیم داوری بودند. همچنین تعداد ۱۲۰ نفر، ناظر فنی و هادی حفاظ، اجرای مرحله استانی و کشوری مسابقات را برعهده داشتند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: در این دوره، میزان جوایز از ۴۵ تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته است و مجموع جوایز ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. با توجه به تجربه موفق پخش تلویزیونی، در نظر داریم تا سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورمان را نیز به این صورت برگزار کنیم.

خاموشی بیان کرد: در این دوره استفاده مطلوب از فضای مجازی و اطلاع لحظه‌ای از مسابقه برای شرکت‌کنندگان و مخاطبان صورت گرفته و تعامل موفقی با مخاطبان برقرار شد لذا با توجه به سبک برگزاری و تدابیر اندیشیده شده، هزینه برگزاری مسابقات در این دوره بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

سپس نفرات برتر در بخش بانوان معرفی شدند و بعد از آن نیز محمد خواجوی رئیس هیأت داوران، بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد. بعد از آن نیز اسامی برگزیدگان هشت رشته در بخش آقایان اعلام شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در گام اول انقلاب یکی از نقطه‌هایی که می‌توان به آن بالید، جریان قرآنی چهل ساله است.

سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود گفت: انقلاب اسلامی با نغمه‌های قرآن متولد شد و بخش قابل توجه توفیقات قرآنی را ما در دوره چهل ساله می‌بینیم. اگر ما به مقطع انقلاب اسلامی در گام چهل ساله نخست نگاه کنیم کاملاً مکشوف است این نقطه به عنوان مقطع عطف درخشان حیات ایرانی خواهد درخشید.

وی با تاکید بر اینکه در همه حوزه‌های قرآنی ورود داشته‌ایم افزود: هم در حوزه انس با قرآن شاهد اتفاقات قابل توجه و متفاوت بوده‌ایم، هم در حوزه‌های مختلف قرائت، تلاوت، حفظ و حوزه‌های دیگر قرآنی که این امر باعث می‌شود این دوره تاریخی ایران با دوره‌های قبل، قابل قیاس نباشد. اتفاقات شتابنده‌ای در این دوره چهل ساله شاهد بودیم که از جمله آن مسابقات سراسری قرآن کریم است که این نیز یکی از اتفاقات مثبت است.

صالحی با اشاره به عرصه رسانه‌های قرآنی گفت: در حوزه رسانه‌های قرآنی در گام اول انقلاب اسلامی شاهد اتفاقات قابل توجهی بودیم که در بخش رسانه ملی، رادیو قرآن، تلاوت، ترتیل و شبکه قرآن و معارف سیما را با برنامه‌های قرآنی فراوان شاهد هستیم. همچنین با تولید بیش از ۲۰ نشریه علمی پژوهشی و ظهور خبرگزاری‌های قرآنی، ما شاهد یک جریان رو به رشد رسانه‌های قرآنی در ایران بوده‌ایم. در حوزه پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی نیز جریان پژوهش‌های قرآنی در این چهل سال قابل مقایسه با ادوار گذشته نبوده است و تعداد دانش نامه‌ها و نشر چهل هزار کتاب قرآنی و حوزه‌های دیگر پژوهشی نیز از جمله دستاوردهای مثبت این دوره بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه ترجمه و تفسیر بیان داشت: در حوزه ترجمه و تفسیر شاهد اتفاقات بسیار اساسی و غیر قابل قیاس در دوره نخستین چهل ساله به عنوان گام اول انقلاب اسلامی بودیم. در گام اول بخش‌های زیر ساختی تر و لایه‌های بنیانی تری وجود داشته است که یکی از آنها رشد و پرورش انسان‌های متعالی بر مبنای قرآن بوده است.

پس از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چند نفر از برگزیدگان تهرانی که در سالن حضور داشتند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

دعای قرآنی عباس سلیمی نیز پایان بخش این مراسم بود.

اسامی نفرات برتر چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش برادران:

بر اساس اعلام هیئت داوران، نفرات اول در رشته‌های مختلف به ترتیب بدین شرح می‌باشد:

نفرات برتر رشته قرائت تحقیق:

هادی موحد امین از تهران

سید حمید رضا مقدسی از قم

حمید رضا نصیری از تهران

امید حسینی نژاد از خراسان رضوی

علیرضا مسیح پور از کهکیلویه و بویراحمد

نفرات برتر رشته قرائت ترتیل:

سید حجت ترحمی از خراسان رضوی

محمد مهدی بیگی از تهران

حسین رفیع پور از تهران

عبدالرحمن نیکخواه از هرمزگان

محمدحسین حداد زاده از یزد

نفرات برتر رشته تفسیر:

افشین سلیمی از چهار محال بختیاری

علی سوخکی از فارس

سید حسن هاشمی نسب از خوزستان

مهران ابراهیمی از تهران

صاحب شریف از خوزستان

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

محمد رضا جاهدی نیا از خراسان رضوی

محمد جواد دلفانی از تهران

علیرضا سامری از خوزستان

امیدرضا رحیمی از گیلان

نفرات برتر حفظ ۲۰ جز:

رضا جانی پور از گیلان

علی سبزه از خراسان رضوی

صالح اختر شناس از خراسان رضوی

محمد امین میرزاخانپور از همدان

سعید قره داشی از خراسان رضوی

نفرات برتر رشته دعا خوانی:

مهدی تاجور از مازندران

شهاب امانت چی از قم

مهدی خطیب فر از البرز

نفرات برتر رشته اذان:

مجتبی کریمی از مازندران

حسین یزدان پناه از قم

علی غلامی از قزوین

محمد حسین ابراهیمی از قم

ابوالفضل چمنی از خراسان رضوی

نفرات برتر رشته تواشیح:

گروه تواشیح نور از تهران

گروه تواشیح آل یاسین از خوزستان

گروه تواشیح نصر از آذربایجان شرقی

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1083789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =